Borders and limits in the practice of alternation pedagogy from the Middle Jequitinhonha-MG

Authors

  • Rafael Pereira Santos UFVJM
  • Roberta Alves Silva UFVJM - Universidade dos Vales Jequitinhonha e Mucuri

DOI:

https://doi.org/10.21680/2446-5674.2021v8n15ID23708

Keywords:

Alternation, Anthropology of education, School and family, Return activities

Abstract

This work briefly presents the emergence of the Agricultural Family Schools (AFS’s) and their expansion from France to Brazil, discussing the experiences of alternations and their theoretical and practical implications. The potential and problems of maintaining an AFS in the structural and pedagogical sense in the context of Vale Jequitinhonha are discussed. The methodology used is based on bibliographic analysis and participant research based on Brandão (1985) from observations at school and interviews with monitors considering their tutoring to students. The results show the need for sociopolitical engagement and articulation of the AFS’s in order to continue offering comprehensive training to young people in the countryside, which only takes place through the continuous training of monitors and effective dialogue between the school, family and community based on the empowerment of everyone involved in the process use of pedagogical “instruments”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMEFA. Escola Família Agrícola: construindo educação e cidadania no campo. Belo Horizonte: O Lutador, 2004.

ARROYO, Miguel G; CALDART, Roseli S.; MOLINA, Mônica C. (Org.). Por uma educação do campo. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

BARBOSA, Luciano. Entrevista concedida a Rafael Pereira Santos. Virgem da Lapa, 20 de dezembro de 2019.

BEGNAMI, João B. Pedagogia da Alternância como sistema educativo. Revista da Formação por Alternância, v.1, n.2, (2005-). União Nacional das Escolas Famílias Agrícolas do Brasil (UNEFAB). Belo Horizonte: Lutador, 2005.

BRANDÃO, Carlos R. (Org.). Repensando a Pesquisa Participante. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases. Brasília-DF, 1996.

BRASIL. CNE/CEB; nº 1/1997, aprovado em 26 de fevereiro de 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12992. Acesso em 20 de fev. de 2015.

CERTEAU. Michel. A Cultura no Plural. 7. ed. Rio de Janeiro: Papirus – Coleção Travessia, 2012.

FRANCA; Marinalva J; BEGNAMI, João B; SANTOS, Idalino F. (org). Escola Família Agrícola: construindo educação e cidadania no campo. Belo Horizonte: O Lutador, 2004.

FUNDO CRISTÃO PARA CRIANÇAS. Escola Família Agrícola: um novo caminho para o Vale Jequitinhonha. Belo Horizonte, 1996.

GIMONET, Jean C. Alternância, Adolescência e pré-adolescência. Revista da Formação por Alternância, União Nacional das Escolas Famílias Agrícolas do Brasil (UNEFAB),v.1, n.1. Belo Horizonte: Lutador, 2005.

GONÇALVES, Mônica A.; SILVA, Mara. A. Princípios norteadores das EFAs: potencialidades e desafios para o funcionamento no Vale do Jequitinhonha. In: SOUZA, João V. A.; NOGUEIRA, Maria D. P. (Org.) Vale do Jequitinhonha: desenvolvimento e sustentabilidade. Belo Horizonte: UFMG/PROEX, 2011.

GUERRERO, Patrícia. O Vale Jequitinhonha e seus Contrastes. Tese de (Doutorado em educação). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.

LOPES, Maria P. Entrevista concedida a Rafael Pereira Santos. Virgem da Lapa, 20 de dezembro de 2019.

MARTINS, José Souza. A militarização da questão agrária no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1985.

MARTINS, Maria de F. A; ROCHA, Maria I. ; MARTINS. Territórios Educativos na Educação do Campo, Escola, Comunidade e Movimentos Sociais. São Paulo: Autêntica, 2012.

MATOS, Ralfo; GARCIA, Ricardo. Vale do Jequitinhonha: Formação histórica, populações e movimentos. In: SOUZA, João V. A. de S, Márcio Simeone Henriques (org.). Belo Horizonte: UFMG/ PROEX, 2010.

NASCIMENTO, Elaine C. do. Revista Contemporâneos: Revista de artes e humanidades Vale Jequitinhonha: Entre a carência social e a riqueza cultural, n.4, maio-out., 2009.

PUIG-CALVÒ, P., & GONZÁLEZ-GARCÍA, J. (2018). La formación por alternancia-dual. Interacciones empresa y centro de formación: acompañamiento y experiência. In: 3r Congrés d’Economia i Empresa de Catalunya. Recuperado de: https://www.scipedia.com/public/PERE_GARCIA_2018a.

SANTOS, Marinete D. Entrevista concedida a Rafael Pereira Santos. Virgem da Lapa, 20 de dezembro de 2019.

SANTOS, Rafael P. A questão da memória no processo de ensino e aprendizagem da língua patxôhã. Saarbrücken -Alemanha: Editora Novas Edições Acadêmicas, 2016.

SANTOS, Rafael P. Da Existência Ilhada ao Território: estratégias e trajetórias da Comunidade de Croatá, MG na busca de conquistar seu território. [Dissertação de Mestrado]. Diamantina: UFVJM, 2018. 233 p

SILVA, Lourdes H. As Experiências de Formação de Jovens do Campo: Alternância ou Alternâncias? Viçosa: Editora UFV, 2003.

SILVA, Lourdes H. Revista da Formação por Alternância, v.1, n.2, (2005-). União Nacional das Escolas Famílias Agrícolas do Brasil (UNEFAB). Modalidades, representações e práticas de alternância na formação de jovens agricultores. Belo Horizonte: Lutador, 2005.

SILVA, Roberta A. Transformações nos ecossistemas da comunidade tradicional de Monte Alegre: estratégias socioambientais de existência, resistência e reinvenção. [Dissertação de Mestrado]. Diamantina: UFVJM, 2020. 144 p.

Published

12-08-2021

How to Cite

PEREIRA SANTOS, R.; SILVA, R. A. Borders and limits in the practice of alternation pedagogy from the Middle Jequitinhonha-MG. Equatorial – Revista do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 1–20, 2021. DOI: 10.21680/2446-5674.2021v8n15ID23708. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/equatorial/article/view/23708. Acesso em: 20 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê