Virtual museums and research possibilities in history of education

Authors

Keywords:

Virtual museums; Educational memories; History of education; Historical research.

Abstract

Virtual museums are spaces that allow countless researches due to the diversity of their collections. The main focus of this work is to inventory research possibilities for the area of the history of education having as source the virtual museums. Therefore, we present throughout the text digital museums, their contributions to the preservation and reflection of school culture, understanding that these are spaces for storing memories and history, of which we can make use to build new research. The methodology of analysis used in the process of mapping online museums of the history of education occurred through research in Google Academic using the descriptor: "virtual museum of education". About the research question we asked ourselves: what possibilities of researches in history of education can be produced from the study in virtual museums? Or, what themes can be identified? This research is of bibliographical review and documental analysis, having the virtual museums as primary sources. Partial results indicate the existence between 2010 and 2020, on the mentioned theme, of 40 (forty) works produced, of which only 12.5% (twelve point five percent), a total of 5 (five) works, present museums in the field of the history of education that are accessible on the internet. We also concluded the importance of research in which virtual museums are taken as a source for the field of the history of education, due to the quantity of themes that were possible to diagnose in the collections of the museums such as: the analysis about the importance of the historical patrimony, the inclusion of the use of technologies and the remote access in the methodologies, the approach and the formation of the school culture, the childhood, the rescue of the educative memories and the analysis of the local school literature, treatment of sources of digital archives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Maria Mota. Mudanças sociais / mudanças museais: nova Museologia/Nova História - Que relação?. Cadernos de Sociomuseologia, v. 5, n. 5, p. 99-118, 1996. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/cadernosociomuseologia/article/view/254. Acesso em: 13 ago. 2020.

CARVALHO, Rosane Maria Rocha de. Comunicação e informação de museus na Internet e o visitante virtual. Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Museologia e Patrimônio – PPG-PMUS, Rio de Janeiro, v.1, n. 1, p. 83-93, 2008.

COSTA, Renato Pinheiro; CORRÊA, Paulo Sérgio Almeida. Museu virtual, resgate e conservação da memória histórico-educacional. Mouseion, n. 23, p. 129-144, 2016.

CURY, Carlos. Livro didático como assistência ao estudante. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 9, n. 26, p. 119-130, jan./abr. 2009. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/3682. Acesso em: 16 ago. 2020.

Direção Geral de Políticas Culturais da Galícia. Museu Pedagógico de Galícia (MUPEGA), 2004. Coleção de peças em destaque. Disponível em: https://museos.xunta.gal/es/mupega. Acesso em: 16 ago. 2020.

FELGUEIRAS, Margarida Louro. Herança educativa e museus: reflexões em torno das práticas de investigação, preservação e divulgação histórica. Revista Brasileira de História da Educação, v. 11, n. 1 [25], p. 67-92, 2012. Disponível em: http://www.rbheold.sbhe.org.br/index.php/rbhe/article/view/16. Acesso em: 10 mai. 2020.

GRAEBIN, Cleusa Maria Gomes; ALMEIDA, Dóris Bittencourt. Memórias de escola, patrimônio da educação: o Museu e Arquivo Histórico La Salle-Mahls (2002-2014). História da Educação, v. 19, n. 47, p. 331-336, 2015.

INTERNATIONAL COUNCIL OF MUSEUMS. ICOM statutes. Vienna, AT: ICOM, 2007. Disponível em: https://icom.museum/wp-content/uploads/2018/07/ICOMs-Resolutions_2007_Eng.pdf. Acesso em: 21 jul. 2020.

INSTITUTO NACIONAL DE PESQUISA PEDAGÓGICA (INRP). Museu Nacional da Educação na França, 1980. Coleções "Exposições" e "Escola". Disponível em: https://www.reseau-canope.fr/musee/fr/connaitre/le-musee.html. Acesso em: 17 ago. 2020.

INSTITUTO BRASILEIRO DE MUSEUS. Museus em números. Brasília: 2011. Disponível em: https://www.museus.gov.br/wp-content/uploads/2011/11/Museus_em_Numeros_Volume_1.pdf. Acesso em: 18 ago. 2020.

KULESZA, W. A. Arquivos virtuais como fontes em história da educação. In: BARRETO, A. de L. P.; ASSIS, L. F. de; SILVA, V. de M. Educação e sociedade: espaços formativos e práticas docentes. João Pessoa: Editora do CCTA, 2019. p. 221-242.

LÉVY, Pierre. O que é o Virtual?. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 1996.

LOUREIRO, Maria Lúcia N.M. Museus de arte no ciberespaço: uma abordagem conceitual. 2003. 208 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2003.

MAGALDI, Monique Batista; SCHEINER, Tereza Cristina. Reflexões sobre o museu virtual, 2010. In XI Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação Inovação e inclusão social: questões contemporâneas da informação, 25 a 28 de outubro de 2010. Disponível em: http://eprints.rclis.org/24885/. Acesso em: 30 Jul. 2020.

MELIS, Vera. Espaços em Educação Infantil. São Paulo: Scortecci, 2007.

MOGARRO, Maria Joñao. Patrimônio educativo e modelos de cultura escolar na história da educação em Portugal. Cuestiones Pedagógicas. Revista de Ciencias de la Educación, n. 22, p. 67-102, 2013.

PETRY, Marilia Gabriela; SILVA, Vera Lucia Gaspar da. Museu escolar: sentidos, propostas e projetos para a escola primária (séculos 19 e 20). História da educação, v. 17, n. 41, p. 79-101, 2013.

POSSAMAI, Zita Rosane. Exposição, coleção, museu escolar: ideias preliminares de um museu imaginado. Educar em Revista, n. 58, p. 103-119, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602015000400103&script=sci_arttext. Acesso em: 10 mai. 2020.

POSSAMAI, Zita Rosane. Olhares cruzados: interfaces entre história, educação e museologia. Museologia & Interdisciplinaridade, Brasília, n. 6, p. 17-31, 2015.

SCHUTZ, Karla Simone Willemann. Entre o patrimônio material e imaterial: os museus pedagógicos e os vestígios da cultura escolar espanhola. Hist. Educ., Santa Maria, v. 22, n. 54, p. 358-361, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-34592018000100358&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 09 ago. 2020.

UNIVERSIDADE DO EXTREMO SUL CATARINENSE (UNESC). Museu da Infância, 2006. Coleção Dignificação de Objetos. Disponível em: http://www.museudainfancia.unesc.net. Acesso em: 16 ago. 2020.

UNIVERSIDADE CABO VERDE. Museu Virtual da Educação | Cabo Verde. Coleção Ensino Primário. Disponível em: http://mvecv.ie.ulisboa.pt. Acesso em: 17 ago. 2020.

UNIVERSIDADE DE LISBOA. Museu Virtual da Educação (MUVE), 2013. Coleções Educação Infantil e Ensino Elementar. Disponível em: http://muve.ie.ul.pt/. Acesso em: 16 ago. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS (UFG). Museu Virtual da Educação em Goiás, 2013. Coleção BR REHEG MU - Coleção Museu Virtual Da Educação Em Goiás. Disponível em: http://museu.fe.ufg.br. Acesso em: 17 ago. 2020.

Published

13-11-2020

How to Cite

CARLOS, N. L. S. D.; SANTOS, C. M. dos; DANTAS, L. R. S.; MEDEIROS NETA, O. M. de. Virtual museums and research possibilities in history of education. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 11, n. 1, p. e11126, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/22456. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Articles