READING IMPROVING PERFORMANCE IN STUDIES AND EXAMS IN LIQUID TIMES: A CASE STUDY

Authors

  • Ricardo Shitsuka Universidade Federal de Itajubá
  • Dorlivete Moreira Shitsuka Universidade Federal de Itajubá
  • André Ricardo Nascimento das Neves Universidade Federal de Itajubá
  • Caleb David Willy Moreira Shitsuka Universidade Federal de Itajubá
  • Claudio Boghi Universidade Federal de Itajubá

Keywords:

Functional illiteracy; Books; Autonomy in studies.

Abstract

Reading is fundamental to the intellectual development of people. In Brazil, the number of books read per year per person is relatively small, which is 2.43 books per person according to the research "Portraits of Reading in Brazil", 4a. Edition, made by the Institute Pro-book in 2016. According to the INAF 2018 "As for those who entered or finished Higher Education, 96% are considered Functionally Literate, but only 34% reached the Proficient level. Reading can minimize functional illiteracy. The purpose of this article is to present a study in which a middle school student starts reading one book per month and keeps reading for the last 4 years. The case study reveals a person who initially had difficulties with reading and textual interpretation and who after 4 years of continuous reading that has passed a competition, has entered higher education and everything leads one to believe that he is able to study independently. difficulties presented by colleagues that read seldon read books.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSUBEL, D.P.; NOVAK, J.D.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BAUMAN, Z. Modernidade Líquida (Liquid Modernity. Cambridge: Polity ISBN 0-7456-2409-X). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

BAUMAN, Z. Tempos líquidos (Liquid Times: Living in an Age of Uncertainty. Cambridge: Polity. ISBN 0-7456-3987-9). Traduzido por Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor ISBN 978-85-7110-993-3, 2006.

BAUMAN, Z; DONSKIS, L. Mal líquido: vivendo num mundo sem alternativas. Rio de Janeiro: Zahar, 2019.

HADDAD, S.; RIBEIRO, V.M. Alfabetismo funcional no município de São Paulo. São Paulo, 1997.

IPL. Retratos da leitura no Brasil. 4a.ed. São Paulo: Instituto Pro-livro (IPL), 2016. Disponível em: <http://prolivro.org.br/home/images/2016/Pesquisa_Retratos_da_Leitura_no_Brasil_-_2015.pdf>. Acesso em: 12 junho 2019.

IPM. Indicador de analfabetismo funcional: INAF Brasil 2018 – Resultados preliminares. São Paulo: Instituto Paulo Montenegro (IPM), 2018. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/1ez-6jrlrRRUm9JJ3MkwxEUffltjCTEI6/view>. Acesso em: 12 junho 2019.

MAINGUENEAU, D. Discurso e Análise do Dircurso. Trad. Sírio Possenti. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Trad. Eni Puccinelli Orlandi et al. Campinas: Unicamp, 1988.

PEREIRA, A. S.; SHITSUKA, D.M.; PARREIRA, F.J.; SHITSUKA, R. Metodologia da pesquisa científica. Santa Maria: Ed. UAB/NTE/UFSM. 2018. Disponível em: <http://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/15824/Lic_Computacao_Metodologia-Pesquisa-Cientifica.pdf?sequence=1>. Acesso em 11 junho 2019.

RIBEIRO, V.M. Alfabetismo funcional: Referências conceituais e metodológicas para a pesquisa. Educação & Sociedade, v. 28, n. 60, dezembro/97. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v18n60/v18n60a8.pdf >. Acesso em: 13 junho 2019.

SHITSUKA, R. Proposta de Reestruturação de Matrizes Curriculares por Meio de Cobertura Conceitual. Tese (Doutorado). Universidade Cruzeiro do Sul, 2011.

SHITSUKA, D.M.; SHITSUKA, R.; BOGHI, C. Estudo de caso de superação de dificuldades de leitura e escrita em aluno, por meio de apoio da tutoria em um cursos de pós-graduação “Lato sensu” a distância. Revista de Casos e Consultoria -ISSN 2237-7417 | v. 9, n. 4, e942, 2018. Disponível em: <http://ojs.ccsa.ufrn.br/index.php?journal=rcc&page=article&op=view&path%5B%5D=945&path%5B%5D=1102>. Acesso em: 12 junho 2019.

SHITSUKA, R.; SIVEIRA, I.F.; SHITSUKA, D.M. Aprendizagem significativa de matemática aplicada à reologia: Estudo de caso num curso superior de engenharia. Linguagem Acadêmica, Batatais, v. 2, n. 1, p. 167-186, jan./jun. 2012.

YIN, R.K. O estudo de caso. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

27-10-2019

How to Cite

SHITSUKA, R. .; SHITSUKA, D. M. .; NASCIMENTO DAS NEVES, A. R. .; MOREIRA SHITSUKA, C. D. W. .; BOGHI, C. READING IMPROVING PERFORMANCE IN STUDIES AND EXAMS IN LIQUID TIMES: A CASE STUDY . Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 10, n. 1, p. e1011, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/23104. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles