Investigating art in street situations through audiovisual
an ethnographic story
DOI:
https://doi.org/10.21680/2446-5674.2024v11n21ID35014Keywords:
Intermediality, Visual Anthropology, Performance Anthropology, Street ArtAbstract
This article explores the challenges and complexities of recording street art through visual anthropology in Brazil. To discuss this issue, the production of an ethnographic miniseries and its textual, sound and photographic database were analysed. This material was produced in collaboration with two street artists: the author, a musician and anthropological researcher, and Rayne Sena, a juggler and actor. In this context, we analyse how the presence of the camera and recordings influence ethnographic production, highlighting the dialogue between different media and cultural practices in the artistic dynamics of the streets. The reflections aim to share experiences and strategies of street art research in order to enrich the dialogue between different fields of knowledge and to inspire different approaches in the production and interpretation of multimedia databases of audiovisual ethnographic research.
Downloads
References
AGIER, Michel. Do direito à cidade ao fazer-cidade. O antropólogo, a margem e o centro. Mana, v. 21, p. 483–498, 2015.
ALEGRE, Maria Sylvia Porto. Reflexões sobre iconografia etnográfica: por uma hermenêutica visual. In: FELDMAN-BIANCO Bela; LEITE, Miriam Lifchitz Moreira (Org.). Desafios da imagem-fotografia, iconografia e vídeo nas ciências sociais. Campinas: Papirus Editora, 1998. p. 75–112.
ARTAUD, Antonin. O teatro e o seu duplo. Lisboa: Fenda, 1938.
BACAL, Tatiana. O produtor como autor: o digital como ferramenta, fetiche e estética. 2010. Tese (Doutorado em Sociologia e Antropologia) – Universidade Federal do Rio de Janeio, Rio de Janeiro, 2010.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
BECKER, Howard S. Mundos artísticos e tipos sociais. In: VELHO, Gilberto. Arte e sociedade: ensaios de sociologia da arte. Rio de Janeiro: Zahar, 1977. p. 9–26.
BITTENCOURT, Luciana Aguiar. Algumas considerações sobre o uso da imagem fotográfica na pesquisa antropológica. In: FELDMAN-BIANCO, Bela; LEITE, Miriam Lifchitz Moreira. Desafios da imagem: fotografia, iconografia e vídeo nas ciências sociais. Campinas: Papirus Editora, 1998. p. 197–212.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Editora Vozes, 1980.
FELD, Steven. Dialogic editing: interpreting how Kaluli read sound and sentiment. Cultural Anthropology, v. 2, n. 2, p. 190–210, 1987.
FELD, Steven. Sound and Sentiment: birds, weeping, poetics, and song in Kaluli expression. 2nd ed. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1989.
FELD, Steven. Ressoar a antropologia: uma jam session com Steven Feld. Mana, v. 26, p. e263600, 2020.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1973.
GEERTZ, Clifford. O saber local: novos ensaios em Antropologia Interpretativa. Petrópolis: Editora Vozes, 1997.
GELL, Alfred. Traps as Artworks and Artworks as Traps. The Anthropology of Art, v. 1, n. 1, p. 219, 1996.
GOFFMAN, Erving. Frame analysis: an essay on the organization of experience. Cambrigde: Harvard University Press, 1974.
GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Editora Vozes, 1995.
HAICAULT, Monique. L’audio-visuel dans la pratique Scientifique em sociologie: enseignement et recherche. In: GUILLOU, Anne; HAICAULT, Monique; GUIBERT, Pascal. Pratiques audiovisuelles en Sociologie. Nantes: LERSCO, 1987. p. 225–238.
LEITE, Miriam Lifchitz Moreira. Texto visual e texto verbal. In: FELDMAN-BIANCO, Bela; LEITE, Miriam Lifchitz Moreira. Desafios da imagem: fotografia, iconografia e vídeo nas ciências sociais. Campinas: Papirus Editora, 1998. p. 37–50.
MAGNANI, José Guilherme Cantor. De perto e de dentro: notas para uma etnografia urbana. Revista brasileira de ciências sociais, v. 17, p. 11–29, 2002.
MARTINS, Vinicius Gusmão. Terê, a Cidade das Pedras: um estudo da pixação no contexto não metropolitano. 2020. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Programa de Pós-graduação em Antropologia, Instituto de Ciências Humanas e Filosofia, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2020.
RANCIÈRE, Jacques. Malaise dans l’esthétique. Paris: Galilée, 2004.
ROCHA, Glauber. Uma estética da fome. Revista Civilização Brasileira, v. 3, n. 7, p. 1–3, 1965.
ROUCH, Jean; FULCHIGNONI, Enrico. Conversation between Jean Rouch and Professor Enrico Fulchignoni. Visual Anthropology, v. 2, p. 265–301, 1989.
ROUCH, Jean. The camera and man. In: HOCKINGS, Paul. Principles of visual anthropology. Berlin/New York: Mouton de Gruyter, 1995. p. 79–98.
SANSON, João Pedro. Da lama ao caos: a arte em situação de rua. 2022. Dissertação (Mestrado em Sociologia e Antropologia) – Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022.
SCHECHNER, Richard. Between theater anthropology. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1985.
SCHECHNER, Richard. Performance e antropologia de Richard Schechner. Rio de Janeiro: Mauad Editora Ltda., 2012.
SMALL, Christopher. Musicking: the meanings of performing and listening. Middletown: Wesleyan University Press, 1998.
TURNER, Victor. O processo ritual: estrutura e antiestrutura. 2a ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2013.
TURNER, Victor. Dramas, campos e metáforas: ação simbólica na sociedade humana. Rio de Janeiro: EdUFF, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 João Pedro Sanson

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Português (Brasil)
English
Español (España)

