FROM THE FIREPLACE TO THE CLASSROOM:
the formationof the mystical medieval through fairy tales and their pedagogical potential
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-817X.2025v1n01ID38516Keywords:
Idade Média; Contos de fadas; Novo medievalismo; Ensino de históriaAbstract
The Middle Ages is a historical period often marked by interpretations and stereotypes that, in many cases, lack a historiographical basis. Much of what is known about the medieval period are questions made during the Modern period, causing the Middle Ages to be divided into two different realities, Renaissance obscurantism or modern romanticism. This article aims to analyze fairy tales from the 17th - 18th centuries, their origin, popularity and pedagogical potential. And through works by authors such as Charles Perrault and the Brothers Grimm, you understand how the idea we have today about the medieval was shaped from these stories and modern and contemporary thinking.
Downloads
References
ALTSCHUL, Natalie R.; BERTARELLI, Márcia E.; AMARAL, Carolina. Apresentação do dossiê: O que é o neomedievalismo? Revista Signum. Londrina, v. 22, n. 1, 2021.
AMORIM, Inessa Rosa de; MORAIS, Guilherme Augusto Louzada Ferreira de. A transformação de um gênero: dos contos de fadas às animações contemporâneas da Walt Disney Pictures e da Pixar Animation Studios. R. Letras, Curitiba, v. 24, n. 45, p. 96-119, jul./dez. 2022.
AURELL, J. El nuevo medievalismo y la interpretación de los textos históricos. Hispania. Revista Española de Historia, Navarra, v. 66, n. 224, p. 809-832, set./dez. 2006.
BARBOSA, David Sales. Contos medievais e “modernos”: das reuniões em torno das lareiras aos contos de fadas. Humanidades em diálogo, [S. l.], v. 8, p. 79–91, 2017. DOI: 10.11606/issn.1982-7547.hd.2017.140539. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/humanidades/article/view/140539. Acesso em: 19 maio. 2024.
BASCHET, Jérôme. A civilização feudal: do ano mil à colonização da América. São Paulo: Globo, 2006.
CARDOSO, Eduardo Brito; LIMA, Jairon da Conceição; SILVA, Luís Carlos Lima. Cultura Pop na Educação: Uma Possibilidade Didática no Processo de Ensino-Aprendizagem. Universidade Estadual do Maranhão - UEMA, 2023.
CHEPPE Bruno; MASI, Guilherme; PEREIRA, Nilton Mullet. O potencial pedagógico da Idade Média Imaginada. Revista do Lhiste, Porto Alegre, num.3, vol.2, jul/dez. 2015.
DELUMEAU, Jean. História do medo no ocidente 1300-1800: uma cidade sitiada. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
DEWAN, Pauline. Perennially Popular: The Appeal of Classic Fairy Tales for Children. Children and Libraries. Association for Library Service to Children (ALSC), v. 14, n. 2, p. 27–31, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5860/cal.14n2.27.
GRIMM, Jacob; GRIMM, Wilhelm. The Original Folk and Fairy Tales of the Brothers Grimm: The Complete First Edition. Tradução de Jack Zipes. Ilustração de Andrea Dezsö. Princeton: Princeton University Press, 2014.
LOPEZ, Juan Ignacio Jurado Centurion. POR OUTRO IMAGINÁRIO MEDIEVAL: NOS BASTIDORES DA LITERATURA (UM OLHAR DESDE O NOVO MEDIEVALISMO). Revista Graphos, vol. 22, n° 3, 2020 | UFPB/PPGL | ISSN 1516-1536.
MELETÍNSKI, Eleazar Moisseievitch. Mito e Conto Maravilhoso: Tradução de Ekaterina Vólkova Américo e Rafael Bonavina. RUS (São Paulo), São Paulo, Brasil, v. 10, n. 13, p. 149–164, 2019.
MENDES, Mariza B. T. Em busca dos contos perdidos. O significado das funções femininas nos contos de Perrault. São Paulo: Editora UNESP/Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2000.
MINGUEZ, C.G. La construcción de la Edad Media: Mito y realidad. Palência: PITTM, 2006. Disponível em: <https://es.scribd.com/document/207585549/Dialnet- LaConstruccionDeLaEdadMedia-2335958>. Acesso em: 09 set. 2020.
PARO, Vitor Henrique. Educação como exercício do poder: crítica ao senso comum em educação. São Paulo, SP: Cortez. . Acesso em: 09 out. 2023., 2010.
PERRAULT, Charles. The fairy Tales of Charles Perrault. Ilustração de Harry Clarke. 2009. Disponível em: http://www.archive.org/details/fairytalesofchar00perr. Acesso em: 26 agosto. 2024.
ROCHA, Waldyr Imbroisi. Deus e o Papa nos Contos de Grimm: Reflexões sobre o Catolicismo no Romantismo. Anagrama, São Paulo, Brasil, v. 4, n. 3, p. 1–12, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Espacialidades Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The submission of manuscripts to this journal implies the transfer, by the authors, of the rights of printed and digital publication. The authors own copyrights to the works they have created and grant to the journal the right to initial publication, with simultaneous work licensed under the Creative Commons License CC BY-NC-SA 4.0, and for publication rights. The authors can publish their work online in institutional/disciplinary repositories or in their own websites. Authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the means of the original publication.
The author also agrees to submit the work to the publication rules of the Espacialidades Journal mentioned above.
Espacialidades Journal is an open access journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0)