Fazendo renda em casa e ‘no curso’:

aprendizagem na prática

Authors

  • Júlia Dias Escobar Brussi Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA

DOI:

https://doi.org/10.21680/2446-5674.2019v6n10ID15334

Keywords:

Antropologia da aprendizagem; técnica; renda de bilros; engajamento; prática

Abstract

The article seeks to present the process of apprenticeship of the bobbin lace, based on observations from the domestic environment and the lace classes. The objective is to highlight that the main elements of these process are the same. Independent of the context the apprenticeship takes place in practice and what matters are aspects such as the active engagement of the apprentice, his will and effort, beyond the repetitions and the attentive observation.

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Author Biography

Júlia Dias Escobar Brussi, Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA

Júlia Brussi é atualmente professora adjunta do Programa de Antropologia e Arqueologia da Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA). Doutora em Antropologia pela Universidade de Brasília, realizou pesquisa com rendeiras de bilro no Ceará. Seus principais temas de pesquisa e interesse são: antropologia da técnica, artesanato, saberes tradicionais, design, inovação e patrimônio.

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Published

01-06-2019

How to Cite

BRUSSI, J. D. E. Fazendo renda em casa e ‘no curso’:: aprendizagem na prática. Equatorial – Revista do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, [S. l.], v. 6, n. 10, p. 114–144, 2019. DOI: 10.21680/2446-5674.2019v6n10ID15334. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/equatorial/article/view/15334. Acesso em: 23 nov. 2024.