Food & Friends
Keywords:
Business Management; Small Business; Strategy.Abstract
The teaching case “Food & Friends” addresses a fictional situation of a Fast Food cafeteria in its growth, demonstrating the impasses during this process as well as the conflicts found through the modernization of the company's image and processes, in an attempt to update itself market trends. The case presents as its main dilemma the difficulties encountered in the application of strategies for growth/expansion of the enterprise, also addressing problems in the areas of logistics and marketing. The present case is based on secondary information from different companies, and fictional elements are also included. This will serve as support for small businesses and can be applied in the classroom in undergraduate courses in Administration and Marketing and in thematic workshops.
Downloads
References
ARAÚJO, Haroldo Santos. Como elaborar um planejamento para abertura de empresas. Belo Horizonte: SEBRAE/MG, 2013. Disponível em: <https://origin.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/UFs/RN/Anexos/Gestao-e-Comercializacao-Como-elaborar_Planejamento-de-Abertura-de-Empresas.pdf>. Acesso em: 30 mai. 2021.
CARVALHO, Felipe Fischer Costa. Estratégias de Crescimento Empresarial: um estudo de caso da cafeteria São Paulo. 2016. 76 f. Monografia (Graduação) - Curso de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
CAVALCANTI, Maria da Conceição; MONTEIRO, Emmanuel Aldano de França; MELQUÍADES, Thiago Freire. Uma análise quanto à mudança na localização e instalações físicas em uma empresa do setor de transporte e logística em João Pessoa - PB. In: Congresso Norte Nordeste de Pesquisa e Inovação, 7., Palmas. Anais… Palmas: IFTO, 2012. Disponível em: <https://propi.ifto.edu.br/ocs/index.php/connepi/vii/paper/viewFile/342/2629>. Acesso: 30 mai. 2021.
CORREIA NETO, Jocildo Figueiredo. Elaboração e avaliação de projetos de investimento: considerando o risco. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.
FERNANDES, Douglas et al. O papel da logística nas organizações: um estudo de caso em uma distribuidora de alimentos. Colloquium Humanarum, [S.L.], v. 10, n. especial, p. 190-195, 25 out. 2013.
GONÇALVES, Adriana. Canvas: Como estruturar seu modelo de negócios. Sebrae, 2019. Disponível em: https://www.sebraepr.com.br/canvas-como-estruturar-seu-modelo-de-negocios/. Acesso em: 28 jul. 2021.
MACHADO, Hilka Pelizza Vier. Crescimento de pequenas empresas: revisão de literatura e perspectivas de estudos. Gestão & Produção, São Carlos, v. 23, n. 2, p. 419-432, 17 maio 2016.
PONTES, Nícolas Gonçalves. Imagem e identidade de marca: um estudo de congruência no varejo de moda. 2009. 169 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Administração de Empresas, Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2009. Disponível em: <https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/bitstream/handle/10438/2298/61070100597.pdf>. Acesso em: 30 maio 2021.
RASLAN, Eliane Meire Soares. Posicionamento, identidade e visibilidade da marca. Rizoma, Santa Cruz do Sul, v. 2, n. 1, p. 136-151, jul. 2014. ISSN 2318-406X. Disponível em: <https://online.unisc.br/seer/index.php/rizoma/article/view/4467>. Acesso em: 30 mai. 2021.
ROSSI, Carolina Silva. O papel da identidade visual e do design na comunicação com empregados. In: MANSI, Viviane; CARRAMENHA, Bruno; PAULA, Mônica (org.). Comunicação com Líderes e Empregados. São Paulo: Faculdade Cásper Líbero, 2007. p. 134-138. Disponível em: <https://casperlibero.edu.br/wp-content/uploads/2017/03/ComunicacaoLideresEEmpregados-II.pdf>. Acesso em: 01 jun. 2021.
SEBRAE. Crie novos modelos de negócios com o Sebrae Canvas. Disponível em: https://sebraecanvas.com/#/?checkedSAS=true. Acesso em: 28 jul. 2021.
SFREDO, Janine Mattana et al. Análise de fatores relevantes quanto à localização de empresas: comparativo entre uma indústria e uma prestadora de serviços com base nos pressupostos teóricos. In: XXVI ENEGEP, 26., 2006. Fortaleza. Anais… Fortaleza: ABEPRO, 2006. Disponível em: <http://www.abepro.org.br/biblioteca/ENEGEP2006_TR530355_8296.pdf>. Acesso em: 30 mai. 2021.