FONTE HISTÓRICA PARA A PESQUISA EM EDUCAÇÃO INDÍGENA

uma análise do acervo documental do Serviço de Proteção aos Índios e o processo de escolarização dos Potiguara na Paraíba

Authors

  • Dárcya Araújo Universidade Federal da Paraíba
  • Cláudia Cristina do Lago Borges UFPB

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-817X.2025v1n01ID38400

Keywords:

indígenas Potiguara; SPI; Museu do Índio; escolarização indígena.

Abstract

The protective policy operated by the Brazilian State among indigenous populations was supported by the discourse on the education of these peoples due to the rhetoric of civilization and nationalization, widely propagated in the first decades of the Republic. With the creation of the Indian Protection Service (SPI), in 1910, education began to occupy a space of focus in state protectionist action, with the aim of assimilating the Indian into the national identity, what Lima (1992) calls “pedagogy of nationality and civics”. The present research therefore aimed to present the SPI's digital documentary collection, archived at the Museu do Índio, in Rio de Janeiro/RJ, and discuss its uses for research on indigenous educational policy in the 20th century, based on its application to context of the guardianship action carried out by the federal body among the Potiguara, in Paraíba.

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Author Biography

Cláudia Cristina do Lago Borges, UFPB

Professora Associada do Dep. de História da UFPB. Integrante do programa do PPGH e do Profhistória/UFPB. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Abaiara - Estudos Indígenas da Paraíba.

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Published

22-04-2025

How to Cite

ARAÚJO, Dárcya; BORGES, Cláudia Cristina do Lago. FONTE HISTÓRICA PARA A PESQUISA EM EDUCAÇÃO INDÍGENA: uma análise do acervo documental do Serviço de Proteção aos Índios e o processo de escolarização dos Potiguara na Paraíba. Espacialidades Journal, [S. l.], v. 1, n. 01, p. 816–831, 2025. DOI: 10.21680/1984-817X.2025v1n01ID38400. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/38400. Acesso em: 24 dec. 2025.