ANCIENT STORIES AND TEXTBOOK PRODUCTION: AN EXPERIENCE REPORT ON STUDENT PROTAGONISM AT UFRN (NATAL, 2023)

um relato de experiência sobre o protagonismo discente na UFRN (Natal, 2023)

Authors

  • Manuela Aguiar Damião de Araújo Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-817X.2025v1n01ID38457

Keywords:

Ancient Eastern History, Teacher Training, Textbook, Federal University of Rio Grande do Norte

Abstract

This article is part of an experiment carried out at the Federal University of Rio Grande do Norte, campus I, Natal, with undergraduate students in history in 2023 in Practice as a curricular component II. According to the general and specific objectives of this component, I analyze how student protagonism was a methodology for studying the ancient East, taking into account the creation of textbooks based on readings carried out with Foucault (2009), Hecko (2021); Pereira & Seffner (2018), Pozzer (2020; 2018); Fattori (2020) among others so that we could dialogue with an eastern historiography revisited in dialogue with race, female representation, cultural history and the present time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manuela Aguiar Damião de Araújo, Universidade Federal da Paraíba

Graduated in History from the Federal University of Campina Grande, UFCG

Master in Literature and Interculturality from the State University of Paraíba, UEPB

PhD in Literature and Interculturality from the State University of Paraíba, UEPB

PhD student in History at the Federal University of Paraíba, UFPB

Participant of the Study and Research Group on the History of Bodies and Sensibilities, UFRN

Lattes CV: https://lattes.cnpq.br/6816712117283959

References

BITTENCOURT, Circe. Materiais didáticos: concepções e usos. In: ___. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2009.

CAVALCANTI, Erinaldo. História, livro didático e formação docente: produção, limites e possibilidades. Antíteses, v. 11, n. 22, p.520-537, jul./dez. 2018.

DÍAZ, Omar Rolando Turra. A atualidade do livro didático. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 17, n. 34, p. 609-624, set./dez. 2011.

FATTORI, Anita. Atuação de mulheres assírias nas redes de comércio inter-regional do II milênio AEC: possibilidades de abordagens de gênero nos estudos da antiga mesopotâmia. In: Mare Nostrum: Ensaios sobre o Mediterrâneo Antigo. São Paulo, v. 11, nº 1, 2020.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. Tradução: Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

HECKO, Leandro. O que ensinar em história antiga? In: ASSUMPÇÃO, Luis Filipe Bantim; CAMPOS, Carlos Eduardo Costa (org.) Caminhos da Aprendizagem Histórica: Ensino de Pré-História e Antiguidade. 1ª Ed. Rio de Janeiro: Sobre Ontens/UFMS, 2021.

MACEDO, José Rivair. Repensando a Idade Média no Ensino de História. In: KARNAL, Leandro (org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2004, p. 109 –125.

MARIZ, Silvana Fernandes. Por um currículo afrorreferenciado de história antiga e medieval. Brathair 21 (1), 2021.

MORALES, Fábio Augusto & SILVA, Uiran Gebara. História Antiga e História Global: afluentes e confluências. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 40, nº 83, 2020

OLIVEIRA, Itamar Freitas de; OLIVEIRA, Margarida Dias de. Livros didáticos de História: consolidação e renovação de um objeto de pesquisa. In: ANDRADE, Juliana Alves; PEREIRA, Nilton Mullet (orgs). Ensino de História e suas práticas de pesquisa. 2. ed. [e-book]. São Leopoldo: Oikos, 2021.

PEREIRA, Nilton Mullet; SEFFNER, Fernando. O que pode o ensino de história? Sobre o uso de fontes na sala de aula. Anos 90, Porto Alegre, v. 15, n. 28, p.113-128, dez. 2008.

POZZER, Katia. Do prazer e da dor em estudar a Antiguidade Oriental: uma reflexão sobre o uso de fontes. Romanitas – Revista de Estudos Grecolatinos, n. 8, p. 18-34, 2016.

___ Arte, sexo e religião: a deusa Istar na Mesopotâmia. Das questões, n 5, jan/jul 2018

ROCHA, Helenice. Desafios presentes nos livros didáticos de história: narrar o que ainda está acontecendo. Revista História Hoje, v. 7, nº 14, p. 86-106- 2018

RÜSEN, Jörn. O livro didático ideal. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende (Org.) Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR, 2011.

SAGREDO, Raisa. Miradas afrocêntricas em torno da africanização do Egito Antigo: entre racialização e identidades. Faces da História, Assis-SP, v.4, n º 2, p. 06-27, Jun.-Dez., 2017.

SAID, Edward. Orientalismo: O Oriente como invenção do Ocidente. Tradução: Tomás Rosa Bueno. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

SOUZA, Juliana Teixeira. Educar para as relações étnico-raciais na escola e na universidade. In: PEREIRA, Nilton Mullet; ANDRADE, Juliana Alves de (orgs). Ensino de História e suas práticas de pesquisa. 2. ed. [e-book]. São Leopoldo: Oikos, 2021.

Published

22-04-2025

How to Cite

AGUIAR DAMIÃO DE ARAÚJO, Manuela. ANCIENT STORIES AND TEXTBOOK PRODUCTION: AN EXPERIENCE REPORT ON STUDENT PROTAGONISM AT UFRN (NATAL, 2023): um relato de experiência sobre o protagonismo discente na UFRN (Natal, 2023). Espacialidades Journal, [S. l.], v. 1, n. 01, p. 263–280, 2025. DOI: 10.21680/1984-817X.2025v1n01ID38457. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/38457. Acesso em: 7 dec. 2025.