FAKE NEWS IN THE TEACHING OF ARGUMENTATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1983-2435.2024v9nEspecialID34812

Keywords:

fake news, argumentation, textbook, architectural

Abstract

In the context of the Brazilian New High School, argumentation stands out as one of the essential competencies. However, official documents reveal significant gaps regarding the teaching approach to argumentation (Santos; Azevedo, 2017; Capitani, 2021). In this scenario, the Portuguese textbook has a crucial role in the classroom by providing theoretical and methodological support for the development of cognitive-discursive competencies. Its aim is to encourage students to take a stance on controversial topics within and outside the school curriculum. This article, part of an ongoing doctoral research, aims to reflect on how Multiversos: Língua Portuguesa (Campos; Oda, 2020) mobilizes teaching tools for argumentation based on conflict in the chapter "Para sustentar a opinião". The analysis is grounded in the concept of architectural (Bakhtin, 2017, 2018), which supports the meanings constructed in the interactive relationships among the presented texts, side notes, and activities in the selected chapter. As a result, the study of the didactic unit based on the Bakhtinian concept proves to be fruitful, significantly contributing to its understanding not divorced from life. Reading argumentative texts demands grammatical and lexical knowledge, but these must be linked to authorship, time, space, and values. This linkage ensures that the ideological endorsement inherent in argumentation and the issue of fake news is not erased, relegating its ethical gravity to a secondary position.

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Author Biographies

Maria Inês Batista Campos Noel Ribeiro, Universidade de São Paulo

Professora, pesquisadora e orientadora de Mestrado e Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Filologia e Língua Portuguesa do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. Líder do GP/CNPq/USP Linguagens, discurso e ensino. É membro da Comissão Coordenadora de Pós-Graduação em Filologia e Língua Portuguesa. É coordenadora do GT da ANPOLL Estudos Bakhtinianos (2023-2025). Em 2023-2024, fez pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Paraná, Curitiba. Atua com os temas: teoria bakhtiniana, gêneros do discurso, autoria, estilo, dissertação e argumentação em manuais escolares de língua portuguesa, argumentação em temas relativos à vulnerabilidade social.

Nathalia Akemi Sato Mitsunari, Universidade de São Paulo

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Filologia e Língua Portuguesa da Universidade de São Paulo, na linha de pesquisa Língua, texto e discurso em linguística aplicada e teoria do discurso, com período de estágio na Université Lumière Lyon 2 (unité de recherche Lettres et Civilisations Étrangères). Mestre pelo mesmo programa de pós-graduação, na mesma linha de pesquisa, com extensão universitária na Universidade Federal do Rio Grande do Norte pelo Programa Nacional de Cooperação Acadêmica. Licenciada em Português e bacharela em Linguística pela Universidade de São Paulo. Integrante do Grupo de Pesquisa USP - CNPq Linguagens, discurso e ensino, interessa-se, especialmente, pelos seguintes temas: teoria bakhtiniana, ensino de língua materna, leitura e escrita, manuais didáticos de Língua Portuguesa. Editora de texto do periódico Linha D'Água (A4 no sistema Qualis/ CAPES 2017 - 2020).

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Published

24-11-2024

How to Cite

BATISTA CAMPOS NOEL RIBEIRO, M. I.; SATO MITSUNARI, N. A. FAKE NEWS IN THE TEACHING OF ARGUMENTATION. Odisseia, [S. l.], v. 9, n. Especial, p. 64–85, 2024. DOI: 10.21680/1983-2435.2024v9nEspecialID34812. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/odisseia/article/view/34812. Acesso em: 21 dec. 2024.