The school curriculum (un)veiled in the field of special education: reflections for teaching in common classes
Keywords:
School Curriculum; Special Education; Teaching. Disability; Inclusion.Abstract
This text aims to present the results of a study linked to the Scientific Initiation Program of the State University of Bahia (Uneb), carried out in the years 2019 and 2020. With a focus on curriculum concepts present in the publications of the Currículo and Special Education sem Fronteiras magazine, over the past five years, it sticks to share results related to the teaching proposals for common classes in regular schools within the scope of the identified research, as well as possibilities for their applicability in other educational contexts. Based on a methodological basis in a State of the Art, the study revealed how the curricular discussion linked to the challenge of including students with disabilities, Autism Spectrum Disorder, and high skills/giftedness, students target audience of Special Education, needs to be expanded, given its problematization, cooperate for the visibility of identities previously obliterated and infinite opportunities for participation in the school curriculum. Furthermore, the concept of disability, in the light of the theoretical constructs, presented itself as central to the understanding of teaching proposals from an inclusive perspective. The analysis made it possible to conclude about the impressibility for schools to offer a common curriculum to all students, with attention to the specifics of each one, providing conditions for equal and democratic learning. In addition, the possibilities for expanding the discussion, not only in journals restricted to the field of Special Education knowledge, sign the topicality of the theme and continuity of studies in the area.
Downloads
References
AMARAL, Lígia Assumpção. Conhecendo a Deficiência (em Companhia de Hércules). São Paulo: Robes Editorial, 1995.
________. Sobre crocodilos e avestruzes: falando de diferenças físicas, preconceitos e sua superação. In: AQUINO, Julio Groppa. Diferenças e preconceito na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1998.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal; Edições 70, LDA, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. LDB 9.394, de 20 de dezembro de 1996.
________. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Secretaria de Educação Especial, Brasília: MEC / SEF/SEESP, 2008.
________. Lei nº 13.416, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: Presidência da República, 2015.
________. Decreto nº 10. 502, de 30 de setembro de 2020. Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida. Presidência da República. Secretaria-Geral. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Brasília: 2020. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/decreto/D10502.htm>. Acesso em: 24 de nov. de 2020.
BRITO, Eliana Póvoas Pereira Estrela. O currículo do ensino médio baiano: entre a formação integral e a valorização das diferenças. In: Currículo sem Fronteiras. v. 18, n. 3, p. 1003-1024, set./dez. 2018. Disponível em:< http://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss3articles/brito.pdf>. Acesso em: 04 de jan de 2020.
DINIZ, Débora. O que é deficiência. São Paulo: Brasiliense, 2007. (Coleção Primeiros Passos, 324.).
DINIZ, Débora; BARBOSA, Lívia; SANTOS, Wederson Rufino dos. Deficiência, Direitos Humanos e Justiça. Sur. Revista Internacional de Direitos Humanos, v. 6, n. 11, p. 65-77, dez. 2009.
FERREIRA, Maria Cecília Carareto; FERREIRA, Júlio Romero. Sobre inclusão, políticas públicas e práticas pedagógicas. In: LAPLANE, Adriana Lia Friszman de (Org.). Políticas e práticas de educação inclusiva. Campinas, SP: Autores Associados, 2004, p. 21-48. (Coleção educação contemporânea.).
FERREIRA, Maria Elisa Caputo; GUIMARÃES, Marly. Educação Inclusiva. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas “ESTADO DA ARTE”. Educação e Sociedade, n° 79, agosto de 2002.
FIGUEIRA, Emílio. Caminhando em silêncio: uma introdução à trajetória das pessoas com deficiência na história do Brasil. São Paulo: Giz Editora, 2008.
JANNUZZI, Gilberta S. de M. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. (Coleção educação contemporânea.).
KIPPER, Daiane; OLIVEIRA, Cláudio José; THOMA, Adriana da Silva. Práticas visuais nas aulas de matemática com alunos surdos: implicações curriculares. In: Currículo sem Fronteiras. v. 15, n. 3, p. 832-850, set./dez. 2015. Disponivel em: <http://www.curriculosemfronteiras.org/vol15iss3articles/kipper-oliveira-thoma.pdf>. Acesso em: 04 de jan de 2020.
MACIEL, Maria Regina Cazzaniga. Portadores de deficiência: A questão da inclusão social. Revista São Paulo em perspectiva. Vol. 14. n. 2 Abr/jun2000. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-88392000000200008 Acesso em: 17 de mar de 2020.
MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva. Traduções para as palavras diferença/deficiência: Um convite à descoberta. In: MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva (org). Reflexões sobre a diferença: Uma introdução à educação especial. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2002, p. 21-34.
MURA, Antonello; ZURRO, Antioco Luige. Inclusão Escolar: A perspectiva italiana analisada em estudo sobre a percepção de professores. In: Currículo sem Fronteiras. v. 16, n. 2, p. 364-375, maio/ago. 2016. Disponível em: < http://www.curriculosemfronteiras.org/vol16iss2articles/mura-zurru.htm>. Acesso em: 04 de jan de 2020.
SAMPAIO, Marta; LEITE, Carlinda. A territorialização das políticas educativas e a justiça curricular: o caso TEIP em Portugal. In: Currículo sem Fronteiras. v. 15, n. 3, p. 715-740, set./dez. 2015. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol15iss3articles/sampaio-leite.pdf. Acesso em: 04 de jan. de 2020.
SILVA, Glaucia Eunice Gonçalves da. Currículo e deficiência intelectual: produções discursivas no contexto escolar. In: Currículo sem Fronteiras. v. 17, n. 3, p. 814-832, set./dez. 2017. Disponível em: < http://www.curriculosemfronteiras.org/vol17iss3articles/glauciasilva.pdf>. Acesso em: 04 de jan de 2020.
SILVA, Luciene M da. O estranhamento causado pela deficiência: preconceito e experiência. v. 11 n. 33 set./dez. 2006. Revista Brasileira de Educação. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v11n33/a04v1133.pdf> Acesso em: 18 de mar de 2020.
SOARES, Marcia Torres Neri. Currículo escolar e inclusão de estudantes com deficiência: diálogos com uma escola pública. 2015. 314 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2015.
________. Sobre (In)visibilidades no currículo escolar: a zona flutuante da escolarização de estudantes com deficiência. Curitiba: CRV, 2020.
ULLRICH, Wladimir; VASQUES, Carla K. O outro na educação especial: uma abordagem pela lente do reconhecimento. In: Currículo sem Fronteiras. v. 17, n. 2, p. 290-314, maio/ago. 2017. Disponível em: < http://www.curriculosemfronteiras.org/vol17iss2articles/ullrich-vasques.pdf>. Acesso em: 04 de jan de 2020.
UNESCO (1994). Declaração de Salamanca sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais.
VIEIRA, Alexandro Braga. Currículo e Educação Especial: as ações da escola a partir dos diálogos cotidianos. 2012. 327 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal Espírito Santo, Vitória, 2012.