Kiriri indigenous school education

brief considerations on (inter and intra) ethnic dynamics

Authors

  • Gabriel Novais Cardoso Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.21680/2446-5674.2023v10n18ID31074

Keywords:

Indigenous School Education, Ethnicity, Indians in northeastern Brazil, Political Anthropology

Abstract

The present work deals with indigenous school education among the Kiriri people, located in a territory of 12,320 hectares between the municipalities of Banzaê and Quijingue, Bahia. The education, from the perspective of its integration among the Kiriri people, was a fundamental tool for the reaffirmation of ethnic identity and configured itself as a “frontier” space. The objective of this work was to deepen the understanding of the articulations between indigenous Kiriri school education, its political situation, marked by internal splitting processes, and the inter and intraethnic dynamics of distinction and identity affirmation in the distinct Kiriri groups. The article was based on an ethnographic research conducted in the indigenous territory over the years 2016 to 2018, with a strong focus on the analysis of interviews of interlocutors linked to indigenous school education. By way of a more in-depth conclusion to the present work, the importance of indigenous school as a stage for the manifestation of political divergences and intra-ethnic disputes in the Kiriri people is presented.

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Author Biography

Gabriel Novais Cardoso, Universidade Federal da Bahia

Bacharel em Ciências Sociais com ênfase em Antropologia pela Universidade Federal da Bahia. Mestrando na pós-graduação strictu sensu de Antropologia pelo PPGA-UFBA. Foi boolsista-pesquisador no Museu de Arqueologia e Etnologia da UFBA (MAE-UFBA) desenvolvendo atividades relacionadas ao levantamento, recondicionamento, análise, revitalização enfim, da Reserva Técnica do MAE. Também atuou como monitor da disciplina Antropologia I para alunos do primeiro semestre de Ciências Sociais da UFBA, sobre orientação do prof° Dr° Marco Tromboni de Souza Nascimento. Com o mesmo, desenvolveu atividades de monitoria também no curso de extensão ACCS: Educação Diferenciada e Revitalização de Línguas Indígenas. Realizou pesquisas enquanto bolsista de iniciação científica a partir das seguintes temáticas: "Galegos e 'galegos': um estudo antropológico sobre imigração, classe e 'branquitudes' na Bahia" ; "Riqueza, pobreza, 'branquitudes' e sociabilidade: um estudo antropológico sobre a vida de descendentes de galegos na Bahia' ; "Arquivando o corpo: documentos pessoais de saúde e seu lugar no espaço doméstico". Todos esses sobre a orientação da prof° Dra. Elena Calvo González. Integrou, também enquanto bolsista-estagiário, o "Projeto Circuitos Arqueológicos de visitação de sítios de Arte Rupestre da Chapada Diamantina" sob orientação do prof° Dr° Carlos Etchevarne. Desenvolve, também, junto ao prof° Dr° Marco Tromboni de Souza Nascimento, um projeto de revitalização de língua indígena, junto ao povo Kiriri, no município de Banzaê - BA.

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Published

03-07-2023

How to Cite

CARDOSO, G. N. Kiriri indigenous school education: brief considerations on (inter and intra) ethnic dynamics. Equatorial – Revista do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, [S. l.], v. 10, n. 18, p. 1–26, 2023. DOI: 10.21680/2446-5674.2023v10n18ID31074. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/equatorial/article/view/31074. Acesso em: 22 dec. 2024.