THE PROFICIENCY EXAMS IN ACCOUNTING: AN ASSESSMENT FROM THE PERSPECTIVE OF RESEARCHERS
DOI:
https://doi.org/10.21680/2176-9036.2017v9n2ID10760Keywords:
Examination of sufficiency. Higher education. AccountingAbstract
With the growth of higher education in Brazil, it is observed that the evaluation process was extended from public actions like the national examination performance of students (ENADE), as well as professional bodies. The objective of the research was to evaluate the perception of teachers and professionals about of the sufficiency test for the accounting profession, as well as evaluate their current model. The study was descriptive and data collection was developed through a web survey with 1,185 authors of papers presented at conferences and journals in accounting. The sample was composed of 41.5% of researchers who work as teachers, 29.1% Act only as market professionals and 29.4% are operating in two areas. As a result, the survey pointed to a rate of 90% concordance with the requirement of proof, but 57.7% consider that the evidence should have re-validated, and 84.6% understand that beyond the professional examination should prove continuous update. With respect to the model that the test is applied, 53% of respondents agree that it is appropriate. In general the issues applied in the examination were considered medians, but about 70% of teachers tend to use them to a greater or lesser degree in their educational activities. Teachers understand that good results in these examinations have importance to the image of higher educational institutions.
Downloads
References
BONIFÁCIO, R.; CALLEGARI, O.M. O exame de suficiência contábil e a percepção dos professores do curso de ciências contábeis. In: XII Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária nas Américas. Anais ... Veracruz-México, 2012
BROIETTI, C. Exame de Suficiência do Conselho Federal de Contabilidade: Observação das Publicações Relacionadas ao Tema. In: 5º Congresso UFSC de Controladoria e Finanças. Anais ... Florianópolis, 2014.
BUGARIM, M.C.C; RODRIGUES, L.L.; PINHO, J.C.C.; MACHADO, D.Q. Análise histórica dos resultados do exame de suficiência do conselho federal de contabilidade. Revista de Contabilidade e Controladoria. v.6, n.1, p. 121-136, 2014.
CONSELHO FEDERAL DE CONTABILIDADE. Caderno analítico do exame de suficiência: histórico dos resultados. Brasília: CFC, 2007.
DAMBROS, F.O. O extinto exame de suficiência. Monografia de conclusão da Especialização em Gestão Contábil e Financeira do CEFET- PR, 2006.
DIEHL, C.A; SOUZA, M.A. Formação, certificação e educação continuada: um estudo exploratório do profissional contábil sob a óptica das empresas head hunters. Revista de Administração e Contabilidade da Unisinos. v.4, n.3, 233-248, 2007.
DILLMAN, D. A. Mail and Internet surveys: The tailored design method. New York: John Wiley & Sons, Inc, 2000.
ECKERT, A.; MECCA, M.S.; BIASIO, R.; NEGRI, V. C. Exame de Suficiência: principais conteúdos abordados e as variáveis econômicas e sociais que podem influenciar nos índices de aprovação. In: XIV Convenção de Contabilidade do Rio Grande do Sul, Bento Gonçalves,
Anais... Bento Gonçalves (RS): CRC, 2013.
FAGUNDES, R.C. Ensino jurídico e exame de ordem: história, dilemas e desafios. In: VIII Seminário Nacional de Estudos e Pesquisas, Anais ... Campinas 2009.
GALVÃO, N. Percepção dos contadores sobre o exame de suficiência do CFC. Revista Catarinense da Ciência Contábil, v. 15, n. 45, p.49-62, 2016
LAPINI, V.C. Panorama da formação do professor em Ciências Contábeis pelos cursos Stricto Sensu no Brasil. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis) Programa de mestrado em Ciências Contábeis da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. Ribeirão Preto, 2012.
LIMA, C.E.S.; CAMPELO,K.S.; SILVA,A.C.B.; GONÇALVES, V.L. Exame de suficiência: um estudo sobre a percepção de alunos concluintes de cursos de ciências contábeis do município de caruaru-pe quanto a sua preparação face ao conhecimento adquirido na graduação. In: XIX Congresso Brasileiro de Contabilidade. Anais ... Belém. 2012
MARION, J.C. Aspectos do Ensino da Contabilidade nos Estados Unidos. Caderno de Estudos n. 7 FIPECAFI, 1992.
MARTINS, G. A.; THEÓPHILO, C. R. Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. São Paulo: Atlas, 2009.
MIRANDA, C.S.; VALÉRIO, M.A.G. Avaliação do Exame da OAB. Disponível em <http://www.fundace.org.br/arquivos_diversos/ftp/analise_exame_oab.pdf> visualizado em abril/2015.
MORAES, E.F. O impacto das grades curriculares do curso de bacharelado em ciências contábeis no desempenho das instituições de ensino superior do estado da Paraíba no exame de suficiência no período de 2000 a 2004. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis) Programa Multiinstitucional e Inter regional de Pós-graduação em Ciências Contábeis da Universidade de Brasília. João Pessoa, 2005.
NASCIMENTO, C.L.; SOUZA, M.A. Os indicadores sobre a qualidade dos cursos de Ciências Contábeis: um estudo acerca dos resultados do ENC e do Exame de Suficiência. In: IX Congresso Internacional de Custos. Anais ... Florianópolis, 2005.
NOGUEIRA, C.A.G.;NOGUEIRA, A.O.; ALMEIDA, S.F.D.C. Preparação para o exame de suficiência: desafios para os docentes do curso de ciências contábeis. In: V Encontro de Práticas Docentes. Anais ... Fortaleza, 2013.
OLIVEIRA NETO, J.D; KUROTORI, I. K. O retorno do exame de suficiência do CFC. Revista de Contabilidade do Mestrado em Ciências Contábeis da UERJ. v.14, n.1, p. 1-18, 2009.
PINHEIRO, F.M.G.; DIAS FILHO, J.M.; LIMA FILHO, R.N.; LOPES, L.M.S. O perfil do contador e os níveis de habilidades cognitivas nos exames Enade e suficiência do CFC: uma análise sob a perspectiva da taxonomia de Bloom. Revista Contemporânea de Economia e Gestão. V. 11, N.1, jan/jun 2013.
ROTHEN, J.C.; BARREYRO, G.B. Expansão da educação superior no Brasil e avaliação institucional: um estudo do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES) na “Revista Avaliação”. Série-Estudos.nº 30, 2010
SANTOS, C.A.; GONÇALVES, M.L.; NUNES, R.S.; PINTO, J.S. Um Estudo da Relação do Exame de Suficiência com a Qualidade do Profissional de Contabilidade: percepção dos docentes do Ensino Superior de Ciências Contábeis de Mato Grosso do Sul. In: XIX Congresso Brasileiro de Contabilidade. Anais ... Belem, 2012
TERRES, J.C. Exame de suficiência da profissão contábil: um estudo envolvendo o posicionamento de contabilistas e estudantes do curso de ciências contábeis a respeito de sua aplicabilidade. In: XI Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária na América do Sul. Anais ...Florianópolis, 2011.
VALNIER, T.P. Desempenho dos egressos do curso de ciências contábeis da UNESC formados em 2010/2 e 2011/1 no Exame de Suficiência. Trabalho de Conclusão do curso de Ciências Contábeis. UNESC, Criciuma, 2012.
VERHINE, R.E.; DANTAS, L.M.V.; SOARES, J.F. Do Provão ao ENADE: uma análise comparativa dos exames nacionais utilizados no Ensino Superior Brasileiro. Ensaio: Avaliação das Políticas Públicas da Educação. v.14, n.52, 2006.
UMBACH, P.D. Web surveys: Best practices. New Directions for Institutional Research. v.2004, n.121, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this magazine agree with the following terms:
Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution Licence which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.