The level of motivation / satisfaction and the respective influence on the quality of teaching work from the linguistic-discursive analysis of the construction of ethos: a case study at a Brazilian federal university

Authors

Keywords:

Discourse analysis; Teaching; Ethos; Motivation; Satisfaction.

Abstract

One of the biggest challenges faced by organizations in general is the implementation of efficient management that can generate positive results for all stakeholders present. Among these, there are employees who are the main agents of the production process and who perform all the activities determined to achieve the pre-established objectives. Within a public federal university, when offering a degree to young people and adults, this task is increased since the quality of service will have a direct impact on the future of the student in question. Thus, the objective of this study is to determine the level of motivation and satisfaction, the respective influence on the quality of the work of teachers in their teaching work activities at a Brazilian federal university and to analyze the construction of the ethos of these subjects from a linguistic analysis- discursive. After all, carrying out works that manage the construction of the teachers' ethos, through the analysis of their speeches, and that allow the verification of the level of motivation and satisfaction regarding the enterprise and the consequent relationship with the quality of the service performed is essential for there to be an improvement in work activities and that the institution's duty is carried out in the best possible way. For this, the methodology adopted will be the survey type survey, together with the analysis of the discourse to understand the functioning, the needs and the construction of the teacher's ethos.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geúno Bruno Vieira , Universidade Federal de Itajubá

Engenheiro de Produção

Priscilla Chantal Duarte Silva, Universidade Federal de Itajubá

Doutora em Linguistica e Língua Portuguesa

Ricardo Luiz Perez Teixeira, Universidade Federal de Itajubá

Doutorado em Engenharia Metalúrgica e de Materiais

References

AMOSSY, R. Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2005. 208 p.

BARTHES, Roland. L’ancienne rhétorique. Aidemémoire. Communications, n. 16, p.172-223, 1970.

BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

BERGAMINI, C. Motivação nas organizações. São Paulo: Atlas, 2008.

BRASIL. Lei nº 11.091, de 12 de janeiro de 2005. Dispõe sobre a estruturação do Plano de Carreira dos Cargos Técnico-Administrativos em Educação, no âmbito das Instituições Federais de Ensino vinculadas ao Ministério da Educação, e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 13 jan. 2005. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11091.htm>. Acesso em: 07 maio 2018.

BRASIL. Lei nº 12.772, de 28 de dezembro de 2012. Dispõe sobre a estruturação do Plano de Carreiras e Cargos de Magistério Federal; sobre a Carreira do Magistério Superior, de que trata a Lei no 7.596, de 10 de abril de 1987…. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 31 dez. 2012. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12772.htm>. Acesso em: 08 maio 2018.

CARDOSO, S. Ciclo de carreira docente: o que dizem as pesquisas brasileiras? In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 13, 2017, Curitiba. Anais... Curitiba: Champagnat, 2017. p. 4286 - 4297. Disponível em: <http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/24528_13853.pdf>. Acesso em: 10 abr. 2019.

CAREGNATO, R. C. A; MUTT, R. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto Contexto Enferm, Florianópolis, v. 15, nº 4, p. 679-684, 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/tce/v15n4/v15n4a17>. Acesso em: 05 jul. 2019

CHIAVENATO, I. Administração nos novos tempos. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010. 658 p.

CHIAVENATO, I. Gestão de Pessoas. 3. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010. 624 p.

ECHER, Isabel Cristina. A revisão de literatura na construção do trabalho científico. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 22, nº 2, p. 5-20, 2001. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/RevistaGauchadeEnfermagem/article/view/4365/2324>. Acesso em: 15 abr. 2019.

FERNANDES, C. A. Análise do discurso: reflexões introdutórias. São Carlos: Claraluz, 2008. 112 p. Disponível em: <http://www.sergiofreire.pro.br/ad/FERNANDES_ADRI.pdf>. Acesso em: 06 jul. 2019.

FIDLER, B. Staff appraisal: theory, concepts and experience in other organizations and problems of adaptation to education. In: RICHES, C.; MORGAN, C. (Ed.). Human resource management in education. Milton Keynes, UK: Open University Press, 1989.

FREITAS, H. et al. O método de pesquisa survey. Revista de Administração, São Paulo, v. 35, n. 3, p.105-112, 2000. Disponível em: <http://www.spell.org.br/documentos/ver/16542/o-metodo-de-pesquisa-survey>. Acesso em: 15 abr. 2019.

GREGOLIN, M. R. F. V. Analise do discurso: conceitos e aplicações. Alfa, São Paulo, v. 39, p. 13-21, 1995. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/107724/ISSN1981-5794-1995-39-13-21.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 06 jul. 2019.

HERZBERG, Frederick; MAUSNER, Bernard; SNYDERMAN, Barbara B. Motivação para trabalhar. Tradução de: Orlando Nogueira. 2. ed. Sydney: John Wiley & Sons, Inc., 1959. 156 p. Disponível em: <http://www.cra-rj.adm.br/publicacoes/textos_classicos/The_Motivation_to_Work_Traduzido/files/assets/basic-html/index.html#page1>. Acesso em: 10 maio 2018.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: ______ (Organizador). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 2. ed, 1995. p. 35-46. Disponível em: <http://www.uel.br/pessoal/sreis/pages/arquivos/TEXTOS/IDENTIDADE%20DE%20PROFESSORES%20DE%20LINGUAS/1995_Novoa_II_Ciclo%20de%20Vida%20Profissional%20dos%20Profs_p_31_46.pdf>. Acesso em: 10 abr. 2019.

INSTITUTO SUPERIOR DE CONTABILIDADE E ADMINISTRAÇÃO DO PORTO. In: A gestão e a sua evolução. In: ______ (Editor). Introdução à gestão: contabilidade e administração. 2014. Disponível em: <http://www.aeiscap.com/wp-content/uploads/2014/01/Introdu%C3%A7%C3%A3o-%C3%A0-Gest%C3%A3o_resumes.pdf>. Acesso em: 13 nov. 2018.

JOFRE, A. C. C.; SANTOS, P. C. Teorias Motivacionais. 2015. 17 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Gestão de Recursos Humanos) - Fundação Universitária Vida Cristã, Pindamonhangaba, 2015. Disponível em: <http://www.bibliotecadigital.funvicpinda.org.br:8080/jspui/bitstream/123456789/334/1/JofreSantos.pdf>. Acesso em: 17 mar. 2019.

JUNQUILHO, G. S. Gestão e ação gerencial nas organizações contemporâneas: para além do "folclore" e o fato. Gestão & Produção, São Carlos, v. 8, nº 3, p.304-318, dez. 2001. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/gp/v8n3/v8n3a07.pdf>. Acesso em: 13 nov. 2018.

JURAN, J. M. A qualidade desde o projeto: novos passos para o planejamento da qualidade em produtos e serviços. São Paulo: Cengage Learning, 2015.

LIMA, M. A. M. et al. Funções da gestão educacional: planejamento, organização, direção e controle nas escolas municipais de Aquiraz-CE, Brasil. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 8, nº 3, p.127-146, 2014. Disponível em: <http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/viewFile/992/361>. Acesso em: 13 nov. 2018.

MAGALHÃES FILHO, O. V. de; PEREIRA, V. da C. Gestão de pessoas e seu contexto na sociedade contemporânea. Comunicação & Mercado, Dourados, v. 1, nº 4, p.115-125, 2013. Disponível em: <http://www.unigran.br/mercado/paginas/arquivos/edicoes/4/10.pdf>. Acesso em: 16 nov. 2018.

MARRAS, J. P.; TOSE, S. Avaliação de desempenho humano. Rio de Janeiro: Elsivier Editora, 2012.

MCCLELLAND, J. A. G. Técnica de questionário para pesquisa. Revista Brasileira de Física, Porto Alegre, v. 1, nº 1, p. 93-101, 1976. Disponível em: <http://www.sbfisica.org.br/bjp/download/v06e/v06a06.pdf>. Acesso em: 15 abr. 2019.

MORETTO NETO, L. Funções Administrativas. In: JACOBSEN, A. L.; CRUZ JUNIOR, J. B.; MORETTO NETO, L. Administração: (Introdução e Teorias). Florianópolis: Sead/UFSC, 2006. 216p. Capítulo 2, p. 31-62. Disponível em: <http://www.cesadufs.com.br/ORBI/public/uploadCatalago/16451216022012Introducao_a_Administracao_Aula_2.pdf>. Acesso em: 03 nov. 2018.

OLIVIEIRA, J. Empresas na sociedade: sustentabilidade e responsabilidade social. Rio de Janeiro, Elsevier, 2008.XWRE

ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios & procedimentos. 8. ed. Campinas: Pontes, 2009. 100 p.

PASCOAL, P.A. G; SILVA, P. C. D. Riscos psicossociais da atividade docente e análise do discurso: uma investigação acerca da saúde e segurança do professor de educação básica a partir dos princípios da ergonomia. Res., Soc. Dev. 2019; 8(1):e4181619, 2018. ISSN 2525-3409 | DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i1.619

PEDROSO, D. O. de O. et al. Importância da motivação dentro das organizações. Revista Ampla de Gestão Empresarial, Registro, v. 1, nº 1, p. 60-76, 2012. Disponível em: <http://www.revistareage.com.br/artigos/primeira_edicao/05_a_importancia_da_motivacao_dentro_das_organizacoes.pdf>. Acesso em: 25 nov. 2018.

REIFSCHNEIDER, M. B. Considerações sobre avaliação de desempenho. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 16, nº 58, p. 47-58, 2008. Disponível em: <http://www.redalyc.org/pdf/3995/399537956004.pdf>. Acesso em: 07 maio 2018.

RIBAS, A.; SALIM, C. R. Gestão de pessoas para concursos. In: ______ (Coordenador). Origem e evolução da gestão de pessoas. Goiânia: Alumnus, 2013. p. 29-49. Disponível em: <http://pdf.leya.com/2013/Sep/gestao_de_pessoas_para_concursos_oqgp.pdf>. Acesso em: 16 nov. 2018.

RIOS, G. M.; GHELLI, K. G. M.; SILVEIRA, L. M. Qualidades de um professor universita?rio: perfil e concepc?o?es de pra?tica educativa. Ensino em Re-vista, Uberlândia, v. 23, nº 1, p.135-154, 2016. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/35408/18631>. Acesso em: 12 abr. 2019.

SÁ, R. A. C. de; SACHETI, S. B. Teorias motivacionais versus qualidade de vida no trabalho. 2015. 60 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Administração) - Centro Universitário Eurípides de Marília, Marília, 2015. Disponível em: <https://aberto.univem.edu.br/bitstream/handle/11077/1435/TC%20Univem.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 14 mar. 2019.

SANTOS, Glaucia Fernanda et al. Estilos de liderança: enfoque na teoria X e teoria Y de Douglas McGregor. Universitária-Revista Científica do Unisalesiano, v. 1, n. 2, 2010. Disponível em: http://www.salesianolins.br/universitaria/artigos/no2/artigo42.pdf. Acesso em: 10 ago. 2019.

SAKANO, A. M. et al. Avaliação de desempenho: conceito, objetivo e metodologia. Revista Ampla de Gestão Empresarial, Registro, v. 3, nº 2, p.100-109, 2014. Disponível em: <http://www.revistareage.com.br/artigos/quinta_edicao/07.pdf>. Acesso em: 10 abr. 2019.

SCHERMERHORN JÚNIOR, J. R.; HUNT, J.; OSBORN, R. N. Fundamentos de comportamento organizacional. Porto Alegre: Bookman, 1999.

SLACK, N.; BRANDOS-JONES, A.; JOHNSTON, R. Administração da Produção. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2018.

SILVA, M. C. M. O primeiro ano de docência: o choque com a realidade. In ESTRELA, M. T. (Organizador). Viver e construir a profissão docente. Porto: Porto Editora, 1997. p. 53-80.

Published

20-11-2020

How to Cite

VIEIRA , G. B.; SILVA, P. C. D.; TEIXEIRA, R. L. P. . The level of motivation / satisfaction and the respective influence on the quality of teaching work from the linguistic-discursive analysis of the construction of ethos: a case study at a Brazilian federal university. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 11, n. 1, p. e11128, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/22461. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles