Children inclusion in early childhood education: the importance of pedagogical mediations in the learning and development process

Authors

Keywords:

Inclusive Education; Child Education; Cultural-Historical Theory.

Abstract

The objective of the article is to analyze the role of pedagogical mediations in the process of learning, development and inclusion of children with disabilities in a kindergarten class composed of 19 children between 5 and 6 years old, 11 of which were girls and 8 boys, being a boy with Autistic Spectrum Disorder and a girl with Down Syndrome, in addition to two effective school teachers and the teacher-researcher. This research is configured as a case study, carried out from participant observation, between the months of September and October 2019. The logbook was the main instrument for data production. Data analysis was guided by discursive textual analysis. The discussions were based on the framework of Historical-Cultural Theory. As a result, the importance of the teachers' watchful eye was evidenced when meaning the children's actions and the intention of their pedagogical practice by promoting situations that enabled children with disabilities to get involved, interact, express themselves, ask questions, thus providing inclusion and learning. The study highlights the intention of pedagogical mediations for the learning and development process of children with disabilities in early childhood education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira; NASCIMENTO, Carolina Picchetti. Criança não é Manga, não Amadurece: Conceito de Maturação na Teoria Histórico-Cultural. Psicologia: ciência e profissão, 33(2), 414-427. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/ 4Wq5bTmhnrT8XG8w3B5Xcvj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 27 abr. 2020.

BRASIL. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Brasília, 2011. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm. Acesso em: 24 mar. 2020.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 25 mar. 2020.

BRASIL. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, 2008. 19 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politica educespecial.pdf. Acesso em: 29 mar. 2020.

CENCI, Adriane. A retomada da defectologia na compreensão da teoria histórico-cultural de Vygotski. In: 37a Reunião Nacional da ANPEd, 2015, Florianópolis. Anais. Florianópolis: UFSC, 2015, p. 1-17. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/retomada-da-defectologia-na-compreensao-da-teoria-historico-cultural-de-vygotski. Acesso em: 03 jun. 2020.

DAINEZ, Débora. Desenvolvimento e deficiência na perspectiva histórico-cultural: contribuições para educação especial e inclusiva. Revista de Psicologia, Santiago de Chile, v. 26, n. 2, p. 1-10, 2017.

FONTANA, Roseli; CRUZ, Maria Nazaré da Cruz. Psicologia e trabalho pedagógico. São Paulo: Atual, 1997.

FREITAS, Marcos Cezar de; JACOB, Rosângela Nezeiro da Fonseca. Inclusão educacional de crianças com deficiências: notas do chão da escola. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 45, e186303, 2019. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157589. Acesso em: 07 ago. 2020.

GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. A educação de sujeitos considerados portadores de deficiências: contribuições vygotskianas. Ponto de Vista: revista de educação e processos inclusivos, Florianópolis, n. 1, p. 42-46, jan. 1999. ISSN 2175-8050. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/pontodevista/article/view/1519. Acesso em: 06 ago. 2020.

GIL, Marta. Acessibilidade, Inclusão Social e Desenho Universal: tudo a ver. 2006. Disponível em: http://www.bengalalegal.com/martagil. Acesso em: 30 mar. 2021.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MENDES, Melina Thaís da Silva. Ensino colaborativo na educação infantil para favorecer o desenvolvimento da criança com deficiência intelectual. Dissertação (Programa de Pós-Graduação) Educação Especial, UFSCar, São Carlos, 2016. 167 f. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/8021?show=full. Acesso em: 30 mar. 2021.

MENDONÇA, Fabiana Luzia de Rezende; SILVA, Daniele Nunes Henrique. Formação docente e inclusão: para uma nova metodologia. Curitiba: Appris, 2015.

MENDONCA, Fabiana Luiza de Rezende et al. Mediações em sala de aula na construção do conhecimento em escolas inclusivas. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 24, e193222, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/VBdMYknZyqxbDCnY6f7QJhd/abstract/?lang =pt. Acesso em: 30 mar. 2021.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: uma compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciênc. Educ. (Bauru), Bauru, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132003000200004&lng= en&nrm=iso. Acesso em: 12 fev. 2021.

OLIVEIRA, Marta Kohl. Vygotsky Aprendizagem e desenvolvimento: Um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1993.

PADILHA, Anna Maria Lunardi. Desenvolvimento psíquico e elaboração conceitual por alunos com deficiência intelectual na educação escolar. Revista Brasileira de Educação Especial. Universidade Estadual Paulista, v. 23, n. 1, jan./mar., Marília: ABPEE, 2017, p. 9- 20. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/zFvqqr37NkbMgZNGMvRJv4S/abstract/?lang=pt. Acesso em: 19 fev. 2021.

PADILHA, Anna Maria Lunardi. Educação inclusiva: já se falou muito sobre ela? Educação em Foco. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Juiz de Fora: UFJF, Edição Especial, fev. 2015, p. 313-332. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/ article/view/19686. Acesso em: 19 fev. 2021.

PADILHA, Anna Maria Lunardi. Práticas educativas: Perspectivas que se abrem para a educação especial. Educação & Sociedade, n. 71, p. 197-220, julho. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/jzfTpQQRQvzy8tYgxpNpHMN/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 fev. 2021.

PAZ, Alejandra Cesarina Rodriguez; VICTOR, Sonia Lopes. A colaboração para o atendimento educacional à criança público-alvo da educação especial na educação infantil. In: VICTOR, Sonia Lopes (Org.). A educação especial e a consolidação da inclusão: múltiplos debates. [s.l]: Brasil Multicultural, 2019, p. 1-280.

PIMENTEL, Gilka Silva et al. (Org.). Caderno de Inclusão: orientações. Natal: Edufrn, 2019. 29 p.

PINO, Angel. As marcas do humano: Às origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev S. Vigotski. São Paulo, SP: Cortez, 2005.

PLETSCH, Márcia Denise; ROCHA, Maíra Gomes de Souza da; OLIVEIRA, Mariana Corrêa Pitanga de. Propostas pedagógicas para alunos com deficiência intelectual e múltipla: análises de cenas do cotidiano escolar. Revista de Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 1, n. 25, p. 34-46, mar. 2020. Disponível em: hhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/ Educacao/article/view/6271. Acesso em: 10 fev. 2021.

RAMOS, Patricia Maria Guarnieri. A concepção de linguagem do PNAIC e implicações metodológicas para o ensino da linguagem escrita: um estudo a partir da teoria histórico cultural. 2017. Dissertação (Mestrado). Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, SP, 2017. Disponível em: http://iepapp.unimep.br/biblioteca_digital/pdfs/docs/04022021 _104529_patriciamariaguarnieriramos_ok.pdf. Acesso em: 07 fev. 2021.

REGO, Cristina Teresa. Vygotsky: Uma perspectiva histórico-cultural da educação. 12. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

SFORNI, Marta Sueli Faria. Aprendizagem e Desenvolvimento: o papel da mediação. In: CAPELLINI, Vera Lúcia Fialho; MANZONI, Rosa Maria (Org.). Políticas públicas, práticas pedagógicas e ensino-aprendizagem: diferentes olhares sobre o processo educacional. Bauru, UNESP/FC/SP: Cultura Acadêmica, 2008.

VIEIRA, Alexandro Braga; PILOTO, Sumika Soares Freitas Hernandez; RAMOS, Inês Oliveira. Currículo e educação especial: direito à educação para crianças público-alvo da educação especial. In: VICTOR, Sonia Lopes. Educação especial inclusiva: conceituações, medicalização e políticas. Conceituações, medicalização e políticas. Campos dos Goytacazes: Brasil Multicultural, 2017, p. 1-305.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKII, Lev S.; LURIA, Alexander R.; LEONTIEV, Alex N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 11. ed. São Paulo: Ícone, 2010.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Obras Escogidas. Tomo III: Problemas de desarrollo de la psique. Madrid: Visor, 1995.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Obras Escogidas. Tomo V: Fundamentos de Defecología. Madrid: Visor; 1997.

Published

11-11-2021

How to Cite

CÂMARA, M. E. C. da; CENCI, A. Children inclusion in early childhood education: the importance of pedagogical mediations in the learning and development process: . Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 12, n. 1, p. e26465, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/26465. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Ciências Educacionais