REFLECTIONS ON THE TEACHING OF SCIENCE, TECHNOLOGY AND INNOVATION BY COMPETENCES AND SKILLS
Keywords:
technology, teaching, investmentAbstract
Defining what is quality education, even though specifically for the field of S & T (Science and Technology), is not a task that can be easily accomplished. After all, it is a topic that, given its specificity, is complex and diffuse in nature, and therefore, many researches have been carried out over the years, without presenting a model, or even a path that can be considered unique or universal. Thus, what implications do these new perspectives of the teaching-learning process have for investments in human resources training in Science & Technology?
Downloads
References
ARCE, A. A pedagogia na era das revoluções: uma análise do pensamento de Pestalozzi e Froebel. Campinas/São Paulo: Autores Associados, 2002, 228 p.
CASTILHO, A.; FACÓ, J.F.B.; MANDEL, P. A. Conte a sua história: experiências inovadoras da e na UFABC. In: FACÓ, J.F.B.; MANDEL, P.A. (Org.). Aqui tem Inovação! 1ed. São Bernardo do Campo: EdUFABC, 2016, v. 1, p. 143-168.
CAVALCANTE, A.S. Ensino De Engenharia De Produção Em Perspectiva Comparada: O caso brasileiro e coreano. Monografia (Graduação em Engenharia de Gestão) – Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, 2015, 89 p.
CAULY, O. Comenius: O pai da pedagogia moderna. Instituto Piaget, 1985, 343 p.
FAZENDA, I.C.A. Interdisciplinaridade: Um Projeto Em Parceria. 5. ed. São Paulo, SP: Loyola, 2002. 119 p.
PERRENOUD, P. Dez Novas Competências para Ensinar, Porto Alegre, Artmed Editora, 2000, 192 p.
RAMOS, M. Educação de qualidade e sua relação com C&T e inovação. Parc. Estrat. Brasília-DF v. 15, n. 31. Jul-dez 2010.
SILVA, T.T. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2017, 158 p.
SKINNER, B. Teorias de aprendizagem são necessárias? Rev. Brasileira de Análise do Comportamento. v. 1, nº1, 2005.
STRECK, D.R. Rousseau & A Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2004, 115 p.
ZANCAN, G.T. Educação científica: uma prioridade nacional. São Paulo Perspec. [online]. v.14, n.3, 2000.
VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente São Paulo: Martins Fontes. 1991, 168 p.