Taking care of me to take care of the other: promoting self-care among resident professionals

Authors

Keywords:

Health Postgraduate Programs; Health Promotion; Mental Health.

Abstract

Objective: To describe the experiences lived in the self-care group developed in a Multiprofessional Residency Program in Family and Community Health. Methods: This is a descriptive, qualitative study, of the type of experience report, based on the problematization methodology of the Arco de Maguerez. The actions aimed at promoting the self-care of resident professionals took place between the months of August 2020 and March 2021, during the pedagogical activities corresponding to the tutoring, weekly, remotely, through the virtual tool Google Meet and with an average duration of 60 minutes, totaling 26 meetings. Results and Discussion: The virtual meetings allowed residents to discuss about the activities to be planned and carried out in the face of the pandemic scenario and the physical and psychological impacts arising from the reformulation of the teaching-learning process. Final Considerations: The holding of meetings to strengthen and encourage self-care contributed to the strengthening of participants, empowerment and a culture of expressing themselves and highlighting their needs and anxieties, in addition to creating links with the other members of the team, especially in times of remote activities , where the meetings of the whole team could have become more scarce. Thus, the meetings aroused even more the feeling of interprofessionality, humanity, loveliness and self-responsibility for one's own health and that of the other with whom one works.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréa Conceição Gomes Lima, Universidade Estadual do Piauí

Fisioterapeuta, Doutora em Engenharia Biomédica, Docente do curso de fisioterapia e tutora da pós-graduação do Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Família e Comunidade, Universidade Estadual do Piauí, Teresina, PI, Brasil.

Josué Tadeu Lima de Barros Dias, Universidade Estadual do Piauí

Profissional de Educação Física, Pós-Graduando do Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Família e Comunidade, Universidade Estadual do Piauí, Teresina, PI, Brasil.

Michelle Vicente Torres, Universidade Estadual do Piauí

Fisioterapeuta, Mestre em Saúde Pública pela Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo, Docente assistente e tutora da pós-graduação do Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Família e Comunidade, Universidade Estadual do Piauí, Teresina, PI, Brasil.

Suzy Romere Silva de Alencar, Universidade Estadual do Piauí

Enfermeira, Pós-Graduanda do Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Família e Comunidade, Universidade Estadual do Piauí, Teresina, PI, Brasil.

Trícia Ruana Nunes Araújo, Universidade Estadual do Piauí

Cirurgiã-Dentista, Pós-Graduanda do Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Família e Comunidade, Universidade Estadual do Piauí, Teresina, PI, Brasil.

References

ARAUJO, Caroline Barão et al. A prática do autocuidado por trabalhadores da enfermagem de unidades básicas de saúde. Rev. Eletr. Enf, v. 18, e1181, 2016.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde (CNS). Recomendação Nº 018, de 26 de março de 2020. Recomenda a observância do Parecer Técnico nº 106/2020, que dispõe sobre as orientações ao trabalho/atuação dos Residentes em Saúde, no âmbito dos serviços de saúde, durante a Emergência em Saúde Pública de Importância Nacional em decorrência Doença por Coronavírus –COVID-19. Brasília: CNS; 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Ministério da Saúde. Portaria nº 45, de 12 de janeiro de 2007. Dispõe sobre a Residência Multiprofissional em Saúde e a Residência em Área Profissional da Saúde e institui a Comissão Nacional de Residência Multiprofissional em Saúde [portaria na internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2007.

COELHO, Prisca Dara Lunieres Pêgas et al. Processo saúde-doença e qualidade de vida do residente multiprofissional. Rev enferm UFPE on line, v. 12, n. 12, p. 3492-3499, 2018.

DANTAS, Eder Samuel Oliveira. Saúde mental dos profissionais de saúde no Brasil no contexto da pandemia por Covid-19. Interface (Botucatu), v. 25, Suppl1, e200203, 2021.

GARCIA, Luis Henrique Costa; CARDOSO, Nicolas de Oliveira; BERNARDI, Cláudia Maria Canestrine do Nascimento. Autocuidado e adoecimento dos homens: uma revisão integrativa nacional. Rev. Psicol. Saúde, v. 11, n. 3, p. 19-33, 2019.

HELIOTERIO, Margarete Costa et al. Covid-19: Por que a proteção de trabalhadores e trabalhadoras da saúde é prioritária no combate à pandemia? Trab. educ. saúde, v. 18, n. 3, e00289121, 2020.

HUMMEL, Svenja et al. Mental Health Among Medical Professionals During the COVID-19 Pandemic in Eight European Countries: Cross-sectional Survey Study. J Med Internet Res, v. 23, n. 1, 24983, 2021.

KURT, Özlem Efilo?lu; TINGÖY, Özhan. The acceptance and use of a virtual learning environment in higher education: an empirical study in Turkey, and the UK. International Journal of Educational Technology in Higher Education, v. 14, n. 26, 2017.

MATTOS, Mussio Pirajá et al. Promoção a saúde de estudantes universitários: contribuições para um espaço de integração e acolhimento. Saúde em Redes, v. 4, n. 4, p. 159-173, 2018.

PINHEIRO, Carlon Washington et al. Panorama de saúde mental de discentes em um programa de residência multiprofissional. J. nurs. Health, v. 11, n. 1, e2111119020, 2021.

PRADO, Marta Lenise do et al. Arco de Charles Maguerez: refletindo estratégias de metodologia ativa na formação de profissionais de saúde. Esc. Anna Nery, v. 16, n. 1, p. 172-177, 2012.

RUPERT, Patricia; DOROCIAK, Katherine. Self-care, stress, and well-being among practicing psychologists. Professional Psychology: Research and Practice, v. 50, n. 5, p. 343–350, 2019.

SANTANA, Maria Eduarda Diniz. O autocuidado diante de uma pandemia mundial. Recife. Monografia [Curso de psicologia] - Faculdade Pernambucana de Saúde; 2020.

SILVA, Cintia Alves; DALBELLO-ARAÚJO, Maristela. Programa de Residência Multiprofissional em Saúde: o que mostram as publicações. Saúde em Debate, v. 43, n. 123, p. 1240-1258, 2019.

SILVA, Letícia Batista. Residência Multiprofissional em Saúde no Brasil: alguns aspectos da trajetória histórica. Rev. Katálysis, v. 21, n. 1, p. 200-209, 2018.

TEIXEIRA, Carmen Fontes de Souza et al. A saúde dos profissionais de saúde no enfrentamento da pandemia de Covid- 19. Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, n. 9, p. 3465-3474, 2020.

TOSSIN, Brenda Ritielli et al. As práticas educativas e o autocuidado: evidências na produção científica da enfermagem. REME - Rev Min Enferm, v. 20, e940, 2016.

VIEIRA, Adriane et al. A qualidade de vida de quem cuida da saúde: a residência multiprofissional em análise. Revista de Gestão e Sistemas de Saúde, v. 8, n. 3, p. 371-383, 2019.

Published

09-12-2021

How to Cite

BARBOSA, N. S. .; LIMA, A. C. G. .; DIAS, J. T. L. de B. .; TORRES, M. V. .; ALENCAR, S. R. S. de .; ARAÚJO, T. R. N. . Taking care of me to take care of the other: promoting self-care among resident professionals. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 12, n. 1, p. e26947, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/26947. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência