ANCIENT STORIES AND TEXTBOOK PRODUCTION: AN EXPERIENCE REPORT ON STUDENT PROTAGONISM AT UFRN (NATAL, 2023)
um relato de experiência sobre o protagonismo discente na UFRN (Natal, 2023)
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-817X.2025v1n01ID38457Keywords:
Ancient Eastern History, Teacher Training, Textbook, Federal University of Rio Grande do NorteAbstract
This article is part of an experiment carried out at the Federal University of Rio Grande do Norte, campus I, Natal, with undergraduate students in history in 2023 in Practice as a curricular component II. According to the general and specific objectives of this component, I analyze how student protagonism was a methodology for studying the ancient East, taking into account the creation of textbooks based on readings carried out with Foucault (2009), Hecko (2021); Pereira & Seffner (2018), Pozzer (2020; 2018); Fattori (2020) among others so that we could dialogue with an eastern historiography revisited in dialogue with race, female representation, cultural history and the present time.
Downloads
References
BITTENCOURT, Circe. Materiais didáticos: concepções e usos. In: ___. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2009.
CAVALCANTI, Erinaldo. História, livro didático e formação docente: produção, limites e possibilidades. Antíteses, v. 11, n. 22, p.520-537, jul./dez. 2018.
DÍAZ, Omar Rolando Turra. A atualidade do livro didático. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 17, n. 34, p. 609-624, set./dez. 2011.
FATTORI, Anita. Atuação de mulheres assírias nas redes de comércio inter-regional do II milênio AEC: possibilidades de abordagens de gênero nos estudos da antiga mesopotâmia. In: Mare Nostrum: Ensaios sobre o Mediterrâneo Antigo. São Paulo, v. 11, nº 1, 2020.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. Tradução: Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 1996.
HECKO, Leandro. O que ensinar em história antiga? In: ASSUMPÇÃO, Luis Filipe Bantim; CAMPOS, Carlos Eduardo Costa (org.) Caminhos da Aprendizagem Histórica: Ensino de Pré-História e Antiguidade. 1ª Ed. Rio de Janeiro: Sobre Ontens/UFMS, 2021.
MACEDO, José Rivair. Repensando a Idade Média no Ensino de História. In: KARNAL, Leandro (org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2004, p. 109 –125.
MARIZ, Silvana Fernandes. Por um currículo afrorreferenciado de história antiga e medieval. Brathair 21 (1), 2021.
MORALES, Fábio Augusto & SILVA, Uiran Gebara. História Antiga e História Global: afluentes e confluências. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 40, nº 83, 2020
OLIVEIRA, Itamar Freitas de; OLIVEIRA, Margarida Dias de. Livros didáticos de História: consolidação e renovação de um objeto de pesquisa. In: ANDRADE, Juliana Alves; PEREIRA, Nilton Mullet (orgs). Ensino de História e suas práticas de pesquisa. 2. ed. [e-book]. São Leopoldo: Oikos, 2021.
PEREIRA, Nilton Mullet; SEFFNER, Fernando. O que pode o ensino de história? Sobre o uso de fontes na sala de aula. Anos 90, Porto Alegre, v. 15, n. 28, p.113-128, dez. 2008.
POZZER, Katia. Do prazer e da dor em estudar a Antiguidade Oriental: uma reflexão sobre o uso de fontes. Romanitas – Revista de Estudos Grecolatinos, n. 8, p. 18-34, 2016.
___ Arte, sexo e religião: a deusa Istar na Mesopotâmia. Das questões, n 5, jan/jul 2018
ROCHA, Helenice. Desafios presentes nos livros didáticos de história: narrar o que ainda está acontecendo. Revista História Hoje, v. 7, nº 14, p. 86-106- 2018
RÜSEN, Jörn. O livro didático ideal. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende (Org.) Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR, 2011.
SAGREDO, Raisa. Miradas afrocêntricas em torno da africanização do Egito Antigo: entre racialização e identidades. Faces da História, Assis-SP, v.4, n º 2, p. 06-27, Jun.-Dez., 2017.
SAID, Edward. Orientalismo: O Oriente como invenção do Ocidente. Tradução: Tomás Rosa Bueno. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
SOUZA, Juliana Teixeira. Educar para as relações étnico-raciais na escola e na universidade. In: PEREIRA, Nilton Mullet; ANDRADE, Juliana Alves de (orgs). Ensino de História e suas práticas de pesquisa. 2. ed. [e-book]. São Leopoldo: Oikos, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Espacialidades Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The submission of manuscripts to this journal implies the transfer, by the authors, of the rights of printed and digital publication. The authors own copyrights to the works they have created and grant to the journal the right to initial publication, with simultaneous work licensed under the Creative Commons License CC BY-NC-SA 4.0, and for publication rights. The authors can publish their work online in institutional/disciplinary repositories or in their own websites. Authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the means of the original publication.
The author also agrees to submit the work to the publication rules of the Espacialidades Journal mentioned above.
Espacialidades Journal is an open access journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0)