REFLECTIONS ON THE TEACHING OF SCIENCE, TECHNOLOGY AND INNOVATION BY COMPETENCES AND SKILLS

Authors

  • Júlio Francisco Blumetti Facó Universidade Nove de Julho
  • Alexandre Soares Cavalcante Universidade Nove de Julho
  • Ricardo Reolon Jorge Universidade Nove de Julho
  • Alexandre Acácio de Andrade Universidade Federal do ABC
  • Leandro Petarnella Universidade Federal do ABC
  • Alex Paubel Junger Universidade Federal do ABC

Keywords:

technology, teaching, investment

Abstract

Defining what is quality education, even though specifically for the field of S & T (Science and Technology), is not a task that can be easily accomplished. After all, it is a topic that, given its specificity, is complex and diffuse in nature, and therefore, many researches have been carried out over the years, without presenting a model, or even a path that can be considered unique or universal. Thus, what implications do these new perspectives of the teaching-learning process have for investments in human resources training in Science & Technology?

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARCE, A. A pedagogia na era das revoluções: uma análise do pensamento de Pestalozzi e Froebel. Campinas/São Paulo: Autores Associados, 2002, 228 p.

CASTILHO, A.; FACÓ, J.F.B.; MANDEL, P. A. Conte a sua história: experiências inovadoras da e na UFABC. In: FACÓ, J.F.B.; MANDEL, P.A. (Org.). Aqui tem Inovação! 1ed. São Bernardo do Campo: EdUFABC, 2016, v. 1, p. 143-168.

CAVALCANTE, A.S. Ensino De Engenharia De Produção Em Perspectiva Comparada: O caso brasileiro e coreano. Monografia (Graduação em Engenharia de Gestão) – Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, 2015, 89 p.

CAULY, O. Comenius: O pai da pedagogia moderna. Instituto Piaget, 1985, 343 p.

FAZENDA, I.C.A. Interdisciplinaridade: Um Projeto Em Parceria. 5. ed. São Paulo, SP: Loyola, 2002. 119 p.

PERRENOUD, P. Dez Novas Competências para Ensinar, Porto Alegre, Artmed Editora, 2000, 192 p.

RAMOS, M. Educação de qualidade e sua relação com C&T e inovação. Parc. Estrat. Brasília-DF v. 15, n. 31. Jul-dez 2010.

SILVA, T.T. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2017, 158 p.

SKINNER, B. Teorias de aprendizagem são necessárias? Rev. Brasileira de Análise do Comportamento. v. 1, nº1, 2005.

STRECK, D.R. Rousseau & A Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2004, 115 p.

ZANCAN, G.T. Educação científica: uma prioridade nacional. São Paulo Perspec. [online]. v.14, n.3, 2000.

VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente São Paulo: Martins Fontes. 1991, 168 p.

Published

01-07-2016

How to Cite

FACÓ, J. F. B. .; CAVALCANTE, A. S. .; JORGE, R. R. .; ANDRADE, A. A. de .; PETARNELLA, L.; JUNGER, A. P. . REFLECTIONS ON THE TEACHING OF SCIENCE, TECHNOLOGY AND INNOVATION BY COMPETENCES AND SKILLS. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 7, n. 3, p. e731, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/22676. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles