Financial Education in Higher Education: A Study of the Main Educational Approaches and the Design of an Innovative Pedagogical Proposal

Authors

Keywords:

Financial education; Educational management; Higher education.

Abstract

This article presents a market viability study for the creation of a Financial Education program focused on adult students, undergraduate students. The study is characterized as exploratory, using documentary research, bibliometric analysis and field research with the use of a structured questionnaire to understand some characteristics of the public involved. Based on the methodology used in conjunction with the management tools, a model was proposed for the implementation and commercialization of a Financial Education program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CNDL/SPC BRASIL. Inadimplência de pessoas físicas - 2020. Disponível em: < www.spcbrasil.org.br>. Acesso em: 14 nov. 2020.

GONÇALVES, V. N.; PONCHIO, M. C. Quem Pensa no Futuro Poupa Mais? O Papel Mediador do Conhecimento Financeiro na Relação entre Orientação para o Futuro e Segurança Financeira Pessoal. Revista Brasileira de Marketing, v. 17, n. 4, p. 472-486, 2018.

HARMUCH, D.; MENDES, M. T. Tarefa Matemática para Educação Financeira: uma discussão à luz da educação matemática realística. Práxis Educacional, v. 14, n. 29, p. 366-383, 2018

ORGANIZATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT

(OECD). Recommendation on Principles and Good Practices For Financial Education and Awareness. Recommendation of The Council, 2005a. Disponível em:

<http://www.oecd.org>. Acesso em: 18 mar. 2020.

________________. Financial literacy and inclusion: Results of OECD/INFE survey across countries and by gender. OECD Publishing, 2013b. Disponível em:

<http://www.oecd.org/daf/fin/financialeducation/TrustFund2013_OECD_INFE_Fin_Lit

_and_Incl_SurveyResults_by_Country_and_Gender.pdf>. Acesso em: 18 mar. 2020.

PACHECO, D. Estudos de Administração Judiciária: reflexões de magistrados sobre a gestão do Poder Judiciário. Porto Alegre: HS Editora, 2009.

SARAIVA, K. S. Os sujeitos endividados e a Educação Financeira. Educar em Revista, v. 33, n. 66, p. 157-173, out./dez., 2017.

SÁ-SILVA, J; ALMEIDA, C, J. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, v. 1, n.1, jul., 2009.

SASDELLI, M. C. B. Utilização de ferramentas da qualidade para a geração de inovação em processo: um case de análise de perda em uma indústria de embalagens cartonadas. 2012. Monografia (Especialista em Gestão Industrial) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Paraná, 2012.

SERASA EXPERIAN. Número de brasileiros inadimplentes se mantém estável, mas quantidade de dívidas cai, revela Serasa Experian. In: Número de brasileiros inadimplentes se mantém estável, mas quantidade de dívidas cai, revela Serasa Experian. [S. l.], 21 jan. 2020. Disponível em: https://www.serasaexperian.com.br/sala-de-imprensa/numero-de-brasileiros-inadimplentes-se-mantem-estavel-mas-quantidade-de-dividas-cai-revela-serasa-experian. Acesso em: 18 mar. 2020.

SILVA, G. O.; SILVA, A. C. M.; VIEIRA, P. R. C.; DESIDERATI, M. C.; NEVES, M. B. E. D. Alfabetização Financeira versus Educação Financeira: Um Estudo do Comportamento de Variáveis Socioeconômicas e Demográficas. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, v. 7, n. 3, p. 279-298, 2017.

SOARES, P. B.; CARNEIRO, T. C. J.; CALMON, J. L.; CASTRO, L. O. da C. de O. Análise bibliométrica da produção científica brasileira sobre Tecnologia de Construção e Edificações na base de dados Web of Science. Ambiente Construído, v. 16, n. 1, p. 175-185, jan./mar. 2016.

VIEIRA, K.M.; VALCANOVER V.M.; BRUTTI F.; TRINDADE C.R.; KEGLER J.J. Aprendendo Finanças de Um Jeito Fácil e Divertido: Uma experiência com estudantes de escolas públicas. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 2, p. 845-861, 2017.

Published

26-04-2021

How to Cite

MORAIS, D. M. G. de .; MARTINEZ , B.; MARTINS, C. .; MAUCH , J. .; ROSA , L. S. . Financial Education in Higher Education: A Study of the Main Educational Approaches and the Design of an Innovative Pedagogical Proposal. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 12, n. 1, p. e24142, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/24142. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Ciências Educacionais