Entertainment, attention deficit culture and series
a brief overview
DOI:
https://doi.org/10.21680/2446-5674.2024v11n21ID34026Keywords:
Attention Deficit, Series, Cultural Industry, Coronavírus, Sociology of CommunicationAbstract
Since the cancellation of the series 1899, released on Netflix, this text discusses changes in the way of making and consuming cinema, understanding the culture of attention deficit as a key point of the modern project and its liquidity. It debates the dilution of imaginative capacity and concentration as an inherent support for the present time, whose regime of speed and uninterrupted stimulation modifies being, doing and becoming. It presents serial fiction narratives because of human's ancestral pleasure in enjoying listening to stories, but it argues that the SARS-CoV-2 pandemic process may have heightened the instantaneity and fluidity in the linearity of watching and listening. It discusses the daily life of “image shock” and the consequences of this today.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.
BATORI, Anna: “Everything is Connected”: Narratives of Temporal and spatial transgression in Dark. In: VIEW. Journal of European Television History and Culture, Jg. 10 (2021), Nr. 19, S. 112– 124.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. São Paulo: Zahar, 2001.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
BENJAMIN, Walter. Linguagem, tradução, literatura: filosofia, teoria e crítica. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
CABRERA, Julio. O cinema pensa: uma introdução à filosofia através dos filmes. Brasília: Rocco, 2006.
CAVENACCI, Massimo. Antropologia do cinema. São Paulo: Brasiliense, 1984.
CULLER, Jonathan. Literary theory. New York: Sterling Publishing, 2009.
ECO, Umberto. Innovation and repetition: between modern and post-modern aesthetics. Source: Daedalus, 1985.
ESQUENAZI, Jean-Pierre. As séries televisivas. Lisboa: Texto & Grafia, 2011.
HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Revista Educação e Realidade, v. 22, n. 2, p. 15–46, 2002.
HAN, Byung-Chul. Bom entretenimento: uma desconstrução da história da paixão ocidental. Tradução de Lucas Machado. Petrópolis: Vozes, 2019.
JOST, François. Do que as séries americanas são sintoma? Porto Alegre: Sulina, 2012.
MILLER, Daniel. A theory of a theory of the smartphone. International Journal of Cultural Studies, v. 24, n. 5, p. 860–876, 2021.
MITTELL, Jason. Complexidade narrativa na televisão americana contemporânea. Matrizes, v. 5, n. 2, p. 29–52, 2012. TÜRCKE, Christoph. Hiperativos! Abaixo a cultura do déficit de atenção. São Paulo: Paz & Terra, 2016.
VARGAS, Herom; CORRÊA, Angela Miguel. Recapitulações na série original Netflix Dark: alterações na estrutura narrativa tradicional televisual. Revista lationoamericana de la comunicación, v. 17, n. 31, p. 246–257, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Stamberg José Silva Júnior, Alexandre Fernandez Vaz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Português (Brasil)
English
Español (España)

