The balance sheets’ information versus user satisfaction indicators: the cases of Metrô and CPTM in São Paulo

Authors

  • Bruna de Morais Holanda Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Gestão de Políticas Públicas da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). https://orcid.org/0000-0003-3746-0740
  • Lucas Custódio Alexandrino São Paulo University https://orcid.org/0000-0003-0613-095X
  • Jaime Crozatti Doutor em Controladoria e Contabilidade pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA-USP) e professor do curso de Gestão de Políticas Públicas na Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). http://orcid.org/0000-0002-3789-8761

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2020v12n1ID16941

Keywords:

Urban mobility, user satisfaction, public spending, subway, CPTM, rail transport

Abstract

Purpose: To verify if there is a relationship between the accounting data and the users' satisfaction regarding the rail transport policy in the Metropolitan Region of São Paulo (RMSP) for the analysis of information on accounting statements and the satisfaction of users of the public companies Companhia de Metropolitano de São Paulo (Metro) and Companhia Paulista de Trens Metropolitano (CPTM), from 2010 to 2017.

Methodology: The data of the Financial Statements and User Satisfaction obtained from the websites of the companies and the National Association of Public Transport (ANTP) are compared in the Metrô and CPTM time line in a descriptive way in Tables and Figures. 

Results: The analyzes corroborate the criticism that the lack of investments and of the values of the Assets and the Annual Economic Result (Loss) in the rail transportation system in the Metropolitan Region of São Paulo is at the root of the urban mobility crisis that directly affects the less favored classes so that the lower social classes of the population residing in peripheries receive a smaller amount of investments and worse levels of satisfaction for the service rendered. 

Contributions of the Study: Expose, with official data and satisfaction survey, the management and quality of the service offered by Metrô and CPTM as the main managers of the RMSP public transport service, the highest concentration of people in the southern hemisphere of the globe.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTP, Associação Nacional de Transporte Público. (2013). [Pesquisa de satisfação]. Recuperado em 3 de maio, 2017, de http://files-server.antp.org.br/_5dotSystem/userFiles/pesquisa-imagem/apres_ANTP_14-08_2013.pdf.

Araújo, M. R, M.; Oliveira, J. M.; Jesus, M. S.; Sá, N, R.; Santos, P. A. C.; & Lika, T. C. (2011). Transporte público coletivo: discutindo acessibilidade, mobilidade e qualidade de vida. Psicologia e Sociedade, 23 (3), 574 - 582. doi: 10.1590/S0102-71822011000300015.

Arruda, G. S., Madruga, S. R. & Freitas Junior, N. I. (2008). A governança corporativa e a teoria da agência em consonância com a controladoria. Revista de Administração da UFSM, 1 (1), 71 – 84. Recuperado em 20 de fevereiro, 2019, de https://periodicos.ufsm.br/reaufsm/article/view/570/430.

Assaf Neto, A. (2015) Estrutura e Análise de Balanços: um enfoque econômico e financeiro (11a ed). São Paulo: Atlas.

Balza, G. (2010, setembro 9). Metrô de São Paulo está saturado, e solução só virá no longo prazo, dizem engenheiros. Uol.com. Recuperado em 05 de julho, 2017, de: https://noticias.uol.com.br/cotidiano/ultimas-noticias/2010/09/22/metro-de-sp-esta-saturado-e-solucao-so-vira-no-longo-prazo-dizem-engenheiros.htm.

Brasil. Secretaria do Tesouro Nacional (STN). (2018). Manual de Contabilidade Aplicado ao Setor Público – MCASP. Recuperado em 08 de junho, 2018, de http://www.tesouro.fazenda.gov.br/documents/10180/456785/MCASP+7%C2%AA%20edi%C3%A7%C3%A3o+Vers%C3%A3o+Final.pdf/6e874adb-44d7-490c-8967-b0acd3923f6d.

Coelho, F. S. (2012). Reformas e Inovações na Gestão Pública no Brasil Contemporâneo. In: Carneiro, J. M. B., & Dantas, H. (Org.). Parceria Social Público-Privado - textos de referência (pp. 1-376). São Paulo: Oficina Municipal.

CPC – Comitê de Pronunciamentos Contábeis (2008). Estrutura conceitual para elaboração e apresentação das demonstrações contábeis. Brasília: CFC. Recuperado em 13 de novembro, 2018, de: http://www.cpc.org.br/CPC/Documentos-Emitidos/Pronunciamentos/Pronunciamento ?Id=80.

Dallari, A. A. (1979) Controle político das empresas públicas. Rev. de Administração Empresarial, 19 (3), 87 - 98. doi: 10.1590/S0034-75901979000300010.

Gil, A.C. (2017). Como elaborar projetos de pesquisa (6a ed.). São Paulo: Atlas.

Gitman, L. J., & Madura, J. (2010). Princípios de administração financeira (12a. ed). São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Gonçalves, M. D. A. P. (2013). A gestão pública sob o novo paradigma da eficiência [blog]. Recuperado em 05 de janeiro, 2017, de http://www.egov.ufsc.br/portal/conteudo/gest%C3%A3o-p%C3%BAblica-sob-o-novo-paradigma-da-efici%C3%AAncia.

Imprensa Oficial (2018). Balanços das empresas públicas de São Paulo. Recuperado em 10 de outubro de 2018, de: http://empresaspublicas.imprensaoficial.com.br/

Iudícibus, S. (2015). Teoria da contabilidade. (11a ed.) São Paulo: Atlas.

Jensen M. & Meckling, W. (1976).Theory of the firm: Managerial behavior, agency cost, and ownership structure. Journal of Financial Economics, 3 (4), 305-360. doi: https://doi.org/10.1016/0304-405X(76)90026-X.

Jubran, A. J. (2006). Modelo de análise de eficiência na administração pública: estudo aplicado às prefeituras brasileiras usando a análise envoltória de dados (Tese de Doutorado, Escola Politécnica, Universidade de São Paulo). Recuperado em 12 de abril, 2017, de: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/3/3142/tde-13122006-180402/pt-br.php.

Kohama, H. (2015). Balanços Públicos: teoria e prática (3a ed). São Paulo: Atlas.

Kohama, H. (2016). Contabilidade Pública: teoria e prática (15a ed). São Paulo: Atlas.

Lopes, J. R. B. (2008). Desenvolvimento e mudança social: formação da sociedade urbano-industrial no Brasil. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais. Aspectos do desenvolvimento econômico.

Luz, L. F. (2010). A geografia do transporte de passageiros: avaliação da modernização da CPTM e de seu papel no planejamento e na estruturação do espaço metropolitano de São Paulo (Tese de Doutorado, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo). Recuperado em 5 de março, 2018, de: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-10022011-094138/pt-br.php.

Marion, J. C. (2012). Análise das demonstrações contábeis. (7a Ed) São Paulo: Atlas.

Matarazzo, D. C. (2010). Análise financeira de balanços: abordagem básica e gerencial (7a ed.). São Paulo: Atlas.

Metrô. (2018). Notícias. Recuperado em 3 de setembro, 2018, de http://www.metro.sp.gov.br/noticias/index.aspx.

Monteiro, A. (2015, 22 de agosto de). Transporte em São Paulo tem sua pior avaliação em uma década. Folha.com. Recuperado em 30 de maio, 2017, de: https://www1.folha.uol.com.br/cotidiano/2015/08/1672207-transporte-em-sao-paulo-tem-sua-pior-avaliacao-em-uma-decada.shtml.

Rossi, C. A. V., & Slongo, L. A. (1998). Pesquisa de satisfação de clientes: o estado-da-arte e proposição de um método brasileiro. Rev. de Administração Contemporânea, 2 (1), 101-125. Recuperado em 9 de outubro, 2018, de: http://www.scielo.br/pdf/rac/v2n1/v2n1a07.pdf.

Silva, A. (2016). Mobilidade urbana e equidade social: possibilidades a partir das recentes políticas de transporte público na Metrópole do Rio de Janeiro. GOT, Revista de Geografia e Ordenamento do Território, (10), 293-317. doi: 10.17127/got/2016.10.014

Slomski, V. (2013). Manual de Contabilidade Pública (3a ed). São Paulo: Atlas.

Spink, P. K., & Barboza, H. B. (Orgs). (2001). 20 Experiências de Gestão Pública e Cidadania – Ciclo de Premiação 2001. São Paulo: Programa de Gestão Pública e Cidadania / FGV-SP.

Terra, S. X; & Duarte, P. C. (2014). Estudo da qualidade do sistema de transporte coletivo urbano por ônibus na cidade de Pelotas, RS. Rev. de Engenharia da Faculdade Salesiana, (1), 6 - 10. Recuperado em 17 de abril, 2017, de: http://www.fsma.edu.br/RESA/Edicao1/FSMA_RESA_2015_1_02.pdf.

Vaz, J. C. (2018). Gestão de Organizações Públicas. Notas de aula no curso de mestrado em Gestão de Políticas Públicas da Universidade de São Paulo.

Published

03-01-2020

How to Cite

HOLANDA, B. de M.; ALEXANDRINO, L. C.; CROZATTI, J. The balance sheets’ information versus user satisfaction indicators: the cases of Metrô and CPTM in São Paulo. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 192–214, 2020. DOI: 10.21680/2176-9036.2020v12n1ID16941. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/16941. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Section 2: Accounting Applied to the Public Sector and the Third Sector (S2)