TAKING STONE MILK: SCHOOL SUCCESS TRAJECTORIES IN POPULAR MEDIA

Authors

  • Josefa da Conceição Silva Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias
  • Antônio Teodoro Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias

Keywords:

reading, early childhood education, didactic.

Abstract

The present work is the result of analysis and reflection on the representations of Reading and school and its implications in the School Success of children of popular classes and reflects the concern that we had in identifying the representations of parents, teachers and students on the subject in question, having as subjects of the research, especially, children of popular origin and small inheritance of a school culture of elementary school in Cruzeta-RN public schools. It has as main objective to analyze some aspects of the personal and familiar trajectories of students who had an improbable academic success, but reached high levels of school performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOURDIEU, Pierre. La distinction. Paris: Les Éditions de Minuit, 1979.

BOURDIEU, Pierre. Le sens pratique. Paris: Les Éditions de Minuit, 1980.

BOURDIEU, Pierre. Questions de sociologie. Paris: Les Éditions de Minuit, 1984.

BOURDIEU, Pierre. Choses dites. Paris: Les Éditions de Minuit, 1987.

BOURDIEU, Pierre. La noblesse de l'état. Paris: Les Éditions de Minuit, 1989.

BOURDIEU, Pierre. Réponses: pour une anthropologie réflexive. Paris: Le Seuil, 1992a.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1992b.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. São Paulo: Papirus, 1996.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.

BOURDIEU, Pierre. Meditações pascalianas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

BOURDIEU, Pierre. Entrevista a Yvette Delsault: sobre o espírito da pesquisa. Tempo Social, v. 17, n. 1, p. 175-210, jul. 2005.

BOURDIEU, Pierre. PASSERON, Jean-Claude. Les héritiers: les étudiants et la culture. Paris: Les Éditions de Minuit, 1964.

BOURDIEU, Pierre. CHAMBOREDON, Jean-Claude; PASSERON, Jean-Claude. A profissão de sociólogo, preliminares epistemológicas. Petrópolis: Vozes, 1990.

BOURDIEU, Pierre. EAGLETON, Terry. A doxa e a vida cotidiana: uma entrevista. In: COLOMER, Teresa e CAMPOS, Anna. O Ensino e a Aprendizagem da Leitura: A Concepção da Leitura e suas Implicações no Ensino. In: COLOMER, Teresa e CAMPOS, Anna. Ensinar a ler, ensinar a compreender. Porto Alegre/RS: Artmed, 2002.

DURKHEIM, E. As regras do método sociológico. In: Durkheim, vida e obra (Os pensadores). São Paulo: Abril Cultural, 1983, 203-245.

KATO, M. Estratégias cognitivas e metacognitivas no aprendizado da leitura. In: KATO, Mary A. et al. Estudos em Alfabetização: Retrospectivas nas áreas da psico e da sociolingüística. Campinas/SP: Pontes, 1998.

LAHIRE, B. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Ática, 1997.

SOLÉ. I. Estratégias de Leitura. Tradução de Cláudia Schilling. Porto Alegre/RS: Artmed, 1998.

SMOLKA, A. L. et al. Leitura e desenvolvimento da Linguagem. São Paulo: Mercado Aberto, 1999.

Published

01-06-2010

How to Cite

SILVA, J. da C. .; TEODORO, A. . TAKING STONE MILK: SCHOOL SUCCESS TRAJECTORIES IN POPULAR MEDIA. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 1, n. 1, p. e116, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/20653. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Articles