DIGITAL EDUCATIONAL GAMES ON ELECTRICAL ENERGY: ANALYSIS OF WORK UNDER THE PERSPECTIVE OF ELEMENTS OF CRITICAL ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

  • Adriana Keiko Nishida Universidade Federal do ABC
  • Juliana Cristina Braga Universidade Federal do ABC
  • Roseli Frederigi Benassi Universidade Federal do ABC
  • Julyana Pereira Simas Universidade Federal do ABC
  • Alex Paubel Junger Universidade Federal do ABC

Keywords:

environmental education; educational games; energy.

Abstract

 

Electric energy is an essential good for humanity, since it is present in many significant sectors of society. However, its excessive use can compromise the planet in a variety of ways, especially in relation to socio-environmental spheres. Thus, it is essential to think of ways to use it consciously and stimulate this reflection through the educational processes. From this perspective, the present work sought from the perspective of critical environmental education, to understand how the digital educational games have worked the issues of energy consumption, since these are resources that potentially stimulate learning. The results showed that there is a lack of descriptive information about the approaches to use of the games and that their contents do not work on the energy theme broadly considering all its dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, Ivan Amorozino. Educação ambiental e ensino de ciências: uma história de controvérsias. Pro-posições, v. 12, n.1, p. 73-93, 2001.

ANTVORSKOV, S.; RASMUSSEN, H. F. The contract: an educational computer game analysing and optimising renewable energy and energy efficiency in schools. In: ISES WORLD CONGRESS, 2007, Berlin. Proceedings. Beijing: Tsinghua University Press, 2009. p. 3035-3039.

BERMANN, Celio. Energia no Brasil: para quê? Para quem. Crise e alternativas para um país sustentável. São Paulo: Livraria da Física/FASE, 2002.

COSTA, Adriana Keiko Nishida. Jogos educacionais sobre consumo de energia elétrica: análise sob a perspectiva de educação ambiental crítica. Dissertação de mestrado. Universidade Federal do ABC, 2014.

EMPRESA DE PESQUISA ENERGÉTICA. Anuário estatístico de energia elétrica 2013. Rio de Janeiro, 2013.

FALKEMBACH, Gilse A. Morgental. O lúdico e os jogos educacionais. Mídias na

Educação. Disponível em: http://penta3. ufrgs. br/midiasedu/modulo13/etapa1/leituras/arquivos/Leitura_1. pdf. Acesso em fevereiro de 2017.

GOLDEMBERG, J.; LUCON, O. Energia, meio ambiente e desenvolvimento. São Paulo: EdUSP, 2008.

GUIMARÃES. Mauro Educação ambiental critica. In LAYRARGUES, Philippe Pomier. (Org.). Identidades da Educação Ambiental Brasileira. Brasília: MMA/DEA, 2004.

HINRICHS, R.A.; KLEINBACH, M.; REIS, L.B. Energia e meio ambiente. São Paulo: Câmara Brasileira de Livro, 2010.

INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE. Climate change 2014: mitigation of climate change. 2007

INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE. Climate change 2007: synthesis report. Working Group III Contribution to the FifthAssessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Cambridge University Press. Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA, 2014.

KNOL, E.; DE VRIES, P. W. EnerCities, a serious game to stimulate sustainability and energy conservation: preliminary results. eLearning Papers, n. 25, jul. 2011.

NISHIDA, A. K. N., BRAGA, J. C. Educational game about eletric energy consumption. Frontiers in Education. Texas, 2015.

ROSA, Antônio Vitor. Jogos educativos sobre sustentabilidade na educação ambiental crítica. 2009. 111 f. Tese (Doutorado em Ecologia e Recursos Naturais) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2009.

SAUVÉ, Lucie. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 317-322, 2005.

TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Educação ambiental, natureza, razão e história. São Paulo: Autores Associados, 2004.

YANG, J. C.; CHIEN, K. H.; LIU, T. C. A digital game-based learning system for energy education: an energy conservation PET. Turkish Online Journal of Educational Technology, v. 11, n. 2, 2012

Published

01-04-2018

How to Cite

NISHIDA, A. K. .; BRAGA, J. C.; BENASSI, R. F. .; SIMAS, J. P. .; JUNGER, A. P. . DIGITAL EDUCATIONAL GAMES ON ELECTRICAL ENERGY: ANALYSIS OF WORK UNDER THE PERSPECTIVE OF ELEMENTS OF CRITICAL ENVIRONMENTAL EDUCATION. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 9, n. 2, p. e923, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/22871. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

Articles