Marginal or canonical? Overcoming the reproduction of hegemonic discourses through literature in formative spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1983-2435.2021v6n1ID22508

Keywords:

Marginal literature, Literary canons, Democratic education

Abstract

In this work, we propose to consider what is considered “marginal literature” and what is canonical, assuming that it is not only the aesthetic criteria that delimit and demarcate such categories, and thus having a certain influence of hegemonic ideals in productions, receptions and literary circulations. In this context, it is worth noting that, in addition to the production sphere, a overvaluation and reproduction of the canons to the detriment of the production considered peripheral, which is conveyed on the margins of the renowned editorial corridors and educational environments; but directly linked to the historical, social and cultural context of society. Urging for effective insertion, dissemination, employment and approximations with Education in all its spaces and levels; thus establishing a democratic and contextualized teaching, for this, we also present an educational proposal linked to the teaching of Literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Santana Santos, Instituto Federal do Espírito Santo

Licenciada em Letras Português e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Espírito Santo (2015), especialista em Literatura, Memória Cultural e Sociedade (2016) e mestranda em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Educação do Espírito Santo. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística. Áreas de interesse: Análise do Discurso, Educação Ambiental, Educação Ambiental Crítica, Ecologia Política.

Maria das Graças Ferreira Lobino, Federal Institute of Education, Science and Technology of Espírito Santo (Ifes)

Possui larga experiência em docência no Ensino Superior e na Educação Básica, bem como na formulação e no desenvolvimento de projetos em políticas públicas nas áreas da educação socioambiental formal e não formal, gestão escolar participativa e Ensino de Ciências na abordagem CTSA. Atualmente é professora EBTT do Centro de Referência em Formação e Educação EaD (CEFOR)/IFES,onde coordena o projeto de Extensão "Alfabetização Científica no contexto da sustentabilidade socioambiental da cidade de Vitória" fruto de suas pesquisas. É Líder do Grupo de Pesquisa "Coletivo de Estudos e Pesquisas em Educação, Ambiente e Sociedade", e membro do "Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Científica e Movimento CTSA" e do Grupo de Estudo e Pesquisa "História e Filosofia da Ciência"/ifes e do Laboratório de Gestão da Educação Básica/LAGEBES-Ufes). Desenvolve e orienta pesquisas na Área do Ensino de Ciências da Natureza, Gestão Escolar e Educação socioambiental. Mestre pelo PPGE/ufes na linha da Formação e práxis docente onde cursou duas Licenciaturas e Especialização pela mesma instituição. Em 2010, defendeu tese de doutorado pela Universidad Autónoma de Asunción/UAA, revalidada em 2014 pela UFAL. É filiada à ABRAPEC, SBPC e ANPAE. Atua na área ambiental do Centro Latino-americano de Intergración e Cooperación.

Published

03-05-2021

How to Cite

SANTANA SANTOS, F.; FERREIRA LOBINO, M. das G. Marginal or canonical? Overcoming the reproduction of hegemonic discourses through literature in formative spaces. Odisseia, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 36–50, 2021. DOI: 10.21680/1983-2435.2021v6n1ID22508. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/odisseia/article/view/22508. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Articles