Strategic analysis and intervention proposals: a practical case in a microenterprise in Cascavel/PR
Keywords:
Strategy analysis; SWOT analysis; business model Canvas.Abstract
In the search for competitive advantage, it is up to organizations to choose the paths they wish to follow in order to achieve their goals. Thus, they need to define strategies that align with environmental characteristics, as well as their business model. Thus, regardless of type and size, it becomes relevant that such organizations make use of strategic analysis tools. Therefore, the aim of the present study was, based on the application of two strategic analysis tools, to propose interventions, in order to contribute to the increase in revenue of a microenterpise selling solutions for point card control, located in Cascavel/PR. It is an applied article that, after previous organizational diagnosis carried out based on meetings with the company's partners, application of the proposed tools and market study, enabled the organization's managers to have a clearer view of the environment in which the company operates. and its business model, as well as the implementation of actions to improve the business. In a complementary way, it was possible to demonstrate, from this experience, the importance of the strengthening of relations between the business and academic environments, as well as the possibility of using strategic tools by any type of organization, be it micro, small, medium or large.
Downloads
References
ANDREWS, K. R. The concept of corporate strategy. In: FOSS, N. J. Resources firms and strategy. New Work: Oxford University Press, 1997.
ANSOFF, H. I. Corporate strategy. New York: McGraw-Hill, 1965.
ASSEN, M. V. Modelos de gestão: os 60 modelos que todo gestor deve conhecer. 2.ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.
BARNEY, Jay B., HESTERLEY, William S. Administração estratégica e vantagem competitiva. 3.ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.
CAMARGOS, M. A.; DIAS, A. T. Estratégia, administração estratégica e estratégia corporativa: uma síntese teórica. Caderno de Pesquisas em Administração, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 27-39, jan./mar. 2003.
CARVALHO, L.; ENDO, G. Y.; ROJO, C. A. Cenários do ramo de materiais de construção civil na cidade de Toledo/PR: percepções frente à crise de 2015. Revista Gestão & Regionalidade, v. 32, n. 96, p. 49-70, 2016.
CERTO, Samuel C., PETER, Paul, MARCONDES, Reynaldo C., CESAR, Ana M. R. Administração estratégica: planejamento e implantação da estratégia. 2.ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2005.
CHANDLER, A. Strategy and structure. Cambridge: MIT Press, 1962.
DYSON, Robert G. Strategic development and SWOT analysis at the University of Warwick. European Journal of Operational Research, v. 152, n. 3, p. 631-640, 2004.
FAGUNDES F. M.; GIMENEZ, F. A. P. Ambiente, estratégia e desempenho em micro e pequenas empresas. REBRAE, v. 2, n. 2, p. 133-146, 2009.
FERREIRA, L. F. F.; OLIVA, F. L.; SANTOS, S. A. DOS; GRISI, C. C. DE H. E; LIMA, A. C. Análise Quantitativa sobre a Mortalidade Precoce de Micro e Pequenas Empresas da Cidade de São Paulo. Gestão & Produção, v. 19, n. 4, p. 811–823, 2012.
FONSECA, J. S.; NUNES, C. Ferramentas de gestão para a escola: um relato de experiência com a Análise SWOT. Atos de Pesquisa em Educação, v. 15, n. 2, p. 520-538, mai./jun., 2020.
NOGUEIRA, Cleber S. Planejamento estratégico. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2014.
OLIVEIRA, D. P. R. Planejamento estratégico. 30.ed. São Paulo: Atlas.
OSTERWALDER, Alexander, PIGNEUR, Yves. Business Model Generation – inovação em modelos de negócios. Rio de Janeiro: Alta Books, 2011.
SANTOS, L. L. da S.; ALVES, R. C.; ALMEIDA, K. N. T. Formação da estratégia em micro e pequenas empresas: um estudo no centro-oeste mineiro. Revista de Administração de Empresas, v. 44, n. 4, p. 59-73, 2007.