A importância da educação em saúde para pacientes ostomizados em tratamento domiciliar

Authors

Keywords:

Health education; Home Care; Ostomy.

Abstract

The study aims to describe the contributions that the health education process provides to ostomized patients undergoing home treatment. This is an integrative literature review. The searches were carried out in the following databases LILACS, BDENF, MEDLINE and in the SciELO portal, using the descriptors associated with the Boolean operator and “Health promotion and Ostomies and Home care”. The criteria for inclusion of studies were: published between 2012 and 2021, whose access to journals is free of charge, complete articles, in Portuguese and English and related to the guiding question. As exclusion criteria we have: duplicated, incomplete articles, access restricted to payment of fees, abstracts, reviews, theses and dissertations. The health education process is fundamental for the positive prognosis of the ostomized patient, since it contributes to the promotion of autonomy, prevents complications, improves the rates of mental disorders, helps to improve physical and social aspects and increases the quality of life. In this sense, this study supports both the academic community and health professionals, suggesting the stimulation of new research related to this topic, which may contribute in the future to improve the quality of life of ostomized patients.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARVALHO, D. S. DE et al. Elaboration of an educational technology for ostomized patients: peristomal skin care. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 72, n. 2, p. 427–434, abr. 2019.

CASARIN, M. R.; PICCOLI, J. DA C. E. Educação em saúde para prevenção do câncer de colo do útero em mulheres do município de Santo Ângelo/RS. Ciência & Saúde Coletiva, v. 16, n. 9, p. 3925–3932, set. 2011.

CECCON, R. F. et al. Educação em saúde: percepção de profissionais atuantes em uma Coordenadoria Regional de Saúde. Revista Gaúcha de Enfermagem, v. 32, n. 1, p. 58–62, mar. 2011.

CUNHA, R. R.; BACKES, V. M. S.; HEIDEMANN, I. T. S. B. Desvelamento crítico da pessoa estomizada: em ação o programa de educação permanente em saúde. Acta Paulista de Enfermagem, v. 25, n. 2, p. 296–301, 2012.

DALMOLIN, A. et al. Vídeo educativo como recurso para educação em saúde a pessoas com colostomia e familiares. Revista Gaúcha de Enfermagem, v. 37, n. spe, 2016.

ERCOLE, F. F.; MELO, L. S. DE; ALCOFORADO, C. L. G. C. Integrative review versus systematic review. Reme: Revista Mineira de Enfermagem, v. 18, n. 1, 2014.

HENDREN, S. et al. Clinical Practice Guidelines for Ostomy Surgery. Diseases of the Colon & Rectum, v. 58, n. 4, p. 375–387, abr. 2015.

KARACA, T.; ALTINBAS, Y.; ASLAN, S. Caring for Patients With a Tracheostomy at Home: A Descriptive, Cross-sectional Study to Evaluate Health Care Practices and Caregiver Burden. Wound Management & Prevention, v. 65, n. 2, p. 22–29, 10 fev. 2019.

KHALILZADEH GANJALIKHANI, M. et al. Studying the effect of structured ostomy care training on quality of life and anxiety of patients with permanent ostomy. International Wound Journal, 16 ago. 2019.

MARTINS, P. A. DE F.; ALVIM, N. A. T. Plano de cuidados compartilhado junto a clientes estomizados: a pedagogia Freireana e suas contribuições à prática educativa da enfermagem. Texto & Contexto - Enfermagem, v. 21, n. 2, p. 286–294, jun. 2012.

MAURÍCIO, V. C. et al. The view of nurses about educational practices targeted at people with a stoma. Escola Anna Nery, v. 21, n. 4, 21 set. 2017.

MENDONÇA, Samira Negreiros et al. Orientações de enfermagem e implicações para a qualidade de vida de pessoas estomizadas. Revista de Enfermagem UFPE on line, [S.l.], v. 9, n. 1, p. 296-304, dez. 2014. ISSN 1981-8963. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/10339. Acesso em: 15 fev. 2022. doi:https://doi.org/10.5205/1981-8963-v9i1a10339p296-304-2015.

Ministério da Saúde. Disponível em:

https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/sas/2009/prt0400_16_11_2009.html#:~:text=Art.,Par%C3%A1grafo%20%C3%BAnico. Acesso em: 15 fev. 2022

NASIRIZIBA, F.; KANANI, S. The Effect of Education with a Family-Centered and Client-Centered Approach on the Quality of Life in Patients with Stoma. Journal of Caring Sciences, v. 9, n. 4, p. 225–230, 9 jan. 2019.

POLETTO, D.; SILVA, D. M. G. V. DA. Living with intestinal stoma: the construction of autonomy for care. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 21, n. 2, p. 531–538, abr. 2013.

SZPILEWSKA, K. et al. Akceptacja choroby a jako?? ?ycia pacjentów ze stomi?. Polish Journal of Surgery, v. 90, n. 1, p. 13–17, 28 fev. 2018.

Published

31-03-2022

How to Cite

APOLINÁRIO, J. M. dos S. da S. .; SANTOS, A. B. A. de S.; MARTINS, V. M. P.; BARROSO, I. D. .; SILVA, T. R. da S. .; KÓS, B. M.; CASTRO, A. S. de; PAIXÃO, C. M. .; TEIXEIRA, L. B. .; SILVA , F. J. A. da .; MORAIS, A. O. das C. .; MELO, A. M. S. de .; COSTA, Y. X. A. .; SILVA, T. da S. e S.; RAMALHO, L. C. de B. . A importância da educação em saúde para pacientes ostomizados em tratamento domiciliar. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 13, n. 1, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/28101. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de Revisão