IDENTIFYING THE MARKET NICHE FROM A FAMILY BUDGET ANALYSIS IN LOW INCOME POPULATION
DOI:
https://doi.org/10.21680/2176-9036.2017v9n2ID9907Keywords:
Low income. Family Budget. Market nichesAbstract
The allocation of the family incomes around some consumption items is proposed as linked to the limitations on money resources. The expenses stemming from these income distributions have framed family budgets. This paper provides a quantitative descriptive study using cluster analysis, with the purpose of evaluating the consumption of the low-income population, clustering the families according to their budgets. The study is based on micro data from the Consumer Expenditure Survey - POF (2008-2009), with geographic cutout in the city of Fortaleza/CE, guided to the classes C and D. Ward clustering method was used with the R² as the criteriona for retaining the number of clusters, resulting in four clusters. Families with low income presented the following expenditure on food and housing: cluster 1 - 67.50%; cluster 2 - 66.7%; cluster 3 - 50.60% and cluster 4 - below 43.30%. The average monthly income of clusters is respectively: R$ 1,108.86; R$ 1,486.57; R$ 1,569.09 and R$ 1,684.17; showing that a small variance in their income influences families expanses. The resulting clusters show the heterogeneity of family groups by income level and that variances in income levels affect family consumption behavior.
Downloads
References
BACHA, Maria de Lourdes; STREHLAU, Vivian Iara; SCHAUN, Ângela. Consumidor Consciente Da Renda Baixa: Uma proposta de segmentação. REMark - Revista Brasileira de Marketing. São Paulo, v. 10, n. 3, p. 67-82, set./dez. 2011.
CALLEGARO, Carlos A. A procura da generalização da “Lei de Engel”. Revista de Administração da Universidade de São Paulo, vol. 17, Nº1, jan-mar, 1982.
CHAUVEL, Marie Agnes; MATTOS, Marina Pinto de Abreu Zornoff. Consumidores de Baixa Renda: Uma Revisão dos Achados de Estudos Feitos no Brasil. Cadernos EBAPE. BR, v. 6, nº 2m Jun. 2008.
FÁVERO, P. L.; BELFIORE, P.; SILVA, F. L.; CHAN, B. L. Análise de dados: modelagem multivariada para tomada de decisões. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.
HAIR, J. F.; TATHAM, R. L.; ANDERSON, R. E.; BLACK, W. Análise multivariada de dados. 6.ed. Porto Alegre: Bookman, 688p., 2009.
HAMMOND, Allen L.; PRAHALAD, C. K. Selling to the poor. Foreign Policy. Issue 142,
p.30, May/June 2004.
HEATH, Chip; SOLL, Jack B. Mental budgeting and consumer decisions. Journal of Consumer Research. vol. 23; p. 40-52, June 1996.
HESS, Janaina. Hierarquia de metas na compra de alimentos contraste entre mulheres das classes de baixa e alta renda. Tese de Doutorado. Doutorado em Administração, Escola de Negócios, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba-PR, 2010.
HEES, Janaina Martins Soares; MARCHETTI, Renato Zancan. A Hierarquia de Metas na Compra de Alimentos: Contraste entre as Mulheres das Classes de Baixa e Alta Renda. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO – XXXV EnAnpad, 4-7 set, 2011, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ANPAD, 2011.
HILL, R. P. Surviving in a material world: evidence from ethnographic consumer research on
people in poverty. Journal of Contemporary Ethnography, v.30, n.4, p.364-391, 2001.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa nacional por amostra de domicílios 2004 - PNAD. Rio de Janeiro, 2009. Disponível em <http://www.ibge.gov.br>, acesso em 24/03/2013.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa de Orçamentos Familiares 2008 – 2009 - Manual do Agente de Pesquisa. Rio de Janeiro, 2008
JOHNSON, David S.; ROGERS, John M.; TAN, Lucilla. A century of family budgets in the United States. Monthly Labor Review. p. 28-45, May 2001.
KIRSTEN, José T. Custo de vida: metodologia de cálculo, problemas e aplicações. São
Paulo: Pioneira, 1985.
MARÔCO, J. Análise Estatística com o SPSS Statistics. 5ª ed. Lisboa – Portugal, ReportNumber, 2011.
MINGOTI, S. A. Análise de Dados Através de Métodos de Estatística Multivariada: uma abordagem aplicada. 1ª reimpressão. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2007.
SILVA, Hermes M. Ribeiro; PARENTE, Juracy G.; KATO, Heitor Takashi. SEGMENTAÇÃO DA BAIXA RENDA BASEADO NO ORÇAMENTO FAMILIAR. Revista da Administração FACES. Journal, v. 8, n. 4, pp. 98-114, octubre-dicembre, 2009.
PINTO, Aníbal; FREDES, Carlos; MARINHO, Luiz C. Curso de economia - elementos de
teoria econômica. Rio de Janeiro: Unilivros, 1983.
SILVA, Hermes M. R. da. Análise do orçamento de uma amostra de famílias brasileiras: um estudo baseado na Pesquisa de Orçamentos Familiares do IBGE. Dissertação de Mestrado. Universidade de São Paulo, 2004.
SIQUEIRA, Rodrigo. Baixa renda e estratégia: compreendendo e superando hesitações dos consumidores de baixa renda no contexto de eletrodomésticos. Central de Cases da ESPM-RJ. Março, 2010. Disponível em http://www.espm.br/Publicacoes/CentralDeCases/Documents/BAIXARENDA.pdf, acesso em 29/06/2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this magazine agree with the following terms:
Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution Licence which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.