INFORMATION TECHNOLOGY AND DEVELOPMENT LOCATION: ELECTRONIC COMMERCE ON THE PROMOTION OF FAIR TRADE

Authors

  • Luiz Cláudio Santos Universidade Federal de Goiás
  • Karina Rocha Universidade Federal de Goiás

Keywords:

Information Technology; Loca Development, E-commerce.

Abstract

Access to new technologies and the spread of which are already being applied has become an essential condition for the promotion of development. The information has become an extremely important asset in this new society we call the knowledge society. Thus, it is understood that encouraging the deployment of information technology tools can assist in strengthening social capital in low-income communities, and thus leverage dynamic processes of economic flows of a territory. This study aims to conduct a brief review about the diffusion and growth in Information Technology and its development in local development initiatives. Will be discussed further ways of how to make this trend accessible to small farmers through the proposal of an enterprise e-commerce to promote the flow of products from the extraction of agroecological Goias Cerrado from the perspective of the trade fair.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMOVAY, R. Desenvolver os territórios fortalecendo o empreendedorismo de pequeno porte. 1° Fórum International Território, Desenvolvimento Rural e Democracia. Fortaleza, 2003.

BUARQUE, S. C.. Metodologia de planejamento do desenvolvimento local e municipal sustentável. Brasília, Distrito Federal: Projeto de Cooperação Técnica INCRA/IICA, 1999.

CASTELLS, Manuel. A era da informação: economia, sociedade e cultura. In: A Sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2000. v. 1.

CASTELLS, M 2001. The Internet Galaxy. Reflections on the Internet, Business, and Society. Oxford : Oxford University Press.

FRETEL, A. C; SIMONCELLI-BOURQUE, E. O Comércio Justo e o Consumo Ético. Série Economia Solidária. DP&A editora.

GUEVARA, A. A.. Etica en la Sociedad de la Informacion: reflexiones desde America Latina. In: SEMINARIO INFOETICA, 2000, Rio de Janeiro.

HAVERI, A.. Strategy of comparative advantage in local communities. Oulasvirta, Lasse, 1996.

MARTELETO, R. M; SILVA, A. B. O. Redes e capital social: o enfoque da informação para o desenvolvimento local .Ci. Inf., Brasília, v. 33, n. 3, p.41-49, set./dez. 2004.

MILANI, C.. Teorias do capital social e desenvolvimento local: lições a partir da experiência de Pintadas (Bahia, Brasil). San José, Costa Rica: IV Conferência Regional ISTR-LAC, 2003.

NEGROPONTE, N. Uma visão sobre o desenvolvimento da tecnologia da informação (TI) e sua influência nos negócios e na sociedade.

OLIVEIRA, E. M. O. Empreendedorismo social no Brasil: atual configuração, perspectivas e desafios. Revista FAE Rev. FAE, Curitiba, v.7, n.2, p.9-18, jul./dez. 2004.

REZENDE Denis A., ABREU, Aline F. Tecnologia da Informação aplicada a Sistemas de Informações Empresariais. São Paulo: Atlas, 2000.

ROSSETI, A. G; MORALES, A. B. T. O papel da tecnologia da informação na gestão

do conhecimento .Ci. Inf., Brasília, v. 36, n. 1, p. 124-135, jan./abr. 2007.

SCHREIBER, Guus et al. Knowledge engnineering and management: the Common KADS methodology. Cambridge/Massachussets: MIT Press 2002. 932 p.

TIBURCIO, B. A; VALENTE, A. L. E. F. O comércio justo e solidário é alternativa para segmentos populacionais empobrecidos? Estudo de caso em Território Kalunga (GO). RER, Rio de Janeiro, vol. 45, nº 02, p. 497-519, abr/jun 2007 – Impressa em abril 2007.

WERTHEIN, J. A sociedade da informação e seus desafios . Ci. Inf., Brasília, v. 29, n. 2, p. 71-77, maio/ago. 2000.

Published

01-06-2010

How to Cite

SANTOS, L. C. .; ROCHA , K. . INFORMATION TECHNOLOGY AND DEVELOPMENT LOCATION: ELECTRONIC COMMERCE ON THE PROMOTION OF FAIR TRADE. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 1, n. 1, p. e112, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/20649. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles