HIGHER EDUCATION AND DISTANCE EDUCATION: A CASE STUDY IN THE UFRN / CCSA PUBLIC ADMINISTRATION COURSE - POLO CURRAIS NOVOS / RN
Keywords:
Education; Distance education; Graduates.Abstract
The purpose of this paper is to determine the impacts on the life and personal and professional development of graduates of the Graduate Course in Public Administration, offered through the distance learning modality, within the scope of UFRN - Currais Novos / RN. Carried out under the format of an applied research, with quantitative approach, it had as procedures used bibliographic and documentary research in order to build its theoretical and legal contribution. With respect to obtaining primary data, data were collected in order to measure the perception of the graduates in relation to the Course in question, as a result, questionnaires consisting of both closed questions and Likert-scale questions were applied. five points. The results allowed us to infer that they feel able and adequately trained to face the labor market, that the experience implied in improving not only their insertion in the labor market, but also brought positive impacts on their citizenship and general culture. However, not only positive results were raised, it was also demonstrated that at UFRN, the number of students with disqualified bond in the various courses of distance learning is significant, a fact that deserves greater attention of the institution when implementing this educational policy due to the high evasion observed.
Downloads
References
ALVES, J. R. M. A história da EaD no Brasil. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, M. M. M. Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education, 2009.
ARAÚJO, N.C. Medeiros. A educação à distância como estratégia de formação de professores da educação básica na UFRN. UFRN, 2015. Disponível em <https://monografias.ufrn.br/jspui/handle/123456789/2037>. Acesso em: 23 mar. 2018.
BRASIL. [Plano Nacional de Educação (PNE)]. Plano Nacional de Educação 2014-2024 [recurso eletrônico]: Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. – Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil : promulgada em 5 de outubro de 1988. Organização do texto: Juarez de Oliveira. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 1990. 168 p. (Série Legislação Brasileira).
BRASIL. Ministério da Educação. INEP. Censo da educação superior: resumo técnico: 2010. Brasília, INEP.
BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Ofical [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, v. 134, n. 248, 23 dez, 1996. Seção I, p. 27834-27841
BRASIL. Ministério da Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN.
Sobre a SEDIS. Disponível em: <https://www.sedis.ufrn.br>. Acessos diversos jan/mar. 2018
BRASIL. Ministério da Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte – RESOLUÇÃO No 020/2015-CONSUNI, de 04 de novembro de 2015. Aprova Regimento Interno da Reitoria da Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN. Natal: UFRN, 2015.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Decreto 5.800/2006 de 08/06/2006. Dispõe sobre o Sistema Universidade Aberta do Brasil – UAB, disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto/d5800.htm>. Acesso em: 25 fev. 2018.
COMPERVE- Comissão Permanente de Vestibular / Núcleo Permanente de Concursos-UFRN, Processos seletivos. Disponível em : http://www.comperve.ufrn.br/conteudo/concursos/concursos.php
ESPARTEL. Lélis B. O uso da opinião dos egressos como ferramenta de avaliação de cursos: O caso de uma instituição de ensino superior catarinense. Revista Alcance – Eletrônica, v. 16, nº 01. ISSN 1983-716X, UNIVALI p. 102 – 114, jan/abr. 2008.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa- 8. ed. - São Paulo: Atlas, 2010.
MANCEBO, Deize; VALE, Andréa A. & MARTINS, Tânia B. Políticas de expansão da educação superior no Brasil 1995-2010. In: Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro: ANPEd, v. 20 n. 60 jan.-mar. 2015.
MATTELART, A. História da sociedade da informação. São Paulo: Loyola, 2002.
MELO, Pedro Antonio; DE MELO, Michelle Bianchini; NUNES, Rogério da Silva. A Educação a Distância como Política de Expansão e Interiorização da Educação Superior no Brasil. Revista de Ciências da Administração, Florianópolis, p. 278-304, dez. 2009. ISSN 2175-8077. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/12190>. Acesso em: 28 maio 2018. doi:https://doi.org/10.5007/2175-8077.2009v11n24p278.
PIMENTEL, N. M. Introdução a Educação à distância. Florianópolis: SEAD/UFSC, 2006.
RANGEL, Luiza C. A qualidade da Educação nos municípios brasileiros. In: Brazilian Journal of Development Curitiba, v.3, n.3, Edição Especial, dez.2017.
SEGNINI, Liliana R. P. Reestruturação nos Bancos no Brasil: Desemprego, subcontratação e intensificação do trabalho. In: Educação & Sociedade. Campinas: Centro de Estudos Educação e Sociedade – Cedes, ano XX, nº 67, Agosto/99.