FACILITATING TOOLS FOR ARGUMENTATIVE ESSAY PLANNING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1983-2435.2024v9nEspecialID34623

Keywords:

Facilitating tools, planning, argumentative essay

Abstract

Considering the theme of argumentation in educational contexts, this article proposes two tools to facilitate the planning of argumentative essays. Grounded in the procedural perspective on writing (Hayes & Flower, 1980), this approach diverges somewhat from the Base Nacional Comum Curricular (BNCC), which is based on enunciative-discursive foundations. Developed as part of a broader project to establish cognitive processing labs in basic education institutions, this article represents the first in a series of didactic tools designed for application in educational settings. This is a theoretical and descriptive study, presenting the tools and offering reflections on writing instruction.

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Author Biographies

Gisely Gonçalves de Castro, Instituto Federal do Pará Campus Santarém

 É doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), mestre em Linguística pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) e especialista em Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). É líder do Grupo de Estudos em Linguagem e Processamento Linguístico e coordena projetos de pesquisa voltados para a fundação do primeiro laboratório de processamento linguístico da RFEPCT no IFPA. Tem experiência no ensino de Fonologia, Morfologia, Sintaxe, Língua Portuguesa e Redação e desenvolve pesquisas que promovem a cooperação entre a Linguística Teórica, a Linguística Experimental e o Ensino de Língua.

Dayse Rodrigues dos Santos, Universidade de São Paulo

Doutoranda em Estudos linguísticos e literários em inglês pela Universidade de São Paulo (USP). Mestra em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão. Especialista em Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande. Licenciada em Letras Português e Inglês pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões e em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria. Atua profissionalmente como docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA/Santarém. Membro permanente do Grupo de Pesquisa em Linguagem e Processamento linguístico (GELINPRO), Grupo de Pesquisa Centro de Estudos em Linguística Aplicada e Educação de Professores de Inglês como Língua Estrangeira (CELEPI), da UFOPA, e do Laboratório de Letramento Acadêmico (LLAC), da USP. Revisora dos periódicos.

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Published

24-11-2024

How to Cite

GONÇALVES DE CASTRO, Gisely; RODRIGUES DOS SANTOS, Dayse. FACILITATING TOOLS FOR ARGUMENTATIVE ESSAY PLANNING. Odisseia, [S. l.], v. 9, n. Especial, p. 105–120, 2024. DOI: 10.21680/1983-2435.2024v9nEspecialID34623. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/odisseia/article/view/34623. Acesso em: 10 dec. 2025.