BUSINESS ETHICS AS A STRATEGY FOR SOCIAL RESPONSIBILITY

Authors

  • Adriana de Fátima Valente Bastos Universidade Federal da Paraíba
  • Suelen Santos de Melo Universidade Federal da Paraíba

Keywords:

Ethics in organizations; Social Responsibility; Marketing.

Abstract

Over the past forty years the theme corporate social responsibility has increasingly attracted the interest and debate in academic and business. In this sense looking at this work, explain the most important concepts of social responsibility and ethics, as well as the evolution of the first. Furthermore, we seek to describe the determinants that resulted in the emergence of the current concept of social responsibility, behaviors considered socially responsible business and the return obtained by the companies through this action. Thus, we have the concept of corporate citizenship for not having their practice limited to specific projects to be developed in a broader spectrum, involving the entire organization, incorporating corporate social performance and with the background of sustainable development. And the concept of corporate social responsibility requires its incorporation into the company's strategic direction reflected on ethical challenges to the different dimensions of the business.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, M. M. de. Como preparar trabalhos para curso de pós-graduação: noções práticas. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1997.

ASHLEY, P. A., COUTINHO G, TOMEI R. B. P. A Responsabilidade Social Corporativa e Cidadania Empresarial: Uma análise conceitual comparativa. Enanpad. 2001.

BULGARELLI, Waldírio. Sociedades comerciais. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1993, p. 22.

CALDAS JÚNIOR., L. M., “Além do Mercado, Contribuir para um Mundo Melhor entra na Pauta de Empresários que Enxergam mais Longe”. Disponível em: http://www.aberje.com.br. Acesso em 17/08/2008.

COOPER, D. R.; SCHINDLER, P. S. Métodos de Pesquisa em Administração. 7. ed. Porto Alegre: Bookman, 2003.

D’ AMBRÓSIO, D. e MELLO, P. C. P.> “A Responsabilidade que dá Retorno Social”, in: Gazeta Mercantil, São Paulo, 10/11/2007.

DUARTE, G. D. e DIAS, J. M. Responsabilidade Social. A Empresa Hoje. LTC Editora. Fund. Assistencial Brahma. São Paulo, 1986.

DRUCKER, P. Administração em Tempo de Grandes Mudanças. São Paulo: Pioneira, 1999.

GUIMARÃES, H. W. M. “Responsabilidade Social da Empresa: Uma Visão Histórica de sai Problemática”, in: Revista de Administração de Empresas, v.24, ano4, pp.211219, out/dez. 1984.

GRAYSSON, D. e HODGES, A. Compromisso Social e Gestão Empresarial. São Paulo: Publifolha, 2002.

INSTITUTO ETHOS. Indicadores Ethos de Responsabilidade Social Empresarial: http://www.ethos.org.br>

__________________. Formulação e Implantação de Código de Ética em Empresas: Reflexão e Sugestões, In: Instituto Ethos de Empresas e Responsabilidade Social, São Paulo, 2000.

KOTLER, Philip. Administração de Marketing: Análise, Planejamento e Controle. 3ed. São Paulo: Atlas, 1993.

KREITLON, M. P., “Responsabilidade Social Empresarial Versus Racionalidade Econômica: A Perspectiva de Amartya Sem”, in: IX Colóquio Internacional Sobre Poder Local. Salvador: Escola de Administração – EAUFBA/ NEPOL, jun. de 2003.

LEIPZIGER, D., SA8000 – The Definitive Guide to the New Social Standrad.

LIMA, M. (2002). Responsabilidade social: apoio das empresas privadas brasileiras à comunidade e os desafios da parceria entre elas e o terceiro setor. Em Responsabilidade social das empresas: a contribuição das universidades. São Paulo/Petrópolis: Instituto Ethos.

MAXIMIANO, Antônio César Amaru. Teoria geral da administração. São Paulo: Atlas, 1974, p. 294.

MELO NETO, F. P. de e FRÓES, C. Gestão da Responsabilidade Social Corporativa: O Caso Brasileiro. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2001.

NASH, L. Ética nas Empresas – Guia prático para soluções de problemas

Éticos nas Empresas. São Paulo: Makron Books, 2001.

OLIVEIRA, J. A. “Responsabilidade Social em Pequenas e Médias Empresas”, In: Revista de Administração de Empresas, Rio de Janeiro, 24(4): 203-210, out./dez. 1984. Resumo da Dissertação de Mestrado apresentada ao Programa de Pós-graduação em Administração (PPGA) da Universidade do Rio Grande do Sul.

SOUZA FILHO, P. Ética nas Organizações modernas. Disponível em: http://www.guiarh.com.br/pp56.htm. Acesso em: 30 de Agosto de 2008.

VERGARA, S. C. Projetos e Relatórios de pesquisa em administração. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

Published

01-04-2013

How to Cite

BASTOS, A. de F. V. .; MELO, S. S. de . BUSINESS ETHICS AS A STRATEGY FOR SOCIAL RESPONSIBILITY. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 4, n. 2, p. e423, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/21952. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Articles