Role of scientific fairs as a tool for initiation and scientific education in basic education
Keywords:
Science education. Science fair. Scientific initiation.Abstract
Scientific development becomes increasingly important to society, and should be encouraged from basic education, so that students grow up with the ability to think critically about the multiple issues of day-to-day life. An alternative to awaken the importance of initiation and scientific education since basic education is science fairs. Thus, the present study sought to research in the literature on how scientific fairs can help in scientific development in basic education. We chose to conduct an integrative literature review. It was possible to observe that the science fairs prepare students to think more autonomously, critically and creatively about the process of knowledge construction, in the multiple areas of science, in addition to developing skills to seek, organize, analyze and expose results.
Downloads
References
ADAMS, Fernanda Welter et al. Feira de Ciências: Formando para a Cidadania. Revista Extensão & Cidadania, v. 8, n. 13, p. 85-104, 2020.
ADAMS, Fernanda Welter; ALVES, Scarlet Dandara Borges; NUNES, Simara Maria Tavares. A CONSTRUÇÃO DE CONHECIMENTO CIENTÍFICOS E CRÍTICOS A PARTIR DE FEIRAS DE CIÊNCIAS. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 13, n. 1, 2020.
CANDITO, Vanessa; MENEZES, Karla Mendonça; RODRIGUES, Carolina Braz Carlan. Feira de ciências: uma possibilidade para a educação e divulgação científica. # Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 10, n. 2, 2021.
CAVALCANTE, Cristhiano Arlei G. et al. Educação ambiental: Em busca de uma sociedade sustentável. Revista De Casos E Consultoria, v. 4, n. 2, p. e421-e421, 2013.
COSTA, Luzinete Duarte; MELLO, Geison Jader; ROEHRS, Marfa Magali. Feira de Ciências: aproximando estudantes da educação básica da pesquisa de iniciação científica. Ensino em Revista, v. 26, n. 2, p. 504-523, 2019.
COSTA, Luzinete Duarte; MELLO, Geison Jader; ROEHRS, Marfa Magali. Feira de Ciências: aproximando estudantes da educação básica da pesquisa de iniciação científica. Ensino em Revista, v. 26, n. 2, p. 504-523, 2019.
CRUZ, Fernando Muniz; BONFANTE, Andreia Gentil. TideneTextVis: um módulo Python de visualização de textos baseado nas técnicas de tag clouds. Anais da Escola Regional de Informática da Sociedade Brasileira de Computação (SBC)–Regional de Mato Grosso, v. 7, 2016.
DA CONCEIÇÃO, Josefa Silva; VIEIRA, Giane Bezerra. Do significado da leitura a leitura significativa: um estudo sobre concepções e práticas de professoras da educação infantil de Cruzêta/RN. Revista de Casos e Consultoria, v. 2, n. 2, p. e222-e222, 2011.
DA SILVA GALLON, Mônica et al. Feiras de Ciências: uma possibilidade à divulgação e comunicação científica no contexto da educação básica. Revista Insignare Scientia, 2019.
DA SILVEIRA, Adriele Prestes; DA SILVEIRA, Dieison Prestes; ROCHA, Jaqueline Rodrigues. AS FEIRAS DE CIÊNCIAS À LUZ DA ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA COM ESCOLARES. Revista Ilustração, v. 3, n. 2, p. 93-100, 2022.
DE OLIVEIRA VIDAL, Esp Irla et al. A iniciação científica na educação profissional e tecnológica: caminhos para uma formação emancipadora. # Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 11, n. 2, 2022.
DE OLIVEIRA, Fátima Peres Zago; CIVIERO, Paula Andrea Grawieski; BAZZO, Walter Antonio. A Iniciação Científica na formação dos estudantes do Ensino Médio. Debates em educação, v. 11, n. 24, p. 453-473, 2019.
DE QUEIROZ, Stella Freitas; LIRA, Fabrício Lúcio Cansanção; TONHOLO, Josealdo. Feira de Ciências no contexto da educação básica: tradição e inovação. Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional, v. 10, n. 10, 2017.
DOMINGUES, Edina; MACIEL, Maria Delourdes. Feira de ciências: o despertar para o ensino e aprendizagem. Revista de Educação, v. 14, n. 18, 2011.
DOS REIS, Esterline Félix et al. A importância da Feira Estadual de Ciências para a Divulgação Científica em Roraima. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 3, n. 2, p. 206-219, 2020.
HARTMANN, Angela M.; ZIMMERMANN, Erika. Feira de ciências: a interdisciplinaridade e a contextualização em produções de estudantes de ensino médio. VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2009.
HAUGERUD, Angelique. Editor's foreword: AE's keywords by decade. American Ethnologist, p. 1-5, 2013.
LIMA, Maria Leidiana Oliveira. Feira de ciências: interdisciplinaridade no ensino de biologia para o ensino médio. Dissertação (Mestrado em ensino de Ciências de Matemática) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.
MELNYK, Bernadette Mazurek et al. Evidence-based practice: step by step: the seven steps of evidence-based practice. AJN The American Journal of Nursing, v. 110, n. 1, p. 51-53, 2010.
NOGUEIRA, Leonardo Cipriano; FERREIRA, Gecilane; DE SOUSA, Nilciane Pinto Ribeiro. FEIRA DE CIÊNCIAS DO ESTADO DO TOCANTINS: CONTRIBUIÇÕES PARA A EDUCAÇÃO CIENTÍFICA. REAMEC–Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 9, n. 2, 2021.
OAIGEN, Edson Roberto; BERNARD, Tania; SOUZA, Claudia Alves. Avaliação do evento feiras de ciências: aspectos científicos, educacionais, socioculturais e ambientais. Revista Destaques Acadêmicos, v. 5, n. 5, 2013.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel; VASQUES, Daniel Giordani. A construção do estado do conhecimento sobre iniciação científica na educação básica. Revista e-Curriculum, v. 19, n. 3, p. 1240-1262, 2021.
OVIGLI, Daniel Fernando Bovolenta. Iniciação científica na educação básica: uma atividade mais do que necessária. Revista Brasileira de Iniciação Científica, v. 1, n. 1, p. 78-90, 2014.
PEREIRA, Alexandre Barbosa. Férias de Ciências. Antonio Batista Pereira. Edson Roberto Oiagen, Georg. J. Hennig. Canoas. Ed. ULBRA, 2000.
PEREIRA, Bruna Andrieli Ilha. Indicadores da alfabetização científica como parâmetro para o desenvolvimento de trabalhos em feiras de ciências. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação Mestrado Acadêmico em Ensino – Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé, Bagé, 2019.
PEREIRA, G. R.; ALVES, G. H. V. S.; COUTINHO-SILVA, R. Science Education in the early years of Elementary Education through the Science Fair for Little Scientists. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. 990975140, 2020.
ROCHA, Letícia Sales et al. FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA EXPERIÊNCIA CONSTRUTIVA PARA O CONHECIMENTO. In: 9ª JICE-JORNADA DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA E EXTENSÃO. 2018.
STILLWELL, Susan B. et al. Evidence-based practice, step by step: asking the clinical question: a key step in evidence-based practice. AJN The American Journal of Nursing, v. 110, n. 3, p. 58-61, 2010.
STRIEDER, Roseline Beatriz; WATANABE, Graciella. Atividades investigativas na educação científica: dimensões e perspectivas em diálogos com o ENCI. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. 819-849, 2018.
TEIXEIRA, Janete et al. A FEIRA DE CIÊNCIAS COMO CONTEXTO À ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, v. 11, n. 2, 2019.
WHITTEMORE, Robin; KNAFL, Kathleen. The integrative review: updated methodology. Journal of advanced nursing, v. 52, n. 5, p. 546-553, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Antônio Rony da Silva Pereira Rodrigues
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.