Analysis of the knowledge level of the physics course academics on eduScrum: a case study

Authors

Keywords:

Active Methodology; eduScrum; Experimental Physics.

Abstract

It is fundamental to address the difficulties encountered in the teaching of Physics considering the different aspects that constitute the teaching action, as well as its problems, and also the possibilities of effective changes and how current methodologies can contribute to improve the different levels of education. With this scenario in mind, it was offered a mini-course entitled “Methodologies for Experimental Physics” at the 6th Unified Scientific Event on the Journey of Physics on May 18, 2022, which was broadcast on the YouTube platform. It was presented three different methodologies: Project-Based Learning (PBL), Meaningful Learning Theory (MLT) and eduScrum methodology. This case study aimed to analyze the participants' level of knowledge about eduScrum through questionnaires before and after the mini-course made on the Google Forms platform. In the pre-test, it was concluded that none of the academics knew about eduScrum and in the post-test, there were relevant results for a possible use of eduScrum in experimental classes, composing then, a methodology that can contribute to the teaching of Experimental Physics and opening space for new studies on this field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília: MEC; CONSED; UNDIME, 2017.

COUTINHO, C. P. Metodologia de Investigação em Ciências Sociais e Humanas: teoria e prática. 2. ed. Coimbra: Almedina, 2019. 421p.

EDUSCRUM. The EduScrum Guide: the rules of the game. Disponível em: https://eduscrum.com.ru/wp-content/uploads/2020/01/The_eduScrum-guide-English_2.0_update_21-12-2019.pdf. Acesso em: 25 jun. 2022.

MICHELON, C.. M. .; SANTOS, N. V. DOS . Questionário online como estratégia de coleta de dados para trabalho de conclusão de curso: Relato de experiência. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 13, n. 1, p. e30388, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/30388. Acesso em: 8 dez. 2022.

Monteiro, M. de F. .; González, M. V. S. .; Fonseca, G. F.; VianA, F. R. . A robótica educacional e a aprendizagem das regras em sala de aula: uma proposta inclusive. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 11, n. 1, p. e1117, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/20363. Acesso em: 8 dez. 2022.

NESI, E. R., CANOLA, K. M., MARQUEZIN, V. A. N., OLIVEIRA, E. C. DOS S. DE, MARTINES, L., MAGRON, A. A., VIEIRA, T. F., & BATISTA, M. C. Perspectivas e desafios atuais no ensino de física. Brazilian Journal of Development, Curitiba, PR, v. 7, n. 2, p. 17285-17298, 2021. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/24969. Acesso em: 30 de jun. 2022.

PAZ, J. F.; ROCHA, R. S. Metodologias ativas, pensamento crítico e criativo e outras tendências para o ensino na atualidade. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, TO, v. 8, n. 41, p. 121-131, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/issue/view/112. Acesso em: 30 de jun. 2022.

ROSA, C. W.; ROSA, A. B. Ensino da Física: Tendências e desafios na prática docente. Revista Iberoamericana de Educación, n. 43, v. 1, 2007. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/article/view/2343. Acesso em: 30 de jun. 2022.

STUDART, N. Inovando a Ensinagem de Física com Metodologias Ativas. Revista do Professor de Física, Brasília, v. 3, n. 3, p. 1-24, 2019. Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/rpf. Acesso em: 26 de jun. 2022.

TEIXEIRA, R. L. P. .; SILVA, P. C. D.; BRITO, M. L. DE A. Gamificação para o ensino de engenharia no contexto da indústria 4.0: metodologia estratégica para a motivação dos estudantes. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 12, n. 1, p. e23964, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/23964. Acesso em: 8 dez. 2022.

Published

11-05-2023

How to Cite

LIMA, Luiz Paulo Fernandes; LIMA, Francisco Herbert Vasconcelos. Analysis of the knowledge level of the physics course academics on eduScrum: a case study. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 14, n. 1, p. e30588, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/30588. Acesso em: 7 dec. 2025.

Issue

Section

Cases, Educational Objects and Experience Reports