The relationship theory and practice in the teaching of educational psychology at UFRN: experiences of a monitoring

Authors

Keywords:

Monitoring; Educational Psychology; Theory and practice - teaching Educational Psychology.

Abstract

This study includes the monitoring experiences developed in 2019 in the Educational Psychology component in the third period class of the Pedagogy course at UFRN - Campus Natal. The objective is to describe monitoring experiences and their implications for the relationship between theory and practice in the education of pedagogue, with emphasis on the contributions of educational psychology teaching in the initial training of teachers. As amethodology, the study can be classified as a case study. The procedures for data collection were participant observation and documental analysis of activities. The results pointed to the contribution of the concepts of Educational Psychology in the relationship between theory and practice in pedagogical practice, as well as the planning and systematization of teaching-learning methodologies in the teaching area. The study concludes that monitoring experiences promote approach the students involved with university teaching and enhance pedagogical proposals that are linked multidisciplinary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Patricia Cristina Albieri de et al. Em busca de um ensino de psicologia significativo para futuros professores. 26ª Reunião Anual da ANPEd, 2003.

BARREIRO, Iraíde Marques de Freitas; TERRIBILI FILHO, Armando. Educação superior no período noturno no Brasil: políticas, intenções e omissões. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 15, n. 54, p. 81-102, 2007.

BRASIL. RESOLUÇÃO Nº 2, DE 1º DE JULHO DE 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, 2 de julho de 2015. Seção 1, p. 8.

BZUNECK, J. A. A psicologia educacional e a formação de professores: tendências contemporâneas. Psicologia Escolar e Educacional, Londrina, v.3, n.1, p. 41-52, 1999.

COSTA, Cibele dos Reis. Psicologia e Formação do Pedagogo: Análise da Disciplina Psicologia da Educação na UFG/RC (1988-2014). 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Goiás – Regional Catalão. Disponível em: <https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/5061>. Acesso em: 10 jan. 2021.

CHECCHIA, Ana Karina Amorim. Contribuições da psicologia escolar para formação de professores: um estudo sobre a disciplina psicologia da educação nas licenciaturas. 2015. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.

GIL, Antônio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas S.a., 2010.

LAROCCA, P. O ensino de psicologia no espaço das licenciaturas. ETD - Educação Temática Digital, Campinas: v.8, n.2. 2007, p. 295-306.

MAHONEY, Abigail Alvarenga; ALMEIDA, Laurinda Ramalho. Afetividade e processo ensino-aprendizagem contribuições de Henri Wallon. 27ª Reunião Anual da ANPEd, 2002.

MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D. F. (Orgs). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico. Campinas, SP: Autores Associados, 2016. p. 267-292.

PAINI, Leonor Dias. Psicologia educacional: a vez e a voz dos acadêmicos de pedagogia das universidades estaduais do Paraná. 2006. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo. Disponível em: <https://teses.usp.br/teses/disponiveis/47/47131/tde-29102007-201022/pt-br.php>. Acesso em: 15 jan. 2021.

PIAGET, Jean. Seis Estudos de Psicologia. 24. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1999, 136 p. Tradução de: Maria Alice Magalhães D' Amorim e Paulo Sérgio Lima Silva.

PIMENTA, Selma G, LIMA Maria S. Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, São Paulo: v.3, n.3 e 4. 2005/2006, p. 5-24.

SILVA, Airton Marques da. Metodologia de pesquisa. 2. ed. Fortaleza - Ceará: Uab, 2015. 109 p.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

27-04-2021

How to Cite

TIBÚRCIO, N. M. da S.; FONSECA, G. F. . The relationship theory and practice in the teaching of educational psychology at UFRN: experiences of a monitoring. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 12, n. 1, p. e24516, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/24516. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Ciências Educacionais