Transforming learning: a proposal for an educational bot to assist the teacher - RN

Authors

Keywords:

Educational Virtual Assistants; Bot for learning; Chatbot;

Abstract

This article presents an experience report on the development and implementation of an Educational Virtual Assistant based on Natural Language Processing (PLN) with the aim of proposing a computational tool to help carry out tasks during the teaching-learning process. Virtual is designed to establish effective communication between students and teachers, offering personalized and affordable support. Additionally, the article explores assistant integration into Discord servers, providing a familiar environment for educational interaction. Throughout the text, the innovative features of the Educational Virtual Assistant and its positive impact on interaction and collaboration between participants in the educational environment are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Orivaldo Vieira de Santana Júnior, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor e mestre pelo Centro de Informática da UFPE. Graduado em Ciência da Computação pela Universidade Federal da Bahia. Professor Adjunto da ECT/UFRN e Professor do Programa de Pós-graduação em Ciência, Tecnologia e Inovação (PPgCTI) . Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Sistemas de Computação, atuando principalmente nos seguintes temas: Aprendizagem de Máquina, Ciência de Dados Educacionais, Robótica Educacional e Indústria 4.0.

References

ALLAHYARI, M. et al. A brief survey of text mining: Classification, clustering and extraction techniques. arXiv preprint arXiv:1707.02919, 2017.

BEYSOLOW II, Taweh. What is natural language processing?. In: Applied Natural Language Processing with Python: Implementing Machine Learning and Deep Learning Algorithms for Natural Language Processing, p. 1-12. 2018.

DANTAS, Marcus Paulo Soares. Trabalho de conclusão de curso (TCC) na engenharia de computação. Rio Grande do Norte: UFRN, 2022.

ROSSI, J. C. M.; KOIKE, C. Y. LPBOT: Um assistente virtual de apoio ao ensino de programação. Disponível em: <https://sol.sbc.org.br/index.php/latinoware/article/view/22980>. Acesso em: 8 ago. 2023.

TIJIBOY, A. V. et al. Compreendendo a mediação do tutor a distância. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 7, n. 1, 2009. DOI: 10.22456/1679-1916.13913. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/13913>. Acesso em: 17 ago. 2023.

ORTIZ-OSPINA, Esteban. The rise of social media. Published online at OurWorldInData.org, 2019. Disponível em: <https://ourworldindata.org/rise-of-social-media. Acesso em: 8 mai. 2024>. Acesso em: 08 mai. 2024.

Published

30-05-2024

How to Cite

PINTO, L. A. S. .; ARAÚJO, I. A. F. .; SANTANA JÚNIOR, O. V. de . Transforming learning: a proposal for an educational bot to assist the teacher - RN. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 15, n. 1, p. e33870, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/33870. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Consultancy, Technology, Innovation, and Entrepreneurship