DEMOCRATIC AND PARTICIPATIVE ADMINISTRATION AT THE EVENT ORGANIZATION AT A PUBLIC SCHOOL
Keywords:
Democratic management; Basic education; Education.Abstract
In traditional school management models, management decides to hold some event, define the participants and their functions in a "cast" mode and are not always successful because of lack of commitment. The purpose of this article is to present an action research paper in which the management verifies that there is a need for the involvement of the actors in a project and starts to act in a participatory democratic way. In an elementary school I was scheduled to hold an event on the poet and writer, Carlos Drummond de Andrade. Initially, management excluded teachers from decision-making processes and noted that there was little adherence to the organization and conduct of the event. Asking for help from the school's Coordination and Pedagogy, the students at the cycle meeting explained the purpose of the project and sought to involve the teachers in listening to them. With the actors taking responsibility, there was participation, commitment of the team and the event was successful.
Downloads
References
BRASIL. Leis e Decretos. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 25 outubro 2018.
BRASIL. Censo da educação básica 2016. Publicado pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira (INEP) em Brasília-DF, 2017. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_estatisticas/2017/notas_estatisticas_censo_escolar_da_educacao_basica_2016.pdf>. Acesso: 24 outubro 2018.
CAMPOS, Dinah Martins de Souza. Psicologia da aprendizagem. 37ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
DEWEY, John. Liberalismo, liberdade e cultura. São Paulo: Nacional/EDUSP, 1970.
FEVORINI, Luciana Bittencourt. O envolvimento dos pais na educação dos filhos: um estudo exploratório. Tese (Doutorado) no Programa de Pós-Graduação em Psicologia Escolar do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (USP), 2009.
GOUVEA, Eduardo Penna et al. Gestão democrática e participativa na educação superior tecnológica: um estudo utilizando a metodologia da pesquisa-ação. Revista Acadêmica da Faculdade Fernão Dias, ISSN 2358-9140, v. 5, n. 15, 2018. Disponível em: <http://fafe.edu.br/dados/pdf-uploads/268.pdf?1522240505212>. Acesso em: 26 out. 2018.
LIMA, Emília Freitas de; CONTI, Celso Luiz Aparecido Conti; NASCENTE, Renata Maria Moschen. Gestão, currículo e ensino em análise: por uma escola pública justa e democrática. Revista Eletrônica de Educação REVEDUC. Revista Multilíngue do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos. v. 11, n. 3, p.691-705. 2017. Disponível em: <http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2392/633>. Acesso em: 25 outubro 2018.
LLAUDARÓ, Oriol. Escala de Likert: O qué é e como utilizá-la? Publicado no website Netquest em 2015. Disponível em: <https://www.netquest.com/blog/br/escala-likert>. Acesso em: 23 outubro 2018.
LUDKE, Menga; ANDRE, Marli Eliza Dalmazo. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2ed. São Paulo: EPU, 2013.
MATTAR, João. Metodologia cientifica na era digital. S.Paulo: Saraiva, 2017.
McCRELLAND, John. Técnica de questionário para pesquisa. Revista Brasileira de Fisica. v. Esp. p.93-101. 1976. Disponível em: <http://sbfisica.org.br/bjp/download/v06e/v06a06.pdf>. Acesso em: 26 outubro 2018.
OLIVEIRA, Hugo de Souza Lima. Gestão democrática da educação: uma análise conceitual. Enciclopédia biosfera. Centro Científico Conhecer - Goiânia, v. 6, n. 11, p.10-19. 2010.
PAIXÃO, Lea Pinheiro. Escolarização: estratégias instrumentais e identitárias. Atos de pesquisa em educação, v. 2, n. 1, p. 23-51, 2007.
PARO, Vitor Henrique. A Utopia da Gestão Escolar Democrática. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.60, p.51-53, 1987.
_________. Diretor escolar: educador ou gerente? São Paulo: Cortez, 2015.
PÊCHEUX, Michel. Análise do discurso. Campinas: Pontes, 2011.
ROCHA, Cristino Cesário. Gestão escolar democrático-participativa para além do marco legal: pistas de ação. Publicado no website do Sindicato dos Professores do Distrito Federal (SIMPRO-DF). 2015. Disponível em: <http://www.sinprodf.org.br/wp-content/uploads/2015/07/gestÃo-escolar-democrÁtico-participativa.pdf>. Acesso em: 23 outubro 2018.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24.ed. São Paulo: Cortez, 2016.
SISLA, Heloisa Chalmers; SOUZA, Ana Paula Gestoso de. Práticas pedagógicas bem sucedidas: um diálogo com discursos de professoras. Revista Eletrônica de Educação REVEDUC. Revista Multilíngue do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos. v. 11, n. 2, p.521-539. 2017. Disponível em: <http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1730/611>. Acesso em: 26 outubro 2018.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-Ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
VIEIRA, Kelmara Mendes; DALMORO, Marlon. Dilemas na construção de escalas tipo Likert: o número de itens e a disposição influenciam nos resultados? In: XXXII Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração – (ANPAD). Rio de Janeiro-RJ 06 a 10 de setembro de 2008. Disponível em: <http://www.anpad.org.br/admin/pdf/EPQ-A1615.pdf>. Acesso em 24 outubro 2018.
VYGOTSKY, Lev Seminovich. Pensamento e linguagem. 4ed. S.Paulo: Martins, 2008.
VYGOTSKY, Lev Seminovich; LURIA, Alexander Romanovich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Icone Editora, 2016.
WALLON, Heri. La evolucion psicologica del ninõ. Madrid: Critica Espanha, 2007.
ZANELLA, Andrea Vieira et al. Participação dos pais na escola: diferentes expectativas. In ZANELLA, Andrea Vieira et al., org. Psicologia e práticas sociais. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2008. pp. 132-141. ISBN: 978-85-99662-87-8.