IDENTIFYING THE MARKET NICHE FROM A FAMILY BUDGET ANALYSIS IN LOW INCOME POPULATION

Authors

  • Francisco Carlos Carvalho de Melo Universidade Estadual do Rio Grande do Norte - UERN
  • José Anízio Rocha de Araújo Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA
  • Vicente Lima Crisóstomo Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade - FEAAC da Universidade Federal do Ceará - UFC
  • Renato Zancan Marchetti Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2017v9n2ID9907

Keywords:

Low income. Family Budget. Market niches

Abstract

The allocation of the family incomes around some consumption items is proposed as linked to the limitations on money resources. The expenses stemming from these income distributions have framed family budgets. This paper provides a quantitative descriptive study using cluster analysis, with the purpose of evaluating the consumption of the low-income population, clustering the families according to their budgets. The study is based on micro data from the Consumer Expenditure Survey - POF (2008-2009), with geographic cutout in the city of Fortaleza/CE, guided to the classes C and D. Ward clustering method was used with the R² as the criteriona for retaining the number of clusters, resulting in four clusters. Families with low income presented the following expenditure on food and housing: cluster 1 - 67.50%; cluster 2 - 66.7%; cluster 3 - 50.60% and cluster 4 - below 43.30%. The average monthly income of clusters is respectively: R$ 1,108.86; R$ 1,486.57; R$ 1,569.09 and R$ 1,684.17; showing that a small variance in their income influences families expanses. The resulting clusters show the heterogeneity of family groups by income level and that variances in income levels affect family consumption behavior.

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Author Biographies

Francisco Carlos Carvalho de Melo, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte - UERN

Doutor em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUCPR. Professor Adjunto IV, Departamento de Economia da UERN. Endereço: Campus Universitário Central, Rua Professor Antônio Campos, s/n, BR 110, km 48, Bairro Costa e Silva - Mossoró/RN – Brasil – CEP: 59600-000.

José Anízio Rocha de Araújo, Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA

Doutor em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUCPR, Mestre em Economia pela Universidade Federal do Ceará – CAEN/UFC. Professor Adjunto da Universidade Federal Rural do Semi Árido – UFERSA, Departamento de Agrotecnologia e Ciências Sociais – DACS. Endereço: Av. Francisco Mota, 572 - Bairro Costa e Silva, Mossoró RN - CEP: 59.625-900.

Vicente Lima Crisóstomo, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade - FEAAC da Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutor em Economia Financeira pela Universidade de Valladolid/Espanha. Professor do Departamento de Ciências Contábeis/Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade da Universidade Federal do Ceará, FEAAC/UFC. Professor do Programa de Pós Graduação de Administração e Controladoria da FEAAC/UFC. Endereço: Endereço: Av da Universidade, 2431 - CEP 60020-180 - Benfica - Fortaleza – CE.

Renato Zancan Marchetti, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

Doctorat ès Sciences de Gestion pela École des Haustes Études Commerciales, HEC-Paris. Professor Titular do Programa de Doutorado e Mestrado em Administração da Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Endereço: Rua Imaculada Conceição, 1155 - Prado Velho - CEP: 80215-901 – Curitiba – PR.

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Published

11-07-2017

How to Cite

MELO, F. C. C. de; ARAÚJO, J. A. R. de; CRISÓSTOMO, V. L.; MARCHETTI, R. Z. IDENTIFYING THE MARKET NICHE FROM A FAMILY BUDGET ANALYSIS IN LOW INCOME POPULATION. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 142–157, 2017. DOI: 10.21680/2176-9036.2017v9n2ID9907. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/9907. Acesso em: 22 jul. 2024.

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