IMPACTS OF SOCIAL AND GOVERNMENT PROGRAMS IN COMMUNITY AFFECTED BY ENERGY EXPANSION

Authors

  • Leandro Petanella Universidade Nove de Julho
  • Alex Paubel Junger Universidade Federal do ABC
  • Amélia Silveira Universidade Federal do ABC
  • Julio Facó Faculdade de Tecnologia Termomecânica
  • Luiz Henrique Amaral Universidade Cruzeiro do Sul

Keywords:

Environmental education. Sustainability. Energy. Impact. Cultivating Good Water Program (CAB).

Abstract

Environmental education should direct efforts to promote social mobilization, supporting sustainability and minimizing impacts. Faced with this need, this study sought to raise the understanding of a community affected by energy expansion program on environmental education, sustainability and impact of social and government programs in this context. The research was exploratory, with qualitative method and technique of content analysis. The Primitive Word Counter software was used for processing the collected data. The study had the playing field the city of Itaipulândia / PR, where the Cultivating Good Water program (CAB) is synonymous with the institutional design presented by the Hydroelectric Binational Itaipu, constituting the Environmental Education Program as central CAB axis. The result points to a knowledge of "common sense" on the issues surrounding environmental awareness. As a result it can be concluded that for larger and broader awareness to community behavior change is necessary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARRUDA FILHO, N. P.; SEDOR, R. W.R.; FINCK, A.; ASANOME, C.R. Estudo de Caso Programa Cultivando Água Boa: resultados, modelo de gestão e o seu papel como referência mundial. Curitiba: ISAE, p. 50-57, 2012.

BARBIERI, J. C.; SILVA, D. Desenvolvimento sustentável e educação ambiental: uma trajetória comum com muitos desafios. RAM - Revista de Administração Mackenzie, 12, p. 51-82, 2011.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2006.

BELLEN, H. M. Desenvolvimento sustentável: uma descrição das principais ferramentas de avaliação. Ambiente & Sociedade, n. 7, v. 1, 2004.

BINSWANGER, H.C. Fazendo a sustentabilidade funcionar. In: Cavalcanti, C. (Org.). Meio ambiente, desenvolvimento sustentável e políticas públicas. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

DALY, H. E. Sustentabilidade em um mundo lotado. Scientific American Edição especial – Brasil. São Paulo, 41, p. 92-99, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia da libertação em Paulo Freire. São Paulo: Ed. Unesp, 2001.

________. Pedagogia das práxis. São Paulo: Cortez/Instituto Paulo Freire, 1998.

GOLDEMBERG, J. & LUCON, O. Energia, meio ambiente & desenvolvimento. 3. ed. rev. ampl. São Paulo: Ed. USP, 2008.

GOMES, D. V. Educação para o consumo ético e sustentável. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 16, p. 18-31, 2006. Disponível em: <http://nead.uesc.br/arquivos/Biologia/reoferta/bsc1/revista-eletronica-do-mestrado.pdf > Acesso em: 13 ago. 2015.

HANSEN, G. L. A sociedade de consumo e o paradoxo da proteção ambiental. In: Flores, N. C. (Org.). Sustentabilidade ambiental em suas múltiplas faces. Campinas: Millenium, 2012.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades do Paraná. São Paulo: IBGE, 2014. Disponível em: <http://cidades.ibge.gov.br>.Acesso em: 10 out. 2015.

ITAIPU BINACIONAL. Compromisso pela vida sustentável: superando os divisores de água. Foz do Iguaçu: Itaipu Binacional, 2008.

_________. Com o apoio da Itaipu, Yacyretá lança programa similar ao CAB. Cultivando água boa Foz do Iguaçu: Itaipu Binacional, 2011. Disponível em: <http://www.cultivandoaguaboa.com.br/notícias/com-apoio-da-itaipu-yacyreta-lanca-programa-similar-ao-cab>. Acesso em: 16 jun. 2015

LIMA, G. da C. O discurso da sustentabilidade e suas implicações para a educação. Ambiente & Sociedade, n. 6, v. 2, p. 99-119, 2003. Disponível em:< http://www.scielo.br/pdf/asoc/v6n2/a07v06n2.pdf>. Acesso em: 27 ago. 2015.

LAYRARGUES, P. P. Educação para a gestão ambiental: a cidadania no enfrentamento político dos conflitos socioambientais. In: Loureiro, C. F. B. (Org.). Sociedade e meio ambiente: a educação ambiental em debate. São Paulo: Cortez, 2000. p. 87-155, 2000.

LOUREIRO, C. F. B. Trajetórias e fundamento da educação ambiental. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

MARCONDES, D. Textos básicos de ética: de Platão a Foucault. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

MARTINS, S. M. B. Tópicos especiais em educação ambiental. Londrina: [s.n.], 2008.

MILARÉ, E. Direito do ambiente. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2011.

PENNA, C. G. O estado do planeta: sociedade de consumo e degradação ambiental. Rio de Janeiro: Record, 1999.

PEREIRA, T. C. Energias renováveis: políticas públicas e planejamento energético. Curitiba: COPEL, 2011.

PIRES, A.; FERNÁNDEZ Y FERNÁNDEZ, E. & BUENO, J. C. C. (Org.). Política energética para o Brasil: propostas para o crescimento sustentável. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.

Published

13-09-2018

How to Cite

PETANELLA, L.; JUNGER, A. P. .; SILVEIRA, A. .; FACÓ, J.; AMARAL, . L. H. IMPACTS OF SOCIAL AND GOVERNMENT PROGRAMS IN COMMUNITY AFFECTED BY ENERGY EXPANSION. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 9, n. 4, p. e943, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/22831. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles