The impacts generated by Attention Deficit Disorder with Hyperactivity in the adult learning process

Authors

Keywords:

Hyperactive disorder and attention deficit, Higher level education, Education

Abstract

Objective: Its general objective is to present impacts of ADHD in adults. Methodology: for this purpose, a qualitative study was carried out, of the integrative literature review type, in which 04 articles published during the years 2018 to 2022 were selected, shortly after applying the analysis of inclusion and exclusion through careful reading. , so all selected studies are available in Portuguese, through sites such as Google Scholar and VHL. Results and discussion: It is possible to understand that ADHD is an occasional factor of impacts on learning when presenting the life of adult effects on daily activities in symptoms presented throughout the training process. This is because the impacts of teaching etc. may maintain as lack, focus of relationship, concentration or purpose to present a process of exclusion. Final considerations: The teaching data show a theme about ADHD in adults and especially about the learning process in higher education is still a theme without much depth. This means to say that it is a field of mental health that needs considerations and false considerations to determine and mainly prejudices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERTOL, Rosenilda; SANTOS, Valério Xavier. Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH). Uninter, 2018.

CASTRO, Carolina Xavier Lima; DE LIMA, Ricardo Franco. Consequências do transtorno do déficit de atenção e hiperatividade (TDAH) na idade adulta. Revista Psicopedagogia, v. 35, n. 106, p. 61-72, 2018.

FERREIRA, P. V. da C. (2011). Uma revisão teórica sobre o transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDAH) e estratégias educacionais de atendimento ao aluno com TDAH. Revista De Psicologia,2(2), 57-75.

FOUCAULT, Michel. História da loucura na Idade Clássica. São Paulo: Perspectiva. 2008.

LEMOS, João Ediberto Bisogne; LOPES, Mario Marcos; SOBREIRA, Liliane Cury. Os impactos do transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDAH) e suas estratégias de enfrentamento na aprendizagem dos estudantes do ensino superior. Transições, Ribeirão Preto, v. 2, n. 1, 2021.

LOPES, Regina. NASCIMENTO, Roberta. BANDEIRA, Denise. Avaliação do transtorno de déficit de atenção/ hiperatividade em adultos (TDAH): uma revisão de literatura. Avaliação Psicológica, 4(1), 2005, pp. 65-74.

MATTOS, P. et. al. (2006). Adaptação transcultural para o português da escala Adult Self-Report Scalepara avaliação do transtorno de déficit de atenção/hiperatividade (TDAH) em adultos. Revista Psiquiatria clínica, 33(4), 188-194.

MONTELO, Luiz Felipe Guimarães. Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade e suas implicações na vida adulta. Niterói: Universidade Federal Fluminense, 2021.

NASÁRIO, B.R.; MATOS, M.P.P. Uso Não Prescrito de Metilfenidato e Desempenho Acadêmico de Estudantes de Medicina. Psicologia: Ciência e Profissão 2022 v. 42, e235853, 1-13.

NEVES, J.L. Pesquisa Qualitativa - Características, usos e possibilidades. Caderno de pesquisas em administração, São Paulo, V.1, Nº3, 2º SEM./1996.

SANTANA, Priscila. ROLINDO, Joicy. ENETÉRIO, Núbia. A Inclusão do Jovem Adulto com TDAH no Ensino Superior. Centro Universitário de Anápolis - UniEvangélica.

SOUZA, M. T.; SILVA, M. D.; CARVALHO, R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein (São Paulo), v. 8, p. 102-106, 2010.

SPERAFICO, Y.L.S. et al. Desempenho em Aritmética de Estudantes com e sem Sintomas de TDAH. Psico-USF, Bragança Paulista, v. 26, n. 4, p. 645-657, out./dez. 2021.

TICAS, J. A. R. & Uchoa, E. R. (2010). Transtorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH) en Adultos. Revista Médica Hondureña, (78). <http://65.182.2.242/RMH/pdf /2010/pdf/vol78-4-2010.pdf.>

Published

27-12-2022

How to Cite

NOBRE DA SILVEIRA, C. G. .; AGUIAR DE SOUZA DOS SANTOS, A. .; GONÇALVES RODRIGUES, K. E. .; OLIVEIRA BAQUEIRO, V. L.; SOUSA FRANCO, L. . .; RANGEL COSTA DE ALMEIDA, A. B. .; PEREIRA DA SILVA, E. W. .; CAVALCANTI DE LIMA, V. L. .; CORDEIRO DE FREITAS, M. . The impacts generated by Attention Deficit Disorder with Hyperactivity in the adult learning process. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 13, n. 1, p. e30415, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/30415. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos de Revisão