THE EDUCATIONAL PROCESS AS FORMATION AND/OR TRANSFORMATION AND THE POSSIBLE CONTRIBUTIONS OF LITERATURE
Keywords:
Literature. Reading. Education. Subjects.Abstract
This work aims to discuss the role of education as a formative and/or transformative process, paying attention to the role played by literature in it. We will approach in a more specific way the ways in which literature has been worked with teaching in schools giving emphasis to the reception of literary texts through the use and interpretation. We will deal with the relationship between students and literary texts in the school environment and how contact with this type of reading can help them in the process of building their subjectivity. We will use as theoretical support the reflections of authors such as Silvia Rocha, Annie Rouxel and Antônio Candido.
Downloads
References
CANDIDO, Antônio. A literatura e a formação do homem. In: Textos de Intervenção. Org Dantas, Vinícius. Rio de Janeiro, Editora 34, 2002.
DELEUZE, G. Diferença e repetição. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2009.
FEITOSA, Ceciliany Alves. Livro didático de língua portuguesa, suporte ou armadilha para a literatura? Disponível em <http://alb.com.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais16/sem08pdf/sm08ss11_05.pdf > Acesso em: 25 ago. 2013.
FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade: o uso dos prazeres. 10ª edição. Rio de Janeiro: Graal, 2003.
JOUTARD, Philippe. História oral: balanço da metodologia e da produção nos últimos 25 anos. In: AMADO, J.; FERREIRA, M. M. Usos & abusos da história oral. 8ed. Rio de Janeiro: FGV, 2006.
NIETZCHE, Friederich. Humano demasiado humano: um livro para espíritos livres. Tradução P.C. Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
NIETZCHE, Friederich. Assim falou Zaratustra. São Paulo: Martin Claret, 2002.
ROCHA, Silvia Pimenta Velloso. Tornar-se quem se é: educação como formação, educação como transformação in MARTINS, A. M. M. et ali. Nietzsche e os Gregos: Arte, Memória e Educação. Rio de Janeiro: DP&A; FAPERJ; Brasília: CAPES, 2006.
ROUXEL, Annie. A tensão entre utilizar e interpretar na recepção de obras literárias em sala de aula: reflexão sobre uma inversão de valores ao longo da escolaridade. In: ROUXEL, A., LANGLADE, G., REZENDE, N. (cords.). Leitura subjetiva e ensino da literatura. São Paulo, Alameda Editorial. s/d.
ZILBERMAN, Regina. Letramento Literário e Livro Didático, uma Difusão da Literatura pela Escola. In: PAIVA, Aparecida; MARTINS, Aracy; PAULINO, Graça; VERSIANI, Zélia (Orgs.). Literatura e Letramento: Espaços, Suportes e Interfaces – O Jogo do Livro. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2003.