Internship in nursing as a way of empowering future nurses: An experience report
Keywords:
Primary health care; nursing; nursing education; Empowerment.Abstract
The objective is to report the main experiences of internship in nursing in primary health care as a factor of empowerment for the profession. This is an experience report with a qualitative approach that was developed from September to December 2021. It took place in a Family Health Center (CSF) located in the northern region of Ceará. The internship in nursing made it possible to learn about the functions performed by nurses in primary health care, such as screening, attending to spontaneous demand, attending to HIPERDIA, coordinating the vaccination room, home visits, carrying out rapid tests, identifying and treating patient with leprosy and tuberculosis, childcare and prenatal care. Therefore, the internship in nursing allows the student to develop fundamental skills for the exercise of the profession, such as communication, creativity, humanization and autonomy and professional empowerment.
Downloads
References
ALVES, A. N., et al. Acesso de primeiro contato na atenção primária: uma avaliação pela população masculina. Revista Brasileira de Epidemiologia, v. 23, p. e200072, 2020. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/rbepid/2020.v23/e200072/ . Acesso em: 18 jan. 2023.
ARAUJO, T.C.; SOUZA, M.B. Role of Primary Health Care teams in rapid testing for Sexually Transmitted Infections. Saúde Debate[Internet], v.45, n.131, p.1075-87, 2021. Cited 2023apr 05. Vailable from: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/TGfx48PRv5kJFVFjnDFSk3h/?format=pdf&lang=en
BATISTA, A.P.; CARDOSO, B.C.; FIGUEIREDO, R.C. Percepção de enfermeiros quanto a sua autonomia na Atenção Primária em Saúde. Revista Amazônia Science & Health. v. 8, n.1. 2020. Disponível em: http://ojs.unirg.edu.br/index.php/2/article/view/3106/1580. Acesso em 21 jan. 2023.
BUGES, N. M. et al. Fatores que interferem na adesão dos pais e/ou responsáveis no cumprimento do calendário básico de vacinação infantil. Revista Amazônia Science & Health, 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Atenção ao pré-natal de baixo risco. Cadernos de atenção básica, n° 32. 1. ed. rev. Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2013. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/atencao_pre_natal_baixo_risco.pdf. Acesso em: 22 jan 2023.
BRASIL. Ministério da Saúde. MANUAL DE GESTAÇÃO DE ALTO RISCO: versão preliminar. 1. ed. Brasília: [s. n.], 2022. 659 p. Disponível em: https://portaldeboaspraticas.iff.fiocruz.br/wp-content/uploads/2022/03/manual_gestacao_alto_risco.pdf. Acesso em: 21 fev. 2023
FERREIRA, L., et al. Educação Permanente em Saúde na atenção primária: uma revisão integrativa da literatura. Saúde em Debate, v. 43, p. 223-239, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/3wP8JDq48kSXrFMZqGt8rNQ/?format=pdf. Acesso em: 15 jan. 2023.
GALVÃO, J. R., et al. Percursos e obstáculos na Rede de Atenção à Saúde: trajetórias assistenciais de mulheres em região de saúde do Nordeste brasileiro. Cadernos de Saúde Pública, v. 35, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/4xWSLQqQhbFxfVHQ6MB4JtR/abstract/?lang=pt. Acesso em: 19 jan. 2023.
GAÍVA, M.A.; ALVES, M.D.; MONTESCHIO, C.A. Consulta de enfermagem em puericultura na estratégia saúde da família. Rev Soc Bras Enferm Ped, [s. l.], v. 19, ed. 2, dez 2019. Disponível em: https://journal.sobep.org.br/wp-content/uploads/articles_xml/2238-202X-sobep-19-2-0065/2238-202X-sobep-19-2-0065.x19092.pdf. Acesso em: 20 fev. 2023.
LACERDA, E.D., et al. Puericultura coletiva: revisão da literatura. Estudos Avançados sobre Saúde e Natureza, v. 1, 2021. Disponível em: https://periodicojs.com.br/index.php/easn/article/view/275. Acesso em: 22 fev. 2023.
MARTINS, E. R., et al. Abordagem fisioterapêutica em pacientes com acidente vascular encefálico (AVE). Revista de Casos e Consultoria, v. 13, v. 1, e13127795, 2022.
MICHELON, C. M.; SANTOS, N. V. Questionário online como estratégia de coleta de dados para trabalho de conclusão de curso: Relato de experiência. Revista de Casos e Consultoria, v. 13, n. 1, e30388, 2022.
NASCIMENTO, D.S., et al. Assistência de enfermagem ao pré-natal na atenção básica: uma revisão integrative. Revista Artigos.Com, v.27, 2021. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/artigos/article/view/7219/4496. Acesso em 21 jan. 2023.
SANTOS, T. P. et al. Os impactos do estigma e preconceito nos portadores de hanseníase: uma revisão integrativa de literatura. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 15, n. 4, p. e10148, 14 abr. 2022.
SCHULTZ. S. M. et al. Influência da educação em saúde na autoeficácia em
amamentar: estudo quase experimental. Revista Baiana Enfermagem, Rondônia,
v. 34, p. e35995, jul. 2020. Disponível em: http://www.revenf.bvs.br/pdf/rbaen/v34/984-0446-rbaen-34-e35995.pdf. Acesso em: 10 abr. 2023.
ZANOTI, M.D. Acompanhamento de Pacientes com Feridas Crônicas em uma Unidade Básica de Saúde do Interior Paulista. CuidArte. Enfermagem, v. 15, n.2, p. 196-204, jul.-dez.2021. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1366271. Acesso em: 01 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Gessica Fernanda Martins da Silva, Agnes Oliveira Costa e Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.