The challenges of Distance Education and the use of Information and Communication Technology

Authors

Keywords:

DL; ICT; synchronous; asynchronous; Internet.

Abstract

This article deals with Distance Learning and the challenges of including Information and Communication Technologies as a pedagogical strategy amid the difficulties imposed by the current social detachment. A bibliographic research was carried out with the authors' position on DL and the response of official organizations to the demand for education when students cannot attend traditional school. This brief study allowed the observation that, although the Teaching Institutions promote a great investment in new technologies and tools, they do not have their correspondent in preparation, training and qualification of the teaching staff. It was also observed that there is a large portion of the school population that does not have access to classes for socioeconomic reasons that prevents them from having an internet connection to continue their studies. It can also be said that distance learning in synchronous and asynchronous molds is a way of accessing education in constant growth, despite the obstacles faced by students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAGÃO, E. et al. - Sindicato dos bancários e financiarias de São Paulo, Osasco e Região. 2020 Disponível em < https://spbancarios.com.br/05/2020/ensino-distancia-exclui-milhares-de-alunos-e-nao-tem-efetividade-dizem-educadores> Acesso em 12 de maio de 2020.

AQUINO FILHO, G. F. et al - A Importância do Professor na educação à Distância. Revista Atlante. Universidade Cruzeiro do Sul 2015. Disponível em: < https://www.eumed.net/rev/atlante/2015/04/ educacion-distancia.html> Acesso em 12 de maio de 2020.

CALDAS, D. – Exemplo de Fórum EAD: Como e Porque Usar Essa Tecnologia. EADBox, 2018. Disponível em:<https://eadbox.com/exemplo-forum-discussao-ead/> Acesso em 12 de maio de 2020.

CAPELATO, R, (Diretor), SEMESP: Instituições de ensino adotam aulas remotas síncronas durante a quarentena, São Paulo, Brasil, 2020. Disponível em < https://www.semesp.org.br/noticias/instituicoes-de-ensino-adotam-aulas-remotas-sincronas-durante-a-quarentena/> Acesso em 01 de maio 2020

CASTRO, G. J. et al - Webconferência: Auxiliando na diminuição da distância transacional na EAD. Pelotas. RS. 2012. Disponível em: < http://www.abed.org.br/congresso2012/anais/168c.pdf> Acesso em 12 de maio de 2020.

FABRICIO, L.R.et al , O ensino de história na educação à distância (ead): novos caminhos para a aprendizagem online, Rio de Janeiro, 2018, p. 310. Disponível em < https://docs.google.com/ viewerng/viewer?url=http://www2.ifrn.edu.br/ ojs/index.php/ HOLOS/article/viewFile/3255/pdf > Acesso em 12 de maio de 2020.

FREITAS, M. T. M e FRANCO, A. P. - Os Desafios de Formar-se Professor Formador e Autor na Educação a Distância - Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição Especial n. 4/2014, p. 149-172. Editora UFPR – Disponível em: < https://www.scielo.br/pdf/er/nspe4/0101-4358-er-esp-04-00149.pdf> Acesso em 12 de Maio de 2020

FRIEDRICH, G. Q. - Capacitação Docente para EAD: Um estudo sobre a capacitação que o docente do ensino superior recebe para atuar na educação à distância. Faculdade de Humanidades e Direito da Universidade Metodista de São Paulo. S. B. do Campo, 2013. Disponível em: <http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1004/1/Giovana %20Quini%20Friedrich.pdf > Acesso em 12 de maio de 2020.

MEDEIROS, A. F. C. - Conceitos fundamentais para Educação a Distância. Editora da UFPB. João Pessoa, 2015. Disponível em: < http://portal.virtual.ufpb.br/biologia/novo_site/Biblioteca /novos/EAD.pdf > Acesso em 13 de maio de 2020.

OLIVEIRA, C. - TIC’S na Educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em Ação. 2015. Disponível em: <http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/11019> Acesso em 13 de maio de 2020.

OLIVEIRA, C. A. et al - Fundamentos da Comunicação Virtual . Proec. UFABC. 2020. disponível em:<http://proec.ufabc.edu.br/uab/index.php/aulaslpt/16-webconferencia /conteudo/147-fundamentos-da-comunicacao-virtual?showall=1&limitstart= > Acesso em 13 de maio de 2020.

RAMOS, M. C. T. et al - Educação à Distância no Ensino Superior: As Vantagens e Desvantagens de um Atual Processo de Ensino e Aprendizagem. 2016. Disponível em: <https://portal.fslf.edu.br/wp-content/uploads/2016/12/tcc9-1.pdf> Acesso em 19 de maio de 2020.

RAMOS, M. R. V. – O Uso de Tecnologias em Sala de Aula - Ensino de Sociologia em Debate - Revista Eletrônica: LENPES-PIBID de Ciências Sociais – UEL – 2ª. EDIÇÃO NO. 2, VOL 1, JUL-DEZ, 2012 P. 6. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/lenpes-pibid/pages/arquivos/2%20edicao/marcio%20 ramos%20-%20orient%20prof%20angela.pdf> Acesso em 19 de Maio de 2020.

SILVA, R. L. e OLIVEIRA, G. F. - A Universalização do Acesso à Internet como Novo Direito Fundamental: das políticas de inclusão à educação digital. Editora Conpedi, 2014. Disponível em: <http://www.publicadireito.com.br/artigos/?cod=2b31595206d7115e> Acesso em 19 de maio de 2020.

Published

23-10-2020

How to Cite

ANDRADE, S. de .; JUNGER, A. P.; JESUS, G. C. de .; AMARAL, L. H.; SANTOS, M. E. K. L. dos . The challenges of Distance Education and the use of Information and Communication Technology. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 11, n. 1, p. e11119, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/21836. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles