Games and the teaching of Mathematics a successful experience

Authors

Keywords:

Early Childhood Education; Teaching of Mathematics; Games.

Abstract

This experience report aims to reflect on  experiences in early childhood education of a 3rd grade class at Escola Estadual Antônio Carlos, in the city of Caraúbas / RN, in 2015. Seeking to bring a successful experience with teaching Mathematics and games in the production of teaching materials, seeking to bring the daily lives of students. The theoretical discussion is based on studies by Kishimoto (1993) and more recently by Groenwad and Timm (2020). However, the study presents itself as innovative in that it: 1) presents didactic materials for the teaching of mathematics that could be reused several times in the practices of last teachers with successful results; 2) bring the didactic content closer to the student's daily life, 3) involvement, belonging and engagement on the part of students as a result of the didactic proposal, 4) teamwork, and finally 5) encourage the student's autonomous thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, K ; MOTA, A. O Lúdico como Prática Pedagógica no Ensino da Matemática. Revista Ensino da Matemática em Debate. v. 4, n. 1, p. 37-51, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/28830 . Acesso em: 26 jun. 2021.

ANTONIO PIROLA, N; TORTORA, E. Percepções e crenças de autoeficácia no trabalho com matemática e Resolução de Problemas na Educação Infantil. Revista de Educação Matemática, v. 17, 11 out. 2020. DOI: doi.org/10.37001/remat25269062v17id424.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em: 26 jun. 2021.

BRASIL. Parâmetros nacionais de qualidade para a educação infantil. Brasília: MEC/ Secretaria da Educação Básica, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Educinf/eduinfparqualvol1.pdfhttp://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em: 26 jun. 2021.

BURAK, D. Modelagem Matemática: ações e interações no processo de ensino-aprendizagem. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1992.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. CAPES. Plataforma Sucupira. Versão 3.35.1, 2016. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/veiculoPublicacaoQualis/listaConsultaGeralPeriodicos.jsf.

GROENWALD, C. L. O; TIMM, U. T. Utilizando curiosidades e jogos matemáticos em sala de aula. Educação Matemática em Revista. v. 1, n. 2, p. 21 - 26, 29 mai. 2020. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/EMR-RS/article/view/2303. Acesso em: Acesso em: 26 jun. 2021.

HUIZINGA, J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1990.

KISHIMOTO, T.M. O jogo, a criança e a educação. Vozes: São Paulo, 1993

MARCONDES, C. F.; SILVA, V. DA S. Modelagem Matemática na Educação Infantil: considerações a partir de uma prática educativa com crianças de 3 e 4 anos. Revista de Educação Matemática, v. 16, n. 21, p. 71 - 87, 1 jan. 2019. DOI: doi.org/10.25090/remat25269062v16n212019p71a87.

MARQUES, M. de C. P.; PERIN, C. L. ; SANTOS, E. Contribuição dos jogos matemáticos na aprendizagem dos alunos da 2ª fase do 1º ciclo da escola estadual 19 de maio de Alta Floresta-MT. Revista Eletrônica Multidisciplinar da Faculdade de Alta Floresta. v.2, n.1, 2013. Disponível em: http://faflor.com.br/revistas/refaf/index.php/refaf/article/view/92/html. Acesso em: 25 jul. 2021.

NUNES, F.L.P; SARACENI, G. C.M.G. O lúdico no aprendizado da matemática na educação infantil. UNISALESIANO. Centro Universitário Salesiano Auxilium. Trabalho de Conclusão de Curso (TCC). Lins, São Paulo, 2013.

RAMIRO CARLOS JOSÉ, P.; LINHARES, E. B. A ludicidade aplicada no ensino das frações. Revista Interação Interdisciplinar, v. 03, nº. 02, p.46-61, jul - dez., 2019. Disponível em:

https://publicacoes.unifimes.edu.br/index.php/interacao/article/view/861. Acesso em: 25 jul. 2021.

VYGOTSKY, L. S. O papel do brinquedo no desenvolvimento. IN: A formação social da mente. São Paulo: Ícone – Editora da Universidade de São Paulo, 1998.

Published

16-09-2021

How to Cite

MARTINS NETO, A. V. .; ALVES, A. L. de P. .; SANTOS, L. A. da S. .; COSTA, M. A. .; SANTOS, M. E. dos . Games and the teaching of Mathematics a successful experience. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 12, n. 1, p. e26088, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/26088. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência