“A GRAIN OF SAND FOR THE BUILDING OF OUR LITERATURE”: Isabel Gondim and “The aummary f Historical Traces Of The Country” (1900-1913)
Isabel Gondim e “O Resumo de Traços Históricos do Paiz” (1900-1913)
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-817X.2025v1n01ID38418Abstract
The scope of this work is the writing of school History books by primary teacher Isabel Urbana Carneiro de Albuquerque Gondim (1839-1933). She is an intellectual who became famous for her teaching and bibliographical production, notably theatrical plays, poetry books and history texts. In this way, the objective is to problematize the construction of the conception of history created by the thinker of history, as well as her mobilization of the narrative to produce readings relating to the nation's past in a way that would become intelligible and sensitive to students. One of his main schoolbooks was listed as central sources for the analysis: “Resume of historical traits of the country”, published in 1913.
Downloads
References
GONDIM, Isabel. O sacrifício do amor: drama em cinco atos. Rio de Janeiro: Typographia Commercial, 1909.
GONDIM, Isabel. Sedição de 1817 na província ora estado do Rio Grande do Norte. Natal: Imprensa, 1908.
MORAIS, Maria Arisnete Câmara de. Escritoras oitocentistas: Isabel Gondim e Anna Ribeiro. Educação e Linguagens. Ano 11, nº 18, 2008, p. 84-106.
MORAIS, Maria Arisnete Câmara de. Isabel Gondim: uma nobre figura de mulher. Natal: Terceirize, 2003.
REVORÊDO, Jacqueline da Silva. Isabel Gondim x Francisca Izidora: duas visões do amor no teatro no limiar no século XX. 2002, 193 f. Dissertação (Mestrado em Letras) Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2002 [Orientadora: Profª Drª Luzilá Gonçalves Ferreira].
SANTOS, Magno Francisco de Jesus; SANTOS, Ane Luíse Silva Mecenas. “Nos plácidos campos do papel, aos golpes da pena”: Isabel Gondim e a recepção dos livros escolares de História do Brasil (1873-1913). Escritas: Revista do Curso de História de Araguaína. V. 15, n. 1, Araguaína, 2023, p. 148-168. Disponível em: < https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/15971/21538 >. Acesso em: 16/01/2024.
SANTOS, Magno Francisco de Jesus. “Scenas da História do Brazil”: Esmeralda Masson de Azevedo e a escrita de livros escolares de História para crianças. Revista História Hoje. V. 6, n. 12, Rio de Janeiro, 2017, p. 204-230.
SANTOS, Magno Francisco de Jesus. Ecos da Modernidade: a arquitetura dos grupos escolares sergipanos (1911-1926). São Cristóvão-SE: EDUFS, 2013.
SANTOS, Magno Francisco de Jesus. “Um conto moral que sirva de espelho da vida”: Bathazar Goes, um intelectual pensando o ensino de História. Interfaces Científica: Educação. Vol. 7, nº 2, 2019, p. 23-34.
SANTOS, Magno Francisco de Jesus. Aos pés da águia alada: os grupos escolares e a infância sergipana nos tempos de Graccho Cardoso (1922-1926). Interfaces Científicas: Educação. Vol. 2, nº 3, 2014, p. 59-70.
SANTOS, Magno Francisco de Jesus. Ensino de História, espaços e cultura política bandeirante: José Scarameli e a escrita de livros escolares para crianças. Revista História, Histórias, v. 5, n. 9, p. 104-126, 2017.
SANTOS, Magno Francisco de Jesus. “Simples, atrahente e comovente”: o ensino de História nos programas dos grupos escolares sergipanos (1912-1924). História & Ensino, v. 24, n. 1, 2018, p. 165-197.
SANTOS, Magno Francisco de Jesus. “Um operoso e erudito estudioso da história de nossa pátria”: Raphael Galanti e o ensino de História do Brasil (1896-1917). IHS, antigos jesuítas en iberoamérica. Vol. 7, nº 10, 2019, p. 42-62.
SANTOS, Magno Francisco de. “Para felicidade dos povos que habitam este clima”: Manoel Antônio Coriolano e a escrita da Notícia Histórica da Província do Rio Grande do Norte (1875-1881). Muitas Vozes. V. 11, Ponta Grossa, 2022, p. 1-13.
SANTOS, Magno Francisco de. “Um lugar proeminete entre os mais conscienciosos cultores da História Pátria”: Miguel Archanjo Galvão e os fazeres historiográficos no oitocentos (1858-1898). Temporalidades. Vol. 16, n. 1, Belo Horizonte, 2024, p. 63-84.
SANTOS, Magno Francisco de Jesus. “Um operoso e erudito estudioso da história de nossa pátria”: Raphael Galanti e o ensino de História do Brasil (1896-1917). IHS, antigos jesuítas en iberoamérica. Vol. 7, nº 10, 2019, p. 42-62.
SANTOS, Magno Francisco de Jesus. “Maior somma de factos históricos, elucidados com mais methodo”: Américo Braziliense e a invenção do espaço paulista na escrita da história escolar (1873-1879). Almanack. N. 29, 2021, p. 1-51.
SOARES, Lênin Campos. Isabel Gondim, a historiadora. Natal das antigas. Natal, 2019. Disponível em: https://www.nataldasantigas.com.br/blog/isabel-gondim-historiadora . Consultado em: 02/05/2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Espacialidades Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The submission of manuscripts to this journal implies the transfer, by the authors, of the rights of printed and digital publication. The authors own copyrights to the works they have created and grant to the journal the right to initial publication, with simultaneous work licensed under the Creative Commons License CC BY-NC-SA 4.0, and for publication rights. The authors can publish their work online in institutional/disciplinary repositories or in their own websites. Authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the means of the original publication.
The author also agrees to submit the work to the publication rules of the Espacialidades Journal mentioned above.
Espacialidades Journal is an open access journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0)