A CASE STUDY OF ENGINEER EMPLOYABILITY THROUGH DISTANCE EDUCATION
Keywords:
Distance learning; Training; Net modernity.Abstract
Employability is provided to students by learning skills and competencies so that they acquire the attributes of a person that makes them capable of earning and maintaining employment. It happens that in these times of liquid modernity, jobs change their demands and people have to adapt to the times in which we live. As a person who spends hours of his daily life working can acquire new skills and competences in order to develop employability. It is believed that Distance Education (EAD) can improve this aspect. The purpose of this article is to present a case study of an engineering professional who studies continuously in EAD courses. The research is a case study in which the professional acquires competence in several areas to continue working and is successful over the years.
Downloads
References
BAUMAN, Z. Modernidade Líquida (Liquid Modernity. Cambridge: Polity ISBN 0-7456-2409-X). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.
BAUMAN, Z. Amor Líquido: Sobre a Fragilidade dos Laços Humanos (Liquid Love: On the Frailty of Human Bonds. Cambridge: Polity. ISBN 0-7456-2489-8). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor ISBN 978-85-7110-795-3, 2003.
BAUMAN, Z. Tempos líquidos (Liquid Times: Living in an Age of Uncertainty. Cambridge: Polity. ISBN 0-7456-3987-9). Traduzido por Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor ISBN 978-85-7110-993-3, 2006.
BAUMAN, Z; DONSKIS, L. Mal líquido: vivendo num mundo sem alternativas. Rio de Janeiro: Zahar, 2019.
BRASIL (2016a). Leis e Decretos. Portaria n. 1134 de 10 de outubro de 2016. Revoga a Portaria MEC nº 4.059, de 10 de dezembro de 2004, e estabelece nova redação para o tema. Disponível em: <http://www.faal.com.br/arquivos/portariaAVA.pdf>. Acesso em 10 junho 2019.
BRASIL. Leis e Decretos. Decreto n. 9057 de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=65251-decreto9057-pdf&category_slug=maio-2017-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 12 junho 2019.
BRASIL. Leis e Decretos. Portaria n. 1428. De 28 de dezembro de 2018. Dispõe sobre a oferta, por Instituições de Educação Superior - IES, de disciplinas na modalidade a distância em cursos de graduação presencial. Disponível em: <http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/57496468/do1-2018-12-31-portaria-n-1-428-de-28-de-dezembro-de-2018-57496251>. Acesso em: 11 junho 2019.
BRUNETTI, F. Mecânica dos fluídos. 2ed. São Paulo: Pearson, 2008.
CAPELLE, W. Historia de la filosofia Griega. Madri: Gredos, 1981.
LEONCINI, T.; BAUMAN, Z. Nascidos em tempos líquidos: transformações no terceiro milênio. [ePub]. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.
MAINGUENEAU, D. Discurso e Análise do Dircurso. Trad. Sírio Possenti. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
MARTINS, M.V.S. O pensamento de Heráclito: uma aproximação com o pensamento de Parmênides. Dissertação (Mestrado) Universidade de Brasília, 2007. Disponível em: <http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/2746/1/2007_MarcusViniciusSilvaMartins.PDF>. Acesso em: 10 junho 2019.
MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Educação a Distância: uma visão integrada. São Paulo: Thomson Learning, 2007.
PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Trad. Eni Puccinelli Orlandi et al. Campinas: Unicamp, 1988.
PEREIRA, A. S.; SHITSUKA, D.M.; PARREIRA, F.J.; SHITSUKA, R. Metodologia da pesquisa científica. Santa Maria: Ed. UAB/NTE/UFSM. 2018. Disponível em: <http://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/15824/Lic_Computacao_Metodologia-Pesquisa-Cientifica.pdf?sequence=1>. Acesso em 11 junho 2019.
RISEMBERG, R. I. C. S.; Shitsuka, R.; Tavares, O. A Case Study of Pattern Recognition in Collective Texts in Cyberspace Using the Wiki Tool in Undergraduate Distance Courses. Dialogos de la Comunicación (en linea) Felafacs, v.91, n. 1, p.1-17. 2015. Disponível em: http://dialogosfelafacs.net/wpcontent/uploads/2015/09/Dialogos91_UN_ESTUDIO_DE_CASO_DE_RECONOCIMIENTO_DE_PATRONES_EN_LOS_TEXTOS-.pdf. Acesso em: 11 junho 2019.
SCHERER, S.; BRITO, G.S. Educação a distância: possibilidades e desafios para a aprendizagem cooperativa em ambientes virtuais de aprendizagem Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição Especial n. 4/2014, p. 53-77. Editora UFPR. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/er/nspe4/0101-4358-er-esp-04-00053.pdf>. Acesso em: 12 junho 2019.
SHITSUKA, R.; SIVEIRA, I.F.; SHITSUKA, D.M. Aprendizagem significativa de matemática aplicada à reologia: Estudo de caso num curso superior de engenharia. Linguagem Acadêmica, Batatais, v. 2, n. 1, p. 167-186, jan./jun. 2012.
SHITSUKA, R.; SHITSUKA, D. M. Formação de tutores para atuar na disciplina de libras em cursos de graduação à distância: um estudo de caso. Paidea da Unimes. v. 10, n. 17, jan. 2018a. Disponível em: . Acesso em: 11 junho 2019.
SHITSUKA, R.; SHITSUKA, D.M.; BOGHI, C. Pesquisa-ação na Superação de Dificuldades de Acompanhamento de Curso de Pós-graduação a “Lato Sensu” a Distância por meio de Apoio da Tutoria. Rev. Bras. Aprend. Aberta. v. 17, n. 1. p.1-26. 2018b; l: e713. Disponível em: <http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/71/291>. Acesso em: 12 junho 2019.
SHITSUKA, R. et al. Boas práticas na Educação a Distância e o sucesso em uma turma de Pedagogia. Research, Society and Development, v. 8, n. 8, p. 1-20, 2019. Disponível em: <https://rsd.unifei.edu.br/index.php/rsd/article/view/1035/962>. Acesso em: 10 junho 2019.
SILVA, P. C.D.; SHITSUKA, R.; PASCHOAL, P.A.G. Afetividade nas interações em AVA: um estudo sobre a interação na educação a distância. RBAAD da ABED, v. 15, n. 1, p.11-20, 2015. Disponível em: <http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/261/174>. Acesso em: 12 junho 2019.
YIN, R.K. O estudo de caso. Porto Alegre: Bookman, 2015.