Perceptions of librarians on indexing and indexing policies

Authors

  • Adriana Klann Universidade de Caxias do Sul (UCS)
  • Flávia Brocchetto Ramos Universidade de Caxias do Sul (UCS)

DOI:

https://doi.org/10.21680/2447-7842.2023v9n1ID29835

Keywords:

Librarians. Indexing. Indexing policy.

Abstract

This article aims to analyze the perceptions that interviewed librarians expressed have pointed out about the process of indexing in the library in which they enact and the importance of formalizing an indexing policy in libraries. Thus it presents considerations by authors of library and information science on the indexing process and the functions and purposes of the indexing policy in libraries, and, in the sequence, an exploratory and descriptive study with a qualitative and quantitative approach of data obtained through structured interviews carried out with 23 librarians working in school, public and university libraries in Brazil, in October 2020, which showed that, about the indexing process, the librarians interviewed considered the needs of revocation and accuracy of the users of the libraries in which they enact, and also the composition of the collection of the library in terms of their areas of knowledge and the variety of their document types, but more than half of the interviewees do not have their decisions demarcated in an indexing policy that guides themselves and their colleagues, those who enact or will enact in the technical processing of the materials that enter the collection of the library, which makes the consistency in the levels of exhaustiveness and specificity and language used in the catalog unfeasible. However, even though the construction of an indexing policy does not prevail in their routines, since only 39.1% claimed to have a formalized indexing policy, one from a school library, one from a public library and seven from university libraries, the exposing their perceptions provides details of how the indexing process occurs in these types of libraries, which can be useful to professionals who wish to build indexing guidelines in libraries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Klann, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Cursa Especialização em Literatura Infantil e Juvenil: da Composição à Educação Literária pela Universidade de Caxias do Sul (UCS). Possui Graduação em Biblioteconomia (2021) pela Universidade de Caxias do Sul (UCS) e em Direito (2016) e Letras (2011) pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). Cursou o Módulo I do Curso de Preparação para Magistratura, ministrado na cidade de Blumenau, por meio do convênio entre a Escola Superior de Magistratura do Estado de Santa Catarina (ESMESC) e a Universidade Regional de Blumenau (FURB). É Auxiliar de Biblioteca na Biblioteca Universitária Prof. Martinho Cardoso da Veiga, da Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB), com registro profissional de bibliotecária no Conselho Regional de Biblioteconomia da 14ª Região (CRB14) e de advogada na Ordem dos Advogados do Brasil, Seccional de Santa Catarina (OAB/SC).

Flávia Brocchetto Ramos, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Professora Titular na Universidade de Caxias do Sul. Doutor e Mestre em Letras pela PUCRS. Especialista em Literatura Brasileira pela PUCRS e graduada em Letras e Biblioteconomia pela UCS. Realizou estágio de pós-doutoramento em Educação na FaE/UFMG. Desenvolveu pós-doutorado, como pesquisadora sênior pela CAPES, na Universidade de Lisboa, no Instituto de Ciências Sociais, sob orientação de José Machado Pais. Na docência, atuou na Educação Básica na rede pública e é docente em nível de graduação e pós-graduação (Mestrado e Doutorado em Educação e Doutorado em Letras). Coordenou o Programa de Pós-graduação em Educação (Cursos de Mestrado e Doutorado) no biênio 2017 a 2019. Membro do Comitê Interno do PIBITI/CNPq e do PROBITI/FAPERGS da Universidade de Caxias do Sul desde 2011. É editora na Revista Conjectura/UCS. Tem experiência na área de Educação e Letras, com ênfase em Literatura infantil, focalizando leitura, literatura, biblioteca e mediação de leitura na Educação Básica. Autora de livros e de artigos em periódicos especializados. Orienta estágios, bolsas de iniciação científica, dissertações de mestrado e teses de doutorado. Líder do Grupo Observatório de Leitura e Literatura - OLLI, cadastrado no CNPq. Avaliadora do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - SINAES/INEP/MEC e, no período de 2010 a 2014, do Programa Nacional Biblioteca da Escola. Membro da Comissão Técnica para o Programa Nacional Biblioteca na Escola - PNBE 2015, por indicação da Secretaria de Educação Básica, do Ministério de Educação. Integrante da Coordenação Adjunta da SEB/MEC do PNLD 2018, em Língua Portuguesa e da Coordenação Pedagógica do PNLD Literário 2018 e PNLD Literário 2020. Em 2022, recebeu a outorga Mérito Científico - Medalha Virvi Ramos - pelo Conselho Universitário da Universidade de Caxias do Sul.

Published

06-07-2023

How to Cite

KLANN, A.; BROCCHETTO RAMOS, F. Perceptions of librarians on indexing and indexing policies. BiblioCanto, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 01–22, 2023. DOI: 10.21680/2447-7842.2023v9n1ID29835. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/bibliocanto/article/view/29835. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos