A STUDY OF ESSENTIAL COMPETENCIES FOR THE EAD TUTORING OF DIGITAL NATIVES

Authors

  • Alex Paubel Junger Universidade Cruzeiro do Sul
  • Antônio Carlos de Alcântara Thimóteo Universidade Cruzeiro do Sul
  • Cristiane Gomes de Carvalho Fontana Faculdade de Tecnologia Termomecânica
  • Alexandre Viana Faculdade de Tecnologia Termomecânica
  • Fernanda da Silva Damato Fatec São Bernardo do Campo, Brasil

Keywords:

Tools, Electronics; Distance Education; Interactivity, Content Absorption.

Abstract

This work aims to observe the relationship between the use of electronic tools and learning in the EaD model, analyzing influences and advantages of using electronic tools in the development of distance learning courses, as a communication and contact resource between teaching and learning institutions. their students, teachers and their students. With this focus, the bibliographic research was developed, based on authors who demonstrate experiences and visions that express the advantages with the use of these tools, in addition to demonstrating some types of media used for this purpose, in addition, if analyzed academic research and organizations that demonstrate the history of the use of these tools as an aid in distance learning and its evolution. Finally, it was observed that some of the barriers still found as obstacles for the student to choose the EaD are being minimized with the use of these tools, which presents an approximation between the students and the disciplinary contents offered by the institutions and also demonstrate a vision of greater ease of understanding and absorption of content. Finally, it is observed that these tools have been evolving along with technological advances and should further expand these benefits of interactivity among students X teachers X institutions in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, J. R. M. A história da EaD no Brasil.IN: LITTO, F. e FORMIGA, M. (Org) Educação a Distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2009.

ARETIO, L. G. Educación a distancia hoy. Madrid. UNED, 1994

BORDENAVE, J. D., PEREIRA, A. M. Estratégias de ensino-aprendizagem. 15. ed. Petrópolis, Editora Vozes, 1995.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto Federal nº. 5.622, de 20.12.2005. Regulamenta o art. 80 da Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5622.htm>. Acesso em 24 nov.2018.

CABRITO, Belmiro. Políticas de regulação e mudanças recentes no ensino superior em Portugal. In: CABRAL NETO, Antônio; NASCIMENTO, Ilma Vieira do; CHAVES, Vera Jacob (Org.). Política de expansão da educação superior no Brasil: democratização às avessas. São Paulo: Xamã, 2011

CASTANHEIRA, Maurício; PAIM, Eliane; DINIZ, Katia. A expansão da educação a distância no Brasil: a relação entre o público e o privado. In: SEGENREICH, Stella Cecilia Duarte; BUSTAMENTE, Silvia Branco Vidal. Políticas e práticas da Educação a Distância (EaD) no Brasil: entrelaçando pesquisas. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2013. COSTA, Celso José. Modelos de educação superior a distância e a implementação da Universidade Aberta do Brasil. Revista Brasileira de Informática na Educação. Volume 15, Número 2, Maio a agosto de 2007. P. 9-16.

FREITAS, H. C. L. de. A (nova) política de formação de professores: a prioridade postergada. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100 (Especial), p. 1203-1230, out. 2007. Edição Especial.

GALASSO, Bruno. A gestão em ead e seus múltiplos aspectos: os desafios na implementação de um curso online. In. ESUD 2014 – XI Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância – UNIREDE. Florianópolis, 2014. Anais. Florianópolis: ESUD, 2014. Disponível em: . Acesso em 15/11/2018.

GIANNASI, MARIA JÚLIA et al. A prática pedagógica do tutor no ensino a distância: resultados preliminares. Virtual Educa 2005, México, 2005.

GIANNELLA, T. R; STRUCHINER, M; RICCIARDI, R. M. V. Lições aprendidas em experiências de tutoria a distância: fatores potencializadores e limitantes

IBÁNEZ, Ricardo Marin. A Educação a Distância. Suas modalidades e economia. Tradução de Ivana de Mello Medeiros e Ana Lourdes Barbosa Castro. Rio de Janeiro: Editora UCB, 1996.

KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas São Paulo: Papirus, 2003.

LANDIM, C. M. F. Educação a distância: algumas considerações. Rio de Janeiro. 1997

LITWIN, Edith, Educação a Distância: temas para o debate de uma nova agenda educativa, Porto Alegre, Artmed, 2001.

MACHADO, Liliana Dias; MACHADO, Elian de Castro. O papel da tutoria em ambientes de EaD. Disponível em: <http://www.abed.org.br/congresso2004/por/htm/022-tc-a2.htm>. Acesso em 24 ago. 2018.

MISKULIN, R. G. S. & SILVA, M. R. C. & AMORIM, J. A. (2003), "As possibilidades pedagógicas do ambiente computacional TelEduc na exploração, disseminação e representação de conceitos matemáticos", XI Conferência Interamericana de Educação Matemática do Comitê Interamericano de Educação Matemática (CIAEM), URL: http://www.furb.br/xi-ciaem/, 13 a 17 de julho de 2003, Blumenau (Brasil)

MOORE, M. e KEARSLEY. Educação a Distância: uma visão integrada. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

MORAN, J. M. Questionamentos legais para o avanço dos referenciais de qualidade em EaD. Revista Digital da CVA – Ricesu, v. 5, n. 17, jul2008.

PERRENOUD, F. Dez novas competências para ensinar. Tradução Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000

PERRENOUD, Philippe. Práticas Pedagógicas, Profissão Docente e Formação: Perspectivas Sociológicas. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1993.

PRETTI, Oresti. Educação a distância: inícios e indícios de um percurso. Cuiabá: Nead/IEUFMT, 1996.

PIERRE LEVY. Cibercultura. São Paulo. Editora 34, 2010.

PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants. MCB University Press, 2001.

SALES, M. V. S. ett all. Educação e Tecnologias da Informação e Comunicação. Salvador: UNEB/EaD; 2010.

Published

17-11-2019

How to Cite

JUNGER, . A. P. .; ALCÂNTARA THIMÓTEO, A. C. de; CARVALHO FONTANA, C. G. de .; VIANA, A. .; SILVA DAMATO, F. da. A STUDY OF ESSENTIAL COMPETENCIES FOR THE EAD TUTORING OF DIGITAL NATIVES. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 10, n. 1, p. e10111, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/23393. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles