Competencies in technology and information system demanded in accounting sciences: the national student performance exam (ENADE)
DOI:
https://doi.org/10.21680/2176-9036.2023v15n1ID28669Keywords:
Information Technology, Information System, ENADE, Accounting SciencesAbstract
Purpose: Identify and analyze the skills and competencies of Information Technology [IT] and Information Systems [IS] that are the object of evaluation of ENADE in Accounting Sciences.
Methodology: All ENADE tests related to Accounting were examined, the questions that used the IT and IS theme were individually identified and data related to the ease and discrimination indices of each question were extracted. Data analysis used descriptive statistics and simple linear regression.
Results: The IT/IS content was covered in all editions, identifying a growing trend in the number of questions in the 2018 test. The measurement of these skills demonstrates an alignment with the position of other public and private, national and international institutions, which have already issued recommendations on the inclusion of IT/IS as official subjects in the Accounting curriculum.
Contributions of the Study: The results can be used as a historical portrait of ENADE's Accounting tests in relation to IT/IS contents; as a reflection on the role of ENADE; as input for the elaboration of the new tests; and as a stimulus for educators and coordinators regarding the debate on the role of accountants and what is currently required of these professionals.
Downloads
References
Al-Htaybat, K., von Alberti-Alhtaybat, L., & Alhatabat, Z. (2018). Educating digital natives for the future: accounting educators’ evaluation of the accounting curriculum. Accounting Education, 27(4) 333-357. doi: 10.1080/09639284.2018.1437758
Araújo, J. A. O., Zittei, M. V. M., & Lugoboni, L. F. (2020). Exame de suficiência e Enade: caminhamos para o mesmo objetivo? Revista Brasileira de Contabilidade, 244, 65–75. doi: 10.17648/rbc.v0i244.5
Beuren, I. M., Longary, A. A., Raupp, F. M., Sousa, M. A. B. de, Colauto, R. D. C., & Porton, R. A. de B. (2013). Como elaborar trabalhos monográficos em Contabilidade. Teoria e prática (3ª ed.). São Paulo, SP: Atlas.
Boulianne, E. (2016). How should information technology be covered in the accounting program? Canadian Journal of Administrative Sciences / Revue Canadienne Des Sciences de l’Administration, 33(4), 304-317. doi: 10.1002/cjas.1405
Brasil, Ministério da Educação (2011). Teoria de resposta ao item avalia habilidade e minimiza o “chute” de candidatos. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=17319
Brito, M. R. F. de. (2008). O SINAES e o ENADE: da concepção à implantação. Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 13(3), 841-850. doi: 10.1590/S1414-40772008000300014
Broietti, C., Evangelista, R. C., Mazaron, H., & Werner, M. A. N. F. (2016). Análise das questões do Exame de Suficiência do Conselho Federal de Contabilidade. Revista Univap, 22(40), 160-165. doi: 10.18066/revistaunivap.v22i40.517
Cardoso, R., & Carraro, W. B. W. H. (2013). O perfil do profissional da área de Contabilidade com o avanço da tecnologia. Revista De Administração E Contabilidade - Rac (Iesa), 12. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/322936296_O_Perfil_Do_Profissional_Da_Area_De_Contabilidade_Com_O_Avanco_Da_Tecnologia
Carrozzo, N. F. T. S., Slomski, V. G., Slomski, V., & Peleias, I. R. (2020). Reflexividade do exame de suficiência frente ao estabelecido pelo currículo mundial ONU/UNCTAD/ISAR e a eixos de competências requeridas dos profissionais da área contábil. Revista Contemporânea de Contabilidade, 17(45), 82–99. doi: 10.5007/2175-8069.2020v17n45p82
Coliath, G. C. (2014). A Contabilidade como ciência social e sua contribuição para o capitalismo. Revista Eniac Pesquisa, 3(2), 152-161. doi: 10.22567/rep.v3i2.157
Conselho Federal de Contabilidade. (2015). Resolução CFC n 1.486/2015. Regulamenta o Exame de Suficiência como requisito para obtenção de Registro Profissional em Conselho Regional de Contabilidade (CRC). Brasília, DF. Recuperado de https://www1.cfc.org.br/sisweb/SRE/docs/RES_1486.pdf
Conselho Federal de Contabilidade. (2016). 70 anos de Contabilidade. CFC. Brasília, DF. Recuperado de https://cfc.org.br/wp-content/uploads/2016/08/70anos-cfc.pdf
Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. (1988). Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ConstituicaoCompilado.htm
Feldmann, T., & Souza, O. de. (2016). A governamentalidade e o Exame Nacional de Desempenho de Estudantes - ENADE. Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 21(3), 1017-1032. doi: 10.1590/S1414-40772016000300017
Gil, A. Carlos. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social (6ª ed.). São Paulo, SP: Atlas.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2006). ENADE 2006 - Relatório síntese de área - Ciências Contábeis. Brasília, DF. Recuperado de https://download.inep.gov.br/download/enade/2006/relatorios/Ciencias_Contabeis_RelatorioFinal.pdf
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2009). ENADE 2009 - Relatório síntese de área - Ciências Contábeis. Brasília, DF. Recuperado de https://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/relatorio_sintese/2009/2009_rel_sint_ciencias_contabeis.pdf
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2012). ENADE 2012 - Relatório síntese de área - Ciências Contábeis. Brasília, DF. Recuperado de https://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/relatorio_sintese/2012/2012_rel_ciencias_contabeis.pdf
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2015a). Sinaes. Recuperado de http://inep.gov.br/sinaes
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2015b). ENADE 2015 - Relatório síntese de área - Ciências Contábeis. Brasília, DF. Recuperado de https://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/relatorio_sintese/2015/ciencias_contabeis.pdf
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2018). ENADE 2018 - Relatório síntese de área - Ciências Contábeis. Brasília, DF. Recuperado de https://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/relatorio_sintese/2018/Ciencias_Contabeis.pdf
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2019). Nota técnica nº. 3/2019/CGENADE/DAES. Brasília, DF. Recuperado de https://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/notas_tecnicas/2019/nota_tecnica_n3_2019_CGENADE_DAES.pdf
International Accounting Education Standards Board. (2014). International education standard (IES) 3. Initial professional development – Professional skills (Revised). Nova Iorque, Estados Unidos. Recuperando de http://www.ifac.org/system/files/publications/files/IAESB-IES-3-%28Revised%29_0.pdf
Iudícibus, S. de, Martins, E., & Carvalho, L. N. (2005). Contabilidade: Aspectos relevantes da epopeia de sua evolução. Revista Contabilidade & Finanças, 16(38), 7–19. doi: 10.1590/S1519-70772005000200002
Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Lei nº. 10.861, de 14 de abril de 2004. (2004) Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm
Leite, C. E. B., & Santoro, F. de O. (2003). O perfil do profissional contábil no contexto das novas tecnologias. Contabilidade Vista & Revista, 14(3), 27–44. Recuperado de https://revistas.face.ufmg.br/index.php/contabilidadevistaerevista/article/view/240
Lemos, K. C. S., & Miranda, G. J. (2015). Alto e baixo desempenho no ENADE: Que variáveis explicam? Revista Ambiente Contábil, 7(2), 101–118. Recuperado de https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/5579
Maldonado, A. D. R. M., Eduardo, A. S., Ribeiro, J. S., & Silva, F. G. da. (2020). As diretrizes curriculares para o curso de Ciências Contábeis: reformas, conteúdos e perspectivas de inovação. Processos de Organicidade e Integração da Educação Brasileira 2 (pp. 77–89). Atena Editora. doi: 10.22533/at.ed.5582029068
Marinho-Araújo, C. M., & Rabelo, M. L. (2016). Avaliação de perfil e de competências dos estudantes da educação superior no Brasil: a matriz de referência nas provas do ENADE. Psicologia, Educação e Cultura, 20(1), 9–25. Recuperado de http://pec.ispgaya.pt/index.php/publicacoes
Martins, L. K. S. (2018). O trabalho do contador: um estudo realizado em instituições federais de ensino de Santa Catarina (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/188789
Miranda, G. J., Lemes, S., Lima, F. D. C., & Bruno Jr, V. (2014). Relações entre desempenho acadêmico e acesso aos programas de mestrado em Ciências Contábeis. Revista Ambiente Contábil, 6(1), 141–162. Recuperado de https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/4482
Mohamed, E. K. A., & Lashine, S. H. (2003). Accounting knowledge and skills and the challenges of a global business environment. Managerial Finance, 29(7) 889-896. doi: 10.1108/03074350310768319
Oliveira Neto, J. D. de, Marino Jr, J., & Morais, L. T. (2001). Os cursos de ciências contábeis no Brasil e o conteúdo das disciplinas de sistemas de informação: a visão acadêmica versus a necessidade prática. Revista Contabilidade & Finanças, 12(27) 59-65. doi: 10.1590/S1519-70772001000300004
Parecer CNE/CES no 269/2004. (2004) Alteração do Parecer CNE/CES 289/2003 e da Resolução CNE/CES 6/2004, relativos às Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Ciências Contábeis. Brasília, DF. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pces269_04.pdf
Peleias, I. R., & Bacci, J. (2004). Pequena cronologia do desenvolvimento contábil no Brasil: Os primeiros pensadores, a padronização contábil e os congressos brasileiros de contabilidade. Revista Administração On Line – FECAP, 5(3), 39–54. Recuperado de https://www.fecap.br/adm_online/art0503/art5034.pdf
Peleias, I. R., Silva, G. P. da, Segreti, J. B., & Chirotto, A. R. (2007). Evolução do ensino da Contabilidade no Brasil: uma análise histórica. Revista Contabilidade & Finanças, 18(30 anos de Doutorado), 19–32. doi: 10.1590/S1519-70772007000300003
Portaria Normativa nº. 40, de 12 de dezembro de 2007. (2007) Institui o e-MEC, sistema eletrônico de fluxo de trabalho e gerenciamento de informações relativas aos processos de regulação, avaliação e supervisão da educação superior no sistema federal de educação, e o cadastro e-MEC de instituições e cursos superiores e consolida disposições sobre indicadores de qualidade, banco de avaliadores (Basis) e o Exame Nacional de Desempenho de Estudantes (ENADE) e outras disposições. Brasília, DF. Recuperado de https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/legislacao/2007/portaria_40_12122007.pdf
Ragland, L., & Ramachandran, U. (2014). Towards an understanding of excel functional skills needed for a career in public accounting: Perceptions from public accountants and accounting students. Journal of Accounting Education, 32(2), 113–129. doi: 10.1016/j.jaccedu.2014.03.002
Reis, A. D. O., Sediyama, G. A. S., Moreira, V. D. S., & Moreira, C. C. (2015). Perfil do profissional contábil: habilidades, competências e imagem simbólica. Revista Contemporânea de Contabilidade, 12(25), 95-116. doi: 10.5007/2175-8069.2015v12n25p95
Resolução CNE/CES no 10, de 16 de dezembro de 2004. (2004) Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de graduação em Ciências Contábeis, bacharelado, e dá outras providências. Brasília, DF. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces10_04.pdf
Resolução nº. 1, de 23 de abril de 2021. (2021). Prorroga a aplicação do ENADE às áreas previstas para avaliação em 2020. Brasília, DF. Recuperado de https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-n-1-de-23-de-abril-de-2021-315741272
Rodrigues, A. T. L., França, J. A. de, Boarin, J. J., Coelho, J. M. A., Carneiro, J. D., Bugarim, M. C. C., & Morais, M. L. S. de. (2009). Proposta nacional de conteúdo para o curso de graduação em Ciências Contábeis (2ª ed.). Brasília, DF: Fundação Brasileira de Contabilidade. Recuperando de http://fbc.org.br/wp-content/uploads/2017/09/proposta.pdf
Rodrigues, B. C. de O., & Miranda, G. J. (2013, novembro). Concursos para contador: quais conteúdos vêm sendo priorizados? Anais do XX Congresso Brasileiro de Custos, Uberlândia, MG. Recuperando de https://anaiscbc.emnuvens.com.br/anais/article/download/128/128
Silva, J. A. da. (2007). Curso de Direito Constitucional positivo (29ª ed.). São Paulo, SP: Malheiros.
Silva, R. J. da, Tommasetti, R., Gomes, M. Z., & Macedo, M. Á. da S. (2020). How green is accounting? Brazilian students’ perception. International Journal of Sustainability in Higher Education, 21(2) 228-243. doi: 10.1108/IJSHE-07-2019-0232
Silva, V. R. da, & Miranda, G. J. (2016). ENADE e fluxo curricular nos cursos de graduação em Ciências Contábeis no Brasil. Revista Universo Contábil, 12(4) 30-47. doi: 10.4270/ruc.2016426
Silva, E. C. O., & Rêgo, T. de F. (2014). Proposta formativa versus desempenho: Um estudo comparativo entre os cursos de graduação em Ciências Contábeis das IFES brasileiras. Revista Ambiente Contábil, 6(2), 55–74. Recuperado de https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/4550
Silva, L. C., Faria, J. A. de, & Lopes, L. M. S. (2017, dezembro). Aderência à matriz curricular proposta pela Fundação Brasileira de Contabilidade: Uma análise via isomorfismo institucional. Anais do 3º Congresso UnB de Contabilidade e Governança. Brasília, DF. Recuperado de https://conferencias.unb.br/index.php/ccgunb/ccgunb3/paper/download/6182/1555
Silva, V. R., Miranda, G. J., & Pereira, J. M. (2017). ENADE e proposta curricular do CFC: Um estudo em cursos brasileiros de Ciências Contábeis. Revista de Educação e Pesquisa Em Contabilidade (REPeC), 11(3), 261–275. doi: 10.17524/repec.v11i3.1479
Souza, P. V. S. de, Cruz, U. L. da, & Lyrio, E. F. (2017). A relação do Exame de Suficiência Contábil com o desempenho discente e a qualidade dos cursos superiores em Ciências Contábeis do Brasil. Revista Ambiente Contábil, 9(2), 179–199. Recuperado de https://ojs.ccsa.ufrn.br/index.php/contabil/article/view/819
United Nations Conference on Trade and Development. (2011). Model accounting curriculum (Revised). Genebra, Suiça. Recuperado de https://digitallibrary.un.org/record/501398
Veiga, I. P. A. (2003). Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória? Cadernos CEDES, 23(61) 267-281. doi: 10.1590/S0101-32622003006100002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this magazine agree with the following terms:
Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution Licence which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.