“So teacher, I think she doesn't like boys!”

Authors

Keywords:

casos de ensino, competências socioemocionais, formação de professores

Abstract

This teaching case aims to problematize and discuss the socio-emotional issues of students and the role of the school and teachers in situations of family crisis that reverberate in the classroom. This case is based on a true story, however, all characters have had their names changed and some information, such as the name of the city and school, have been modified to preserve the identity of those involved. In this case, a student was experiencing family dilemmas that involved non-compliance with the change in her life and that of her family, as well as her parents' lack of understanding in relation to her emotional state. All of this directly affected her learning and, above all, put her health at risk. Thus, this case can be applied in initial and/or continuing teacher education, in undergraduate courses, in general, or in postgraduate studies, as a subsidy for discussing topics relevant to the role of the teacher in relation to students' socio-emotional issues at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ronilson Fernandes da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Licenciatura em Geografia pela Universidade Regional do Cariri (2014). Atualmente é Professor da Educação Básica 3 - Geografia do Governo do Estado da Paraíba, lotado na 9ª Gerência Regional de Ensino - Cajazeiras, na Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Monsenhor Constantino Vieira, Uiraúna. Mestre em Inovação em Tecnologias Educacionais pelo Programa de Pós-graduação em Inovação em Tecnologias Educacionais (PPgITE - UFRN/IMD). Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Humana, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de geografia, práticas pedagógicas, cartografia escolar, ensino de geomorfologia e regionalização. Participou do intercâmbio promovido pelo Governo do Estado da Paraíba (Gira Mundo Professores Finlândia) em parceria com a Häme University of Applied Sciences - School of Professional Teacher Education (HAMK - SPTE), no período de outubro a dezembro de 2019, baseado na aplicação de metodologias ativas na escola como ferramenta de combate à evasão escolar.

References

BONFANTE, R. Habilidades socioemocionais na escola: guia prático da Educação Infantil ao Ensino Fundamental Curitiba: Juruá, 2019.

GRAHAM, A. Como escrever e usar estudos de caso para ensino e aprendizagem no setor público. Brasília: ENAP, 2010.

RILTON, J. Comunicação Emocional: a arte da empatia. Campinas, SP: Unitá, 2020.

ROESCH, S. M. A. Como narrar um caso para ensino. Revista Brasileira de Casos de Ensino em Administração, p. d2, jan. 2011.

ROESCH, S. M. A. Notas sobre a construção de casos para ensino. Revista de Administração Contemporânea, v. 11, n. 2, p. 213-234, 2007.

Published

30-05-2024

How to Cite

SILVA, R. F. da; VIANA, F. R. .; BRITO, M. L. de A. . “So teacher, I think she doesn’t like boys!”. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 15, n. 1, p. e32296, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/32296. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Cases, Educational Objects and Experience Reports