Entertainment, attention deficit culture and series

a brief overview

Authors

  • Stamberg José Silva Júnior UFSC
  • Alexandre Fernandez Vaz UFSC

DOI:

https://doi.org/10.21680/2446-5674.2024v11n21ID34026

Keywords:

Attention Deficit, Series, Cultural Industry, Coronavírus, Sociology of Communication

Abstract

Since the cancellation of the series 1899, released on Netflix, this text discusses changes in the way of making and consuming cinema, understanding the culture of attention deficit as a key point of the modern project and its liquidity. It debates the dilution of imaginative capacity and concentration as an inherent support for the present time, whose regime of speed and uninterrupted stimulation modifies being, doing and becoming. It presents serial fiction narratives because of human's ancestral pleasure in enjoying listening to stories, but it argues that the SARS-CoV-2 pandemic process may have heightened the instantaneity and fluidity in the linearity of watching and listening. It discusses the daily life of “image shock” and the consequences of this today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Stamberg José Silva Júnior, UFSC

Doutorando no Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas da Universidade Federal de Santa Catarina, na linha de pesquisa Modernidade e Globalização. 

Alexandre Fernandez Vaz, UFSC

Professor Titular da Universidade Federal de Santa Catarina (Departamento de Estudos Especializados em Educação, Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas, Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea). Bolsista de produtividade do CNPq. Doutor em Ciências Humanas e Sociais (Dr. Phil) pela Gottfried Wilhelm Leibniz Universität Hannover, Alemanha. E-mail: alexfvaz@uol.com.br. ORCID: 0000-0003-4194-3876.

References

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

BATORI, Anna: “Everything is Connected”: Narratives of Temporal and spatial transgression in Dark. In: VIEW. Journal of European Television History and Culture, Jg. 10 (2021), Nr. 19, S. 112– 124.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. São Paulo: Zahar, 2001.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

BENJAMIN, Walter. Linguagem, tradução, literatura: filosofia, teoria e crítica. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

CABRERA, Julio. O cinema pensa: uma introdução à filosofia através dos filmes. Brasília: Rocco, 2006.

CAVENACCI, Massimo. Antropologia do cinema. São Paulo: Brasiliense, 1984.

CULLER, Jonathan. Literary theory. New York: Sterling Publishing, 2009.

ECO, Umberto. Innovation and repetition: between modern and post-modern aesthetics. Source: Daedalus, 1985.

ESQUENAZI, Jean-Pierre. As séries televisivas. Lisboa: Texto & Grafia, 2011.

HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Revista Educação e Realidade, v. 22, n. 2, p. 15–46, 2002.

HAN, Byung-Chul. Bom entretenimento: uma desconstrução da história da paixão ocidental. Tradução de Lucas Machado. Petrópolis: Vozes, 2019.

JOST, François. Do que as séries americanas são sintoma? Porto Alegre: Sulina, 2012.

MILLER, Daniel. A theory of a theory of the smartphone. International Journal of Cultural Studies, v. 24, n. 5, p. 860–876, 2021.

MITTELL, Jason. Complexidade narrativa na televisão americana contemporânea. Matrizes, v. 5, n. 2, p. 29–52, 2012. TÜRCKE, Christoph. Hiperativos! Abaixo a cultura do déficit de atenção. São Paulo: Paz & Terra, 2016.

VARGAS, Herom; CORRÊA, Angela Miguel. Recapitulações na série original Netflix Dark: alterações na estrutura narrativa tradicional televisual. Revista lationoamericana de la comunicación, v. 17, n. 31, p. 246–257, 2019.

Published

27-12-2024

How to Cite

SILVA JÚNIOR, Stamberg José; FERNANDEZ VAZ, Alexandre. Entertainment, attention deficit culture and series: a brief overview. Equatorial – Revista do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, [S. l.], v. 11, n. 21, p. 1–19, 2024. DOI: 10.21680/2446-5674.2024v11n21ID34026. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/equatorial/article/view/34026. Acesso em: 6 dec. 2025.