Virtual Conversation Wheel With Elderly In Times Of Pandemic: Experience Of Multiprofessional Residency

Authors

Keywords:

Health Education; Aged; Pandemic.

Abstract

Objective: To describe the experience of a Family and Community Multiprofessional Residency Program team in health education actions for the elderly, using the virtual conversation wheel as an approach. Methods: This is a descriptive study, experience report type, referring to a virtual conversation circle carried out by residents in family and community health, in the categories of Physiotherapy, Nutrition and Psychology, with emphasis on the elderly population. The conversation circles were held from February to March 2021 with an average of 50 elderly people from the Open University for the Elderly (UNATI) of Teresina – Piauí. Results and Discussion: The virtual conversation wheel was successful and contributed to a comprehensive discussion of all the themes raised on the multidisciplinary perspective. The need for continuity of care, and to bring health education to the population safely using the digital mode, allowed greater reach of information, enabling the dissemination of content for the elderly, providing moments of socialization, awareness and sharing to this extract of the society. Conclusion: In view of the social isolation caused by the COVID-19 pandemic, resident professionals and the elderly public had the challenge of re-adapting, reinventing and learning new forms of communication and health care, through actions through virtual means, characterized as an effective tool to encourage social isolation and health promotion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL . Ministério da Saúde (MS). Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão e da Regulação do Trabalho em Saúde . Câmara de Regulação do Trabalho em Saúde. Brasília: MS; 2006.

COUTO, Vanessa Brito Miguel et al. “Além da Mama”: o Cenário do Outubro Rosa no Aprendizado da Formação Médica. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 41, n. 1, p. 30-37, 2017.

DA SILVA, Juliana Rafaela Andrade et al. Educação em saúde na estratégia de saúde da família: percepção dos profissionais. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, v. 28, n. 1, p. 75-81, 2015.

FELIPE MCP, MELO RHV, VILAR RLA. Roda de conversa: diálogo que (re)orienta a práxis. In: Brasil. Ministério da Saúde. II Mostra nacional de produção em saúde da família: trabalhos premiados. Brasília: Ministério da Saúde; 2006. p.193-202.

FREIRE P. Pedagogia do Oprimido. 63ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2020.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 45ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 9.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

INSTITUTO DE CIÊNCIAS DA VIDA. Departamento de Nutrição. Instrutivo para Elaboração de Relato de Experiência. Estágio em Nutrição em Saúde Coletiva. Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF - Campus Governador Valadares, 2017.

MOURA, Adriana Ferro; LIMA, Maria Glória. A Reinvenção da Roda: Roda de Conversa, um instrumento metodológico possível. Universidade Federal da Paraíba. Revista Temas em Educação, v. 23, n. 1, p. 95, 2014.

ROSA, Carlos Mendes et al. RODA DE CONVERSAS COM IDOSOS: O DIÁLOGO COMO TERAPIA. Capim Dourado: Diálogos em Extensão, v. 3, n. 1, p. 120-132, 2020.

RUMOR, Pamela Camila Fernandes et al. A promoção da saúde nas práticas educativas da saúde da família. Cogitare Enfermagem, v. 15, n. 4, p. 674-680, 2010.

SAMPAIO, Juliana et al. Limites e potencialidades das rodas de conversa no cuidado em saude: uma experiencia com jovens no sertao Pernambucano. Interface: Comunicação Saúde Educação, v. 18, n. 51, p. 1299-1312, 2014.

SOUZA, Aline Corrêa de et al. A educação em saúde com grupos na comunidade: uma estratégia facilitadora da promoção da saúde. Revista gaúcha de enfermagem. Porto Alegre. vol. 26, n. 2, p. 147-153, 2005.

SOUZA; CADETE. Roda de conversa: ferramenta pedagógica para a compreensão dos problemas alimentares contemporâneos, Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales, v. 10, p. 1 – 15, 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 9.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

MOURA, Adriana Ferro; LIMA, Maria Glória. A Reinvenção da Roda: Roda de Conversa, um instrumento metodológico possível. Universidade Federal da Paraíba. Revista Temas em Educação, v. 23, n. 1, p. 95, 2014.

ROSA, Carlos Mendes et al. RODA DE CONVERSAS COM IDOSOS: O DIÁLOGO COMO TERAPIA. Capim Dourado: Diálogos em Extensão, v. 3, n. 1, p. 120-132, 2020.

RUMOR, Pamela Camila Fernandes et al. A promoção da saúde nas práticas educativas da saúde da família. Cogitare Enfermagem, v. 15, n. 4, p. 674-680, 2010.

SAMPAIO, Juliana et al. Limites e potencialidades das rodas de conversa no cuidado em saude: uma experiencia com jovens no sertao Pernambucano. Interface: Comunicação Saúde Educação, v. 18, n. 51, p. 1299-1312, 2014.

SOUZA, Aline Corrêa de et al. A educação em saúde com grupos na comunidade: uma estratégia facilitadora da promoção da saúde. Revista gaúcha de enfermagem. Porto Alegre. vol. 26, n. 2, p. 147-153, 2005.

SOUZA; CADETE. Roda de conversa: ferramenta pedagógica para a compreensão dos problemas alimentares contemporâneos, Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales, v. 10, p. 1 – 15, 2017.

Published

16-09-2021

How to Cite

SANTANA, G. de M. .; ALVES, N. S. .; SOARES, S. S. .; SILVA, A. de O.; LIMA, A. C. G. .; TORRES, M. V. . Virtual Conversation Wheel With Elderly In Times Of Pandemic: Experience Of Multiprofessional Residency. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 12, n. 1, p. e26231, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/26231. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Ciências da Saúde