Possibilities of Physical Activities for people with institutionalized disabilities: a category report

Authors

Keywords:

People with disabilities; Pandemic; COVID-19; Physical activity.

Abstract

Objective: To describe the experience of Physical Education Residents in the Multiprofessional Residency Program in Family and Community Health during the practice of Physical Activity (PA) for people with disabilities through workshops in the isolation period by COVID-19. Methods: this is a descriptive study, in the experience report modality, carried out by Physical Education Professionals. These experiences were developed in the city of Teresina-Piauí and held in an Inclusive Residence for people with disabilities between November and December 2020. Results and discussion: The proposal made it possible to understand the barriers faced during the execution of activities, as well as the understanding of which facilitators, that is, what makes it easier for people to remain engaged in PA practice, can bring information that guide the institutions involved with this group of people for adherence and continuity in programs in order to promote health. Final considerations: Actions like this are of great relevance, as the PA practice provides benefits beyond physical issues, but also in the psycho and affective-social aspects, thus contributing to the health and quality of life of the project participants.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, M. L. T.; FIORINI, M. L. S. Como promover a inclusão nas aulas de educação física? A adaptação como caminho. Revista da Sobama, Marília, v. 19, n.1, p. 3-16, jan/jun., 2018.

ARBOUR-NICITOPOULOS, K. P. et al. A scoping review of inclusive out-of-school time physical activity programs for children and youth with physical disabilities. Adapted Physical Activity Quarterly, v. 35, n.1, p.111-138, 2018.

BIDUSKI, G. M. et al. Barreiras e facilitadores percebidos por pessoas com deficiência praticantes de esportes. Revista Kinesis, Santa Maria, RS, v. 39, p.01-13, 2021.

CLEMENTE, I. Barriers and facilitators to participation in physical activity for children with disabilities: a systematic review. 2017. 47p. Master Thesis (Interventions in Childhood). Jönköping University, School of Education and Communication. 2017.

FREIRE, R. S. et al. Prática regular de atividade física: estudo de base populacional no norte de minas gerais, brasil. Revista Brasileira Med Esporte, v. 20, n. 5, set/out, 2014.

MARMELEIRA, J. F. et al. Barreiras para a prática de atividade física em pessoas com deficiência visual. Revista Brasileira de Ciências e Esporte, v. 40, n. 2, p. 197-204, 2018.

MAZZOTTA, M. J. S.; D´ANTINO, M. E. F. Inclusão Social de Pessoas com Deficiências e Necessidades Especiais: cultura, educação e lazer. Revista Saúde Soc. São Paulo, v. 20, n. 2, p.377-389, 2011.

NATIONAL ACADEMIES OF SCIENCE, ENGINEERING, AND MEDICINE. Social isolation and loneliness in older adults: Opportunities for the health care system. Washington, DC. 2020. [citado 2020 jul 16]. Disponível: https://www.nap.edu/catalog/25663/social-isolation-and-loneliness-in-older-adults-opportunities-for-the.

.

NAHAS, M. V. (2017). Atividade Física, Saúde & Qualidade de Vida: Conceitos e Sugestões para um Estilo de Vida Ativo (7o ed). Florianópolis

PAIVA, M. S. et al. Benefícios do exercício físico para crianças e adolescentes com paralisia cerebral: uma revisão bibliográfica. Acta Fisiatr. v.17, n.4, p 175-179, 2010.

PEREIRA, P. C.; MATSUKURA, T. S. Inclusão escolar e Educação Infantil: um estudo de caso. Revista Educação Especial, v. 26, n. 45, p. 125-144, 2012.

PITANGA, F. J. G.; BECK, C. C.; PITANGA C.P.S. Inatividade física, obesidade e COVID-19: perspectivas entre múltiplas pandemias. Rev. Bras. Ativ Fis Saúde. 2020;25(ahead of print). Disponível em: https://www.rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14262

RODRIGUES, D. N.; MUSSI, R. F. F.; ALMEIDA, C. B. Atividade física na promoção da saúde de amputados. EFDeportes.com, Buenos Aires, v. 19, n. 191, abr. 2014.

SILVEIRA, B. S.; FIGUEIREDO, V. Expressão corporal e a dança contemporânea: proximidades e contradições. III Encontro Estadual de Didática e Prática de Ensino, 2009.

SILVA, S. M.; NASCIMENTO, J. M. L.; Como a educação física é desenvolvida na educação infantil de Remanso/BA. Coleção Pesquisa em Educação Física, Várzea Paulista, v.16, n.1, p.49-57, 2017.

WELLICHAN, D. S. P.; SANTOS, M. G. F. Qualidade de vida e deficiência: o CrossFit Adaptado como experiência. 22 f., 2019.

WHO – World Health Organization. Global action plan on physical activity 2018 – 2030: more active people for healthier world. Geneva: World Health Organization, 2018.

Published

18-12-2021

How to Cite

SILVA, L. C. da .; DIAS, J. T. L. de B. .; SANTIAGO, M. L. E. .; PINHEIRO, R. B. dos S. . Possibilities of Physical Activities for people with institutionalized disabilities: a category report. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 12, n. 1, p. e27311, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/27311. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência