Capoeira in the roda, capoeira in life

photobiography as a apresentation of the self

Authors

  • Maysa Carvalho de Souza Universidade Federal da Paraíba
  • Gabriel Farias Pereira Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.21680/2446-5674.2023v10n19ID31167

Keywords:

Capoeira, Photobiographies, Memory, Visual Anthropology

Abstract

The biography of any social actor is permeated by multiple spaces of socialization, the result of multiple social forces. In this way, studying a biography and raising these lived experiences, from the past to the present, implies a whole work of remembrance, of penetration into the singularized social memory that each social actor can offer of himself when questioned.
In this research, the participating social actor was the artist and capoeirista Alberto Antônio, resident of the Cruz das Armas neighborhood in João Pessoa - PB, known by his family as “Betinho” and in the universe of capoeira in Paraiba as “Contramestre Escurinho”. Through a semi-structured interview combined with an informal biographical interview, the aim was to bring us closer to their family, work, cultural and affective experiences. This visual essay reveals fragments of imagery narratives that intertwine in time between art, capoeira and self-recognition. In a non-linear chronology that spans the years 1998 to 2018, questions are grouped between art and artistic recognition, rites of initiation and passage, and finally, capoeira and authority figures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maysa Carvalho de Souza, Universidade Federal da Paraíba

Mestre em Sociologia pela Universidade Federal da Paraíba (PPGS/ UFPB). Graduada em Ciências Sociais (UFPB). Membra do GRUPESSC (Grupo de Pesquisa em Saúde, Sociedade e Cultura) e do projeto de pesquisa Antropo-Covid (Estado, populações e políticas locais no enfrentamento à pandemia de Covid-19: análise social e diretrizes de ação e intervenção não farmacológica em populações em situação de vulnerabilidade e precariedade social).

Gabriel Farias Pereira, Universidade Federal da Paraíba

Graduando em Ciência Sociais na Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Atualmente se interessa na área de pesquisa em Cultura Popular e Sociologia da Cultura, pesquisando atualmente a capoeira e suas imbricações com as classes sociais. Também é professor de capoeira.

References

ACCORDI, Leandro de Oliveira. Memórias Periféricas... As narrativas de Mestre Nô. BAHIA: Capoeira Angola, Educação e Formação Humana, 2019.

BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. Usos e abusos da história oral. São Paulo: FGV, 1994.

BRUNO, Fabiana. Fotobiografia: uma proposta antropológica e estética. Revista Espaço Acadêmico, v. 14, n. 163, 2014.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1987.

HALBWACHS, Maurice. A Memória coletiva. São Paulo: Vértice/Revista dos Tribunais, 1990.

MAGALHÃES, Paulo Andrade. Jogo de Discursos: A disputa por hegemonia na tradição da capoeira angola baiana. Salvador: Edufba, 2011.

MILLS, Charles Wright. A imaginação sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1969.

Published

10-11-2023

How to Cite

SOUZA, M. C. de; PEREIRA, G. F. Capoeira in the roda, capoeira in life: photobiography as a apresentation of the self. Equatorial – Revista do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 1–18, 2023. DOI: 10.21680/2446-5674.2023v10n19ID31167. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/equatorial/article/view/31167. Acesso em: 29 jun. 2024.